search icon

Ευρώπη

Ρωσία: Ένας «σκιώδης στόλος» θα μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο

Διεθνείς αναλυτές υποστηρίζουν ότι το πλαφόν της ΕΕ θα έχει περιορισμένο αντίκτυπο, καθώς το Κρεμλίνο εδώ και έναν χρόνο «χτίζει» το δικό του στόλο για να μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο - Πάνω από 100 τάνκερ προστέθηκαν το 2022

Η εταιρεία broker Braemar τον αποκαλεί «σκοτεινό στόλο». Η γαλλική εταιρεία broker BRS Group τον αποκαλεί «σκιώδη στόλο».
Και οι δύο αναφέρονται σε πλοία που έχουν αγοραστεί από άγνωστους ιδιοκτήτες, που πιθανολογείται ότι συνδέονται άμεσα με τη Μόσχα, και αναμένεται να υλοποιήσουν την προειδοποίηση που -ήδη από την άνοιξη- είχε εξαπολύσει το Κρεμλίνο ότι «η Ρωσία θα οικοδομήσει τις «δικές της αλυσίδες εφοδιασμού» στο πετρέλαιο.

Ήδη από τον Σεπτέμβριο, η Braemar αποκάλυψε ότι η Ρωσία επιστρατεύει πλοία του «σκοτεινού στόλου» για να μεταφέρει πετρέλαιό της. «Με αυτόν τον τρόπο, η Ρωσία ανταγωνίζεται όλο και περισσότερο άμεσα με το Ιράν και τη Βενεζουέλα για μια περιορισμένη αγορά “καλυμμένου πετρελαίου”, ουσιαστικά προς Κίνα και Ινδία προς το παρόν», ανέφερε η Braemar. «Αυτό είναι εμφανές στη μετακίνηση των fly-by-night δεξαμενόπλοιων που προηγουμένως εκτελούσαν είτε το ιρανικό είτε το βενεζουελάνικο εμπόριο και τώρα στρέφονται στο ρωσικό».

Η Braemar εκτιμά ότι το σύνολο του «σκοτεινού στόλου» που έχει μεταφέρει ιρανικό ή βενεζουελάνικο αργό τουλάχιστον μία φορά κατά το προηγούμενο έτος ανέρχεται σε 102 Aframax/LR2, 58 Suezmax και 80 τάνκερ VLCC.

Αν και φαίνεται να πρόκειται για μεγάλο στόλο, η Braemar σημειώνει ότι η πλειονότητα αυτών των πλοίων είναι εξαιρετικά αναποτελεσματικά, καθώς είναι παλιά, τα περισσότερα κινούνται με χαμηλές ταχύτητες, φορτώνουν μόνο μία ή δύο φορές το χρόνο και ξοδεύουν σημαντικό χρόνο για να φορτώσουν και να εκφορτώσουν.

Η Braemar εκτιμά ότι 33 δεξαμενόπλοια που μετέφεραν προηγουμένως είτε ιρανικό είτε βενεζουελάνικο αργό έχουν φορτώσει ρωσικό πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου από τον Απρίλιο του 2022. Μέχρι στιγμής τα περισσότερα από τα πλοία που άλλαξαν δρομολόγια είναι μικρά έως μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων 24 Aframaxes/LR2 και 7 Suezmaxes.

«Χτίζει» το δικό της στόλο

Η γαλλική εταιρεία ναυλομεσιτείας BRS Group ανέφερε ότι έχει καταγράψει 1.027 δεξαμενόπλοια που διακινούν φορτία που υπόκειται σε κυρώσεις σε όλο τον κόσμο. 503 από αυτά είναι άνω των 51.000 dwt . Στα τέλη Νοεμβρίου, η BRS Group εξέφρασε την εκτίμηση ότι η Ρωσία έχει ναυλώσει από αυτόν τον αποκαλούμενο «σκιώδη στόλο» αρκετά πλοία για να διατηρήσει τις εξαγωγές αργού στα τρέχοντα επίπεδα.
«Λαμβάνοντας υπόψη τη χωρητικότητα του στόλου, πιστεύουμε ότι αν κάτι θα εμποδίσει τις εξαγωγές αργού της Ρωσίας μετά την 5η Δεκεμβρίου, αυτό θα είναι η Ρωσία να βρει αρκετούς αγοραστές εκτός ΟΟΣΑ για να αντικαταστήσει τα 1,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως που αγοράζουν σήμερα τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια» δήλωσε η BRS Group.

Ωστόσο, πολλά από τα πλοία που θα αναλάβουν το ρωσικό εμπόριο αναμένεται να είναι παλιά, με μέσο όρο ηλικίας τα 18 έτη. Επίσης, αναμένεται να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, από Aframaxes σε VLCCs στον Ατλαντικό Ωκεανό στα ανοικτά των Αζορών, της Δυτικής Αφρικής και της Μαλαισίας. Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο ενέχουν κίνδυνο, καθώς πραγματοποιούνται όλο και περισσότερο στην ανοικτή θάλασσα.

Ωστόσο, φαίνεται ότι η Ρωσία δεν αρκείται στο να μισθώνει δεξαμενόπλοια από «σκοτεινούς» ιδιοκτήτες και μεθοδεύει το πώς θα μπορεί να διακινεί η ίδια το πετρέλαιό της.

Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων ενέργειας Rystad και την Braemar, που επικαλούνται οι Financial Times, η Ρωσία έχει προσθέσει 103 δεξαμενόπλοια στο στόλο της το 2022 μέσω αγορών και ανακατανομής πλοίων που εξυπηρετούν το Ιράν και τη Βενεζουέλα.

Τις περισσότερες φορές πρόκειται για αγορές που γίνονται «ανώνυμα», από άγνωστους- μέχρι τώρα- ιδιοκτήτες. Τα πλοία είναι γενικά 12 έως 15 ετών.

«Πρόκειται για αγοραστές που εμείς, ως μακροχρόνιοι μεσίτες, δεν γνωρίζουμε», δήλωσε στους FT ο Anoop Singh, επικεφαλής της έρευνας δεξαμενόπλοιων της Braemar. «Είμαστε βέβαιοι ότι η πλειονότητα αυτών των πλοίων προορίζεται για τη Ρωσία» προσέθεσε.

Μέσα στο 2022 φορείς που συνδέονται με τη Ρωσία πιθανολογείται ότι έχουν αγοράσει έως και 29 VLCC (πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου) – το καθένα ικανό να μεταφέρει περισσότερα από 2 εκατομμύρια βαρέλια. Σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις της Braemar, η Ρωσία είναι πιθανό να έχει προσθέσει επίσης στον «σκιώδη στόλο» της 31 δεξαμενόπλοια Suezmax ικανά να μεταφέρουν περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια το καθένα, και 49 δεξαμενόπλοια Aframax που μπορούν να μεταφέρουν περίπου 700.000 βαρέλια το καθένα.

Διαβάστε ακόμη

Τι κρύβει και τι φέρνει η ιστορική για την Ελλάδα συνεδρίαση του Eurogroup

Οκτώ δημοσκοπήσεις δείχνουν προς αυτοδυναμία, οι τραπεζίτες πιέζονται, το δράμα της Frigoglass και οι ελληνικές… φούντες στο Λονδίνο 

MyDATA: Δηλώσεις ΦΠΑ «πριν από σας για εσάς» (pics)

 

Exit mobile version