Ευρώπη

Κομισιόν: Τα 2/3 από τα μηνύματα μίσους στα social media έχουν αφαιρεθεί

  • newsroom


Τα στατιστικά της εφαρμογής του Κώδικα Δεοντολογίας μεταξύ των εταιρειών social media και της ΕΕ - Σε ποιες πλατφόρμες αυξήθηκαν τα μηνύματα μίσους και σε ποιες δεν εντοπίστηκαν καθόλου τέτοια μηνύματα - Τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά

Σχεδόν τα δύο τρίτα των διαδικτυακών μηνυμάτων μίσους που έχουν εντοπιστεί στο πλαίσιο της εφαρμογής του Κώδικα Δεοντολογίας μεταξύ ΕΕ και εταιρειών των social media έχουν διαγραφεί.

Τα μηνύματα εντοπίστηκαν σε διάφορες πλατφόρμες κατά τη διάρκεια της έκτης αξιολόγησης που καλύπτει το διάστημα Μαρτίου-Απριλίου

Σύμφωνα με την έκθεση οι πλατφόρμες απέσυραν κατά μέσο όρο το 62,5% των περιεχομένων που εντοπίστηκαν από 35 οργανώσεις καταπολέμησης των διακρίσεων 22 κρατών μελών μεταξύ της 1ης Μαρτίου και της 14ης Απριλίου φέτος.

Η έκθεση αφορά το Facebook, το YouTube, το Twitter, το Instagram, το Jeuxvideo.com, το TikTok, που έχουν υπογράψει τον Κώδικα Δεοντολογίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης με στόχο την καταπολέμηση της ρητορικής μίσους που διακινείται παράνομα στο διαδίκτυο, και εγκαθιδρύθηκε το 2016.

Ωστόσο το ποσοστό των διαγραμμένων μηνυμάτων είναι μικρότερο κατά 71% αυτών που είχαν καταγραφεί κατά μέσο όρο την ίδια περίοδο των έξι εβδομάδων τόσο το 2019 όσο και το 2020.

Όσον αφορά τον καταμερισμό μεταξύ των social media το ποσοστό των μηνυμάτων μίσους μειώθηκε στο Facebook και στο YouTube, αυξήθηκε όμως στο Twitter και στο Instagram. Το TikTok, που αξιολογήθηκε για πρώτη φορά, απέσυρε το 80% του περιεχομένου που εντοπίστηκε.

Τα περισσότερα μηνύματα μίσους χαρακτηρίζονται έτσι στη βάση του σεξουαλικού προσανατολισμού και της ξενοφοβίας.

Οι επιχειρήσεις δεσμεύονται από τον κώδικα δεοντολογίας να εξετάσουν την πλειονότητα των αιτημάτων διαγραφής σε λιγότερο από 24 ώρες. Το ποσοστό εξέτασης των ειδοποιήσεων σε αυτό το περιθώριο παραμένει υψηλό (81%), αλλά μειώθηκε επίσης σε σύγκριση με το 2020 (90%).

Συνολικά, περίπου 4.500 ειδοποιήσεις διαβιβάστηκαν στις πλατφόρμες, με επικεφαλής το Facebook και ακολουθούν το Twitter, το YouTube, το Instagram, το Jeuxvideo.com και το TikTok. Τα Snapchat, Dailymotion και Microsoft, που έχουν επίσης υπογράψει τον κώδικα δεοντολογίας, δεν είχαν λάβει τέτοια αιτήματα στη διάρκεια της περιόδου αξιολόγησης.

Η διατήρηση στο διαδίκτυο αμφιλεγόμενων μηνυμάτων οφείλεται μερικές φορές σε μια διαφωνία εκτιμήσεων ανάμεσα στην οργάνωση που κάνει την ειδοποίηση και την πλατφόρμα, που αξιολογεί τον θεμιτό χαρακτήρα του περιεχομένου ανάλογα με τους εσωτερικούς της κανόνες και τους εθνικούς νόμους.

Ο κώδικας αυτός, στον οποίο εντάχθηκε τον Ιούνιο και το Linkedin, στηρίζεται σε μια εθελοντική διαδικασία, αλλά η ΕΕ ετοιμάζει τώρα μια μεγάλης έκτασης ρύθμιση των κολοσσών του διαδικτύου.

«Πρέπει να κάνουμε ακόμη πρόοδο, υιοθετώντας τον DSA (Digital services act – Νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες), προκειμένου να διασφαλίσουμε πως είναι δυνατό να καταπολεμηθεί το μίσος σε όλη την ΕΕ», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρέιντερς κατά την άφιξή του σε μια υπουργική σύνοδο στο Λουξεμβούργο.

Αυτό το σχέδιο ρύθμισης, ενισχύεται επίσης, σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, από τις πρόσφατες αποκαλύψεις της μάρτυρα δημοσίου συμφέροντος για το Facebook, Φράνσις Χόγκεν.

“Πρέπει να ορίσουμε κανόνες και να φροντίσουμε ώστε οι πλατφόρμες να λογοδοτούν περισσότερο, να μην στηρίζονται μόνο σε εθελοντικά προγράμματα”, έγραψε χθες Τετάρτη σε ένα τουίτ η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βέρα Γιούροβα, που είναι επιφορτισμένη με τις αξίες και τη διαφάνεια, μετά τη συνάντησή της με τη Φράνσις Χόγκεν. “Είναι καιρός ο ψηφιακός κόσμος να σεβαστεί τις ευρωπαϊκές αξίες”, είπε.

Διαβάστε ακόμα:

Ζητείται οδηγός νταλίκας: Η απόγνωση της Βρετανίας θα μπορούσε να μεταδοθεί και στην Ευρώπη

Συνταξιοδότηση: Έρχονται αλλαγές στα όρια ηλικίας από το 2022 – Όσα πρέπει να ξέρετε

Luxury goods: Πώς η πανδημία μεταμόρφωσε τη βιομηχανία των $380 δισ.