Οι Βρυξέλλες θέλουν να καταργήσουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αντ’ αυτού, ενισχύουν τους λαϊκιστές της Ευρώπης. Τα δεξιά κόμματα αντιτίθενται σθεναρά στο νόμο της ΕΕ που απαγορεύει την πώληση καινούργιων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ από το 2035. Αυτό συμβαίνει στην Τσεχική Δημοκρατία, την Ιταλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Πολωνία και αλλού. Ως αντίδραση, τα κεντρώα κόμματα με πιο εδραιωμένη φωνή στις Βρυξέλλες στρέφονται κατά του νόμου για να αποφύγουν την απώλεια εδάφους έναντι των ακροδεξιών αντιπάλων τους.

Δεν είναι το μόνο ζήτημα για τα λαϊκιστικά κόμματα — τα περισσότερα από τα οποία βασίζουν μεγάλο μέρος της δημοτικότητάς τους στην καταπολέμηση της μετανάστευσης — αλλά η προσπάθεια της ΕΕ για τα «πράσινα» αυτοκίνητα είναι ένα θέμα που επηρεάζει πολλούς ψηφοφόρους.

Στην Πράγα, το ακροδεξιό κόμμα «Motorists for Themselves» καταδίκασε τους «πράσινους φανατικούς» και σημείωσε σημαντική πρόοδο στις εθνικές εκλογές τον περασμένο μήνα, συλλέγοντας σχεδόν 7% των ψήφων.

Το λαϊκιστικό κόμμα ANO, που κέρδισε τις εκλογές, συνήψε συμφωνία συνασπισμού με το κόμμα «Motorists» και το ακροδεξιό κόμμα «Freedom and Direct Democracy». Αυτό σημαίνει ότι η Τσεχική Δημοκρατία, η οποία έχει μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ ως ποσοστό της οικονομίας, θα συνεχίσει να είναι ένας από τους κύριους αντιπάλους του μέτρου του 2035, καθώς και η απερχόμενη κεντρώα κυβέρνηση ήταν επίσης επιφυλακτική απέναντι στον νόμο.

Στην Πολωνία, ο Πιότρ Μίλερ, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με το εθνικιστικό κόμμα Νόμος και Δικαιοσύνη, δήλωσε πως «κανείς δεν πρέπει να αναγκάζεται να αλλάξει το αυτοκίνητό του μόνο και μόνο επειδή έτσι αποφάσισαν οι Βρυξέλλες».

Στην Ιταλία, ο ηγέτης της Λέγκας και αναπληρωτής πρωθυπουργός Ματέο Σαλβίνι καταδίκασε το μέτρο του 2035 ως «ιδεολογικό φονταμενταλισμό» και το χαρακτήρισε οικονομική αυτοκτονία που θα παραδώσει την αυτοκινητοβιομηχανία της Ένωσης στους Κινέζους ανταγωνιστές. Η ιταλική κυβέρνηση ασκεί έντονες πιέσεις για εξαίρεση από το νόμο του 2035 για τα βιοκαύσιμα.

Το ακροδεξιό κόμμα της Γερμανίας AfD πραγματοποιεί έντονη εκστρατεία κατά του νόμου, αλλά στη χώρα με τον μεγαλύτερο τομέα αυτοκινήτων της ηπείρου, το ζήτημα διχάζει επίσης την κυβερνητική συμμαχία. Στη Γαλλία, ο Ζορντάν Μπαρντελά, αντιτίθεται σθεναρά στο νόμο.

Αν και η Ένωση θέλει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050, αυτό σημαίνει την ανατροπή μιας εκ των ισχυρότερων και πιο κερδοφόρων βιομηχανιών της ηπείρου και την επιβολή μιας νέας τεχνολογίας σε ένα απρόθυμο κοινό.

Η ακροδεξιά εκμεταλλεύεται αυτόν τον σκεπτικισμό, «μετατρέποντάς τον σε πολιτικά οφέλη ή παρουσιάζοντας τις πολιτικές για το κλίμα ως υπερβολικά επαχθείς για τις επιχειρήσεις, τους αγρότες ή τους απλούς πολίτες», δήλωσε ο Γιάνικ Γιάνσεν, ερευνητής στο Κέντρο Jacques Delors.

Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιμετωπίζει μια τριπλή κρίση: τους δασμούς του Ντόναλντ Τραμπ, τις απειλές από τους τεχνολογικά εξειδικευμένους Κινέζους ανταγωνιστές και μια αγορά αυτοκινήτων που δεν κατάφερε να ανακάμψει μετά την πανδημία. 

Σύμφωνα με ορισμένους εκπροσώπους του κλάδου η λύση είναι να υποχωρήσει η ΕΕ από την κλιματική της ατζέντα και να αποδυναμώσει σημαντικά την απαγόρευση του 2035, αν όχι να την ανατρέψει εντελώς.

Οι Χριστιανοδημοκράτες της Γερμανίας έκαναν εκστρατεία στις ομοσπονδιακές εκλογές του Φεβρουαρίου για την ανατροπή της απαγόρευσης του 2035 — και ανταμείφθηκαν στις κάλπες, όπως και το αδελφό τους κόμμα, το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, το οποίο κέρδισε τις περισσότερες έδρες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πέρυσι.

Η Γαλλία, που κάποτε ήταν από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του νόμου του 2035, έχει απομακρυνθεί από την προηγούμενη πλήρη υποστήριξή της προς τη νομοθεσία. Τώρα θέλει διαβεβαιώσεις ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δε θα κοστίσει θέσεις εργασίας.

Η κεντρώα κυβέρνηση της Πολωνίας είναι ικανοποιημένη να ακολουθήσει τα βήματα της Γερμανίας. «Είμαστε χαρούμενοι που η Γερμανία μιλάει με πολωνική φωνή», δήλωσε ο Αντρέι Χαλίτσκι, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από το κόμμα του πρωθυπουργού Ντόναλντ Τουσκ.

Η Κομισιόν ανταποκρίνεται στην αντίδραση, με την Πρόεδρο Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν να προτίθεται να υποβάλει πρόταση μέχρι το τέλος του έτους για τη μεταρρύθμιση της νομοθεσίας του 2035. Η εκτελεστική εξουσία είναι σαφής ως προς το ποιος φέρει την ευθύνη για την πιο αργή από το αναμενόμενο μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα.

«Ο κύριος λόγος για τον οποίο η Ευρώπη δεν καλύπτει τη διαφορά είναι ότι η ακροδεξιά δυσφήμησε τα ηλεκτρικά οχήματα στη μεσαία τάξη», δήλωσε ένας αξιωματούχος των Βρυξελλών, σύμφωνα με το Politico.

Διαβάστε ακόμη

Έλον Μασκ: Τι μπορεί να αγοράσει με το αδιανόητο ποσό του $1 τρισ. – Από την Coca-Cola μέχρι… την Ελβετία (pics)

Πώς η Meta κερδίζει μια περιουσία από καταιγισμό ψευδών διαφημίσεων

Aktor: Χτίζει κόμβο LNG στη ΝΑ Ευρώπη – Deals με Venture Global, Naftogaz, Nova Power και Transgaz

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα