Στη Λεμεσό και στο 7ο Cyprus Shipping Forum που διοργάνωσε η Capital Link κτυπούσε η καρδιά της διεθνούς ναυτιλίας την περασμένη Τρίτη. Μεγάλα ονόματα της πλοιοκτησίας, ναυλωτές, τραπεζίτες και στελέχη της ναυτιλιακής κοινότητας συγκεντρώθηκαν και συζήτησαν για όλα τα θέματα που απασχολούν τον κλάδο.
Υπογραμμίστηκε ότι η συνεργασία μεταξύ τους είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση των προκλήσεων, όπως η πράσινη μετάβαση, οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι γεωστρατηγικές αναταράξεις, από τις οποίες εξαρτάται πώς θα μοιραστεί η πίτα παγκοσμίως αφού καθορίζουν και τους εμπορικούς δρόμους. Επίσης, η Ερυθρά Θάλασσα, η Διώρυγα του Παναμά και οι αμερικανικές εκλογές ήταν από τα θέματα που τράβηξαν το ενδιαφέρον.

Αισιόδοξος για το μέλλον της ναυλαγοράς φορτηγών πλοίων δήλωσε ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στη χρηματαγορά της Νέας Υόρκης Safe Bulkers. «Είμαι λίγο πιο αισιόδοξος από τους περισσότερους για το μέλλον της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου. Δεν θυμάμαι τον ημερήσιο ναύλο Φεβρουάριο μήνα να είναι στα 17.000 δολάρια όπως φέτος. Βλέπω μάλιστα να ανεβαίνει στα 25.000 δολάρια τον Ιούνιο-Ιούλιο, αφού θα αρχίσουν οι εξαγωγές από τη Λατινική Αμερική, συμπεριλαμβανομένης και της Αργεντινής. Είμαι αισιόδοξος και για το β’ εξάμηνο του 2024, αλλά και για το 2025. Δεν υπάρχουν παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων, άρα δεν θα υπάρξει υπερπροσφορά χωρητικότητας». Ο ίδιος επεσήμανε ότι «γκρίζα ζώνη είναι οι αμερικανικές εκλογές. Αν εκλεγεί ο Ντόναλντ Τραμπ, θα υπάρξουν εντάσεις με την Κίνα και θα επηρεαστεί το παγκόσμιο εμπόριο – και άρα η Ευρώπη.

Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου με τον Πέτρο Παππά και τον Γιώργο Μούσκα

Η Ευρώπη πρέπει να γίνει ανταγωνιστική στη ναυτιλία. Και η διαχείριση του ευρωπαϊκού στόλου να γίνεται από την Αθήνα και τη Λεμεσό. Στο Ντουμπάι και στη Σιγκαπούρη δεν μπορούν οι Ευρωπαίοι να ζήσουν πάνω από 3-4 μήνες – εκτός αν είναι 30άρηδες».

Για τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και ειδικά για το EU-ETS, το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών, όπου ενέταξε η Ε.Ε. και τη ναυτιλία από 1/1/2024 και το οποίο αυξάνει το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών από και προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια λόγω των τελών, ανέφερε: «Ο ευρωπαϊκός στόλος θα μειονεκτεί. Οι δουλειές στην Ευρώπη θα γίνουν πιο δύσκολες. Το ότι “ο ρυπαίνων πληρώνει”, δηλαδή οι ναυλωτές, δεν ισχύει σε όλο του το εύρος. Κάποιοι ναυλωτές δίνουν ένα μέρος του ποσού, αλλά αφήνουν τους πλοιοκτήτες να πληρώσουν το υπόλοιπο. Ομως στο τέλος της ημέρας οι καταναλωτές θα είναι εκείνοι που θα πληρώσουν το αυξημένο κόστος». Στη συνέχεια αναρωτήθηκε πού θα πηγαίνουν τα χρήματα που θα συγκεντρώνονται από το EU-ETS: «Για την υλοποίηση ποιων projects θα δοθούν; Αυτό πρέπει να απαντηθεί». Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου μίλησε επίσης για τις επενδύσεις σε ναυπηγήσεις πλοίων διπλού καυσίμου σε αβέβαιες εποχές: «Επενδύουμε σε δύο πλοία διπλού καυσίμου μεθανόλης. Ομως δεν πιστεύω ότι θα πετύχουμε κάτι γιατί δεν βλέπω ενδιαφέρον από τους ναυλωτές γι’ αυτά τα πλοία. Θα δούμε αν θα μας τα ζητήσουν όταν αρχίσουμε να τα παραλαμβάνουμε το 2026 και 2027». Σε ό,τι αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα όταν βγουν στην αγορά, είπε ότι θα τα πάρουν όλα οι liners εταιρείες-κολοσσοί.

Ολγα Μπορνόζη, Εμη Λιβανίου, Μαρίνα Χατζημανώλη, Σοφία Χατζηιωάννου, Σεμίραμις Παληού και Αριστείδης Πίττας

O Πέτρος Παππάς

Για την πράσινη μετάβαση ο Πέτρος Παππάς, διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk Carriers, σχολίασε: «Η τεχνολογία έρχεται. Ομως δεν υπάρχουν υποδομές, ούτε και εναλλακτικά καύσιμα. Η κατασκευή υποδομών χρειάζεται χρόνο και πολύ χρήμα. Τα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι σε ποσότητες μεγάλες ώστε να καταστεί δυνατός ο εφοδιασμός όλου του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Επίσης θα υπάρξει έντονος ανταγωνισμός με τις άλλες βιομηχανίες. Οταν αρχίσει η παραγωγή των εναλλακτικών καυσίμων θα δοθούν πρώτα στις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες – και ανάμεσά τους δεν είναι η ναυτιλία, η οποία ευθύνεται μόλις για το 3% της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου». Και πρόσθεσε αναφερόμενος στα μέτρα για τη βελτίωση της απόδοσης του υπάρχοντος στόλου ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίων:

«Σημαντικό είναι να εξελιχθεί και ο καθαρισμός της γάστρας του πλοίου (hull clean) με σωστό τρόπο ώστε να μην παθαίνει ζημιά το πλοίο. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε ένα ρομποτικό σύστημα που θα καθαρίζει τη γάστρα του πλοίου. Εδώ και δύο χρόνια κάνουμε έρευνες και πειράματα για την κατασκευή ενός τέτοιου ρομπότ και αν τα καταφέρουμε, θα είναι μεγάλη επιτυχία». Για τη νομοθέτηση περιφερειακής ισχύος κανονισμών σχολίασε: «Δεν νομίζω ότι κάθε περιφέρεια πρέπει να εισάγει δικές της νομοθεσίες, όπως έγινε με την Ε.Ε. και το EU-ETS. Πρέπει να νομοθετεί, με παγκόσμια ισχύ, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός – ΙΜΟ». Οσο για το επιπλέον κόστος στις θαλάσσιες μεταφορές από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για τη ναυτιλία, πρόσθεσε: «Το επιπλέον κόστος μεταφοράς προϊόντων προς και από ευρωπαϊκά λιμάνια από την εφαρμογή του EU-ETS θα το επωμιστούν οι καταναλωτές. Τα προϊόντα θα ακριβύνουν κι άλλο, ενώ θα μειωθεί ο όγκος των εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη. Λόγω της ακρίβειας ο κόσμος θα ξεσηκωθεί, όπως συνέβη με τους αγρότες, οι οποίοι διαμαρτύρονται για την αγροτική πολιτική της Ε.Ε., η οποία εκ των πραγμάτων αναγκάστηκε να πάρει πίσω κάποια από τα μέτρα». Και συμπλήρωσε: «Οι ευρωπαϊκοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί μάς βάζουν σε μειονεκτική θέση απέναντι στους ανταγωνιστές μας αφού οι μεταφορές γίνονται ακριβότερες. Give us a break. Πρέπει να θυμούνται όλοι ότι η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου με τον πιο φτηνό και πιο οικολογικό τρόπο αφήνοντας μικρό αποτύπωμα σε σύγκριση με άλλες βιομηχανίες».

Το σχόλιο αφορούσε κυρίως τους Ευρωπαίους, γιατί, όπως είπε ο ίδιος, «οι κανονισμοί γενικώς είναι καλοί και για το περιβάλλον και για τις ναυλαγορές». Και εξήγησε το γιατί: «Η 10ετία αυτή είναι καλή για τις ναυλαγορές λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών. Τα πλοία μειώνουν ταχύτητα πλεύσης για να μειώσουν τς εκπομπές αερίου, άρα θα χρειαστούν περισσότερα για να μεταφέρουν τον ίδιο όγκο φορτίων, τα παλαιότερα σκαριά πηγαίνουν για παλιοσίδερα, ενώ τα πλοία θα μένουν περισσότερο χρόνο για dry docking – επισκευές/συντήρηση. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές, αλλά από την άλλη δεν υπάρχουν αρκετά πλοία διαθέσιμα, άρα ανεβαίνουν οι τιμές των ναύλων».

Ο Νίκος Μπορνόζης, η Ελβίνα Μοντάνιος, o Χάινριχ Σόλε της Schoeller Holdings, η Μαρίνα Χατζημανώλη, ο Γιώργος Τσαβλίρης, ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου και η Ολγα Μπορνόζη

Η Σεμίραμις Παληού

Η Σεμίραμις Παληού, διευθύνουσα σύμβουλος της Diana Shipping και πρόεδρος των περιβαλλοντικών ενώσεων HELMEPA και INTERMEPA, εστίασε στην πράσινη μετάβαση: «Ο ΙΜΟ έχει βάλει χρονοδιάγραμμα και στόχους για την περίοδο 2023-2040-2050. Πιστεύω ότι δεν πρόκειται να πετύχουμε τους στόχους αυτούς εάν δεν γίνουν σημαντικές επενδύσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα έως το 2030. Για τους στόχους του 2050 θα χρειαστούν ριζικές αλλαγές στις επενδύσεις. Θα χρειαστεί 1 τρισ. δολάρια στον δρόμο προς την πράσινη μετάβαση τα επόμενα 10 χρόνια και 3,5 τρισ. έως το 2050. Ως εταιρεία έχουμε επενδύσει στη ναυπήγηση δύο πλοίων με μηχανές διπλού καυσίμου-μεθανόλη».

Για το ΕU-ETS είπε: «Εχει επιβληθεί από το 2005 στις άλλες βιομηχανίες. Οι άλλες βιομηχανίες, πλην της ναυτιλίας, όλα αυτά τα χρόνια επένδυσαν στη βιωσιμότητα. Εκπλήσσομαι με εκείνους που… εκπλήσσονται για την εφαρμογή του στη ναυτιλία σαν να πρόκειται για ένα νέο μέτρο. Ο ΙΜΟ δεν πήρε αυστηρά μέτρα για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και αναγκάστηκε η Ευρώπη να βγει μπροστά και να πάρει μέτρα αποτελεσματικά για τη μείωση της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου. Αν πάρει μέτρα ο ΙΜΟ, η Ε.Ε. έχει πει ότι θα κάνει πίσω. Πρέπει να υπάρχει παγκόσμια νομοθεσία στη ναυτιλία μέσω του ΙΜΟ. Σκεφτείτε να αρχίσουν όλοι να παίρνουν περιφερειακά μέτρα, μεταξύ αυτών οι ΗΠΑ και η Κίνα, για το τι θα ισχύει στα λιμάνια τους!».

Ο Γιώργος Μούσκας, διευθύνων σύμβουλος στις εταιρείες Olympia Ocean Carriers και Zela Shipping, είπε: «Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το συνεχίσουμε να ναυπηγούμε καλύτερα, πιο αποτελεσματικά και πιο οικονομικά πλοία. Παραλάβαμε από την Ιαπωνία σύγχρονα πλοία που έχουν χαμηλότερη κατά 25% κατανάλωση καυσίμων σε σύγκριση με μεγαλύτερης ηλικίας».

Ο Αριστείδης Πίττας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των εταιρειών EuroDry και Euroseas, μιλώντας για το αν η σημερινή εποχή είναι κατάλληλη για επενδύσεις επεσήμανε: «Επενδύουμε σε όλες τις εποχές. Δεν ξέρεις πότε θα έρθει η κατάλληλη στιγμή. Τις καλύτερες συμφωνίες τις έχω κάνει όταν οι συνθήκες δεν έδειχναν ευνοϊκές. Το μυστικό είναι να έχεις έναν δυνατό ισολογισμό ο οποίος σε εξασφαλίζει στις κακές εποχές της ναυλαγοράς. Και φυσικά το μάθημα που έχω πάρει είναι να αγοράζεις στα χαμηλά και να πουλάς στα ψηλά». Οπως ανέφερε στη συνέχεια, «οι αναλύσεις των τραπεζών και των οικονομολόγων βασίζονται κυρίως σε όσα έχουν ήδη συμβεί. Ομως η ζωή είναι απρόβλεπτη. Κάθε ανάλυση πρέπει να έχει μεγάλα περιθώρια ώστε αν κάτι πάει στραβά η επένδυση να επιβιώσει». Για την εικόνα της ναυλαγοράς και τις γεωπολιτικές εξελίξεις ανέφερε: «Τώρα οι περισσότεροι κλάδοι της ναυτιλίας είναι κερδοφόροι. Στο τέλος της ημέρας μετράει αν θα συνεχιστεί η ανάπτυξη ή οι διαταραχές. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις και οι πόλεμοι δεν ξέρουμε πότε θα τελειώσουν. Οι καλές εποχές έρχονται όταν βγαίνουμε από δύσκολες εποχές. Και τώρα δεν είναι δύσκολες εποχές για τη ναυτιλία και γι’ αυτό δεν αναμένω φανταστικές εξελίξεις στις ναυλαγορές».

Γιώργος Τσαβλίρης, Νίκος Μπορνόζης, Μαρκ Τόμσον, Senior Freight Trader Olam Inetarnational, Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, Αλεξ Σας, Vice President Freight EP Resources AG, Πάτρικ Λέζιερς Legierse, Global Head of Chartering Viterra Chartering B.V., Σάμιουελ Γέγκι Jaeggi, Freight Trader Mercuria, Ολγα Μπορνόζη

Η υφυπουργός Ναυτιλίας Κύπρου

Την έναρξη του συνεδρίου έκανε η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου Μαρίνα Χατζημανώλη, η οποία αναφέρθηκε στη συνεχή ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας, που δυναμώνει χρόνο με τον χρόνο διαδραματίζοντας κομβικής σημασίας ρόλο στα διεθνή δρώμενα: «Η Κύπρος, με τη στρατηγική της θέση και τη ζωντανή ναυτιλιακή της κοινότητα, είναι έτοιμη να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του μέλλοντος του κλάδου. Η ευθύνη πέφτει στους ώμους μας να διασφαλίσουμε ότι οι ναυτιλιακές μας δραστηριότητες ευθυγραμμίζονται με τους παγκόσμιους στόχους βιωσιμότητας. Και ας στείλουμε το ισχυρότερο μήνυμα: ότι όταν η κυπριακή σημαία υψώνεται σε όλο τον κόσμο, με την τεχνογνωσία ενός νηολογίου 60 ετών, και μαζί με το μέγεθος του ισχυρότερου και μεγαλύτερου κέντρου διαχείρισης πλοίων, μαζί με την ποικιλία όλων των εταιρειών παροχής υπηρεσιών, κανένα εμπόδιο δεν μπορεί να την ξεπεράσει. Γιατί είμαστε η CYPRUS SHIPPING, και είμαστε μοναδικοί!».

Για τη ναυτική εκπαίδευση υπογράμμισε: «Η έλλειψη ναυτικών είναι ένα διεθνές πρόβλημα. Υπολογίζεται ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρχει έλλειψη 800.000 ναυτικών. Και οι ναυτικοί είναι οι πυλώνες της ναυτιλίας. Επενδύουμε στη ναυτική εκπαίδευση και στη δημιουργία ναυτιλιακής κουλτούρας. Συνεργαζόμαστε με το υπουργείο Παιδείας και εστιάζουμε στις μικρές ηλικίες μαθητών για να επικοινωνήσουμε τη ναυτιλία».

Δρ Γιάννης Κοκαράκης, Technical Director SEEBA Zone Bureau Veritas, Δημήτρης Βασταρούχας, αντιπρόεδρος της Danaos, Μπαζίλ Σακέλλης, διευθύνων σύμβουλος της Alassia NewShips Management, δρ Λουκάς Μπαρμπαρής, πρόεδρος της Safe Bulkers και δρ Ντίνος Αρκουμάνης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών

Διαβάστε ακόμη

Μαγνήτης επενδύσεων τα logistics: Κεφάλαια 1,5 δισ. σε δύο project

Απόβαση των ξένων brands (και) τη διετία 2024-2025 (pics)

Σκι: Aξέχαστες εμπειρίες στις άκρες του κόσμου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ