Η αντιμετώπιση των προκλήσεων  στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση, τα προβλήματα που δημιουργούν οι γεωπολιτικές  εξελίξεις και αναταράξεις αλλά και η ικανότητα της ναυτιλίας να προσαρμόζεται άμεσα στις αλλαγές  διασφαλίζοντας  την ομαλή λειτουργία της οικονομίας και της καθημερινότητας των πολιτών συζητήθηκαν στο πλαίσιο του 9ου Delphi Economic Forum.

Στο πάνελ συμμετείχαν η Σεμίραμις Παληού διευθύνουσα σύμβουλος της εισηγμένης στην αμερικανική κεφαλαιαγορά Diana Shipping, πρόεδρος της HELMEPA και της INTERMEPA, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο Δημήτρης Φαφαλιός γραμματέας της ΕΕΕ, πρόεδρος της Intercargo και ο Ανδρέας Παπανδρέου καθηγητής επί των Οικονομικών του Περιβάλλοντος στο  Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Η Σεμίραμις Παληού  θεωρεί ότι οι στόχοι για το 2050 με μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έιναι εφικτοί ενώ υπολογίζονται ότι θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις 3,7 τρισεκατομμυρίων δολαρίων: «Πιστεύω ότι οι στόχοι του 2030 είναι εφικτοί από τους  στόχους του 2050. Δεν θα αποφύγουμε τις επενδύσεις για πλοία με διπλά καύσιμα.  Στα  επόμενα 10 χρόνια θα χρειαστεί να γίνουν επενδύσεις της τάξεως του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων σε νεότευκτα πλοία με καινούργιες τεχνολογίες και νέα καύσιμα. Αναμένουμε ότι θα χρειαστούν 3,7 τρισεκατομμύρια δολάρια επενδύσεις μέχρι το 2050. Είναι τεράστιο τα ο ποσόν».

Για την Diana Shipping και τον πολιτική που ακολουθεί σε περιβαλλοντικά θέματα ανέφερε:

«Είμαστε  εταιρεία που θέλουμε να παραμείνουμε επίκαιρη. Είμαστε μπροστά από  τις εξελίξεις . Για αυτό και βάλαμε πρόσφατα   παραγγελία ναυπήγησης  δύο φορτηγών πλοίων   που θα είναι διπλού καυσίμου έχοντας τη δυνατότητα να καίνε και μεθανόλη. Πιστεύουμε ότι πρέπει να κινούμαστε προς τη βιώσιμη ναυτιλία.  Δεν πιστεύουμε ότι η μεθανόλη  είναι η μόνη λύση για το μέλλον Πιστεύουμε όμως ότι είναι μία μεταβατική λύση. Ωθούμε την εταιρεία να είναι ηγείται των εξελίξεων. Καλλιεργούμε μία κουλτούρα στους εργαζόμενους στα γραφεία και στα πλοία αλλά και με τους ανθρώπους με  τους οποίους συνεργαζόμαστε».

Η Σεμίραμις Παληού αναφέρθηκε και στον πολύ σημαντικό ρόλο της HELMEPA για την απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας, τονίζοντας ότι όλοι έχουν έναν ρόλο να παίξουν και όλοι βάζουν το λιθαράκι τους για μία βιώσιμη  οικονομία. «Ζούμε σε μία περίοδο με μεγάλες εξελίξεις. Μιλάμε για την απανθρακοποίηση στη ναυτιλία  και την  ψηφιοποίηση. Εκτός  από τις νέες  υποδομές που θα χρειαστούν και τα εναλλακτικά καύσιμα πρέπει να δώσουμε  μεγάλη έμφαση στον άνθρωπο και στην ασφάλεια του. Και εδώ έχει σημαντικό  ρόλο η HELMEPA στο να εκπαιδεύσει, καταρτίσει και να επανεκπαιδεύσει τους ναυτικούς μας, στους λιμενεργάτες που θα κληθούν να διαχειριστούν την αλλαγή κατεύθυνσης  στο θέμα των εναλλακτικών καυσίμων».

 Ο Δημήτρης Φαφαλιός τόνισε ότι η ναυτιλία έχει κάνει μεγάλες προόδους για την απανθρακοποίηση:

« Η ζήτηση για το θαλάσσιο εμπόριο από το 2000 μέχρι σήμερα  έχει διπλασιαστεί την ίδια ώρα  που το περιβαλλοντικό  αποτύπωμα της ναυτιλίας μειώνεται στο 2,2%. Είναι ένα τεράστιο επίτευγμα απόρροια της συνεργασίας όλων στην ναυτιλία. Ο ΙΜΟ, οι πλοιοκτήτες, τα ναυπηγεία. Όμως    ο μεγάλος μας  στόχος είναι βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας του υπάρχοντος στόλου με τη συνδρομή της τεχνολογίας.  Για το κύριο μέρος του υπάρχοντος στόλου  θα αντιμετωπίσουμε την πράσινη μετάβαση με βιοκαύσιμα και πιθανότητα  με το carbon capture».

Για τις γεωπολιτικές εξελίξεις είπε:

«Η Ναυτιλία είναι μία λέξη αλλά περιέχει πολλούς κλάδους και πολλούς τύπους πλοίων.   Αυτό επιτρέπει σε περιόδους αναταράξεων αστραπιαία αναπροσαρμογή των πλάνων.  Πιο γρήγορα από κυβερνήσεις και από ένοπλες δυνάμεις. Μόλις υπάρχουν προβλήματα με εξαγωγές αμέσως οι ναυλωτές με πλοιοκτήτες, του ιδιοκτήτες εμπορευμάτων τα λιμάνια και τους παραλήπτες σε ένα βράδυ αντιμετωπίζουν το πρόβλημα και βρίσκουν λύσεις αλλάζοντας δρομολόγια».

Στο σημείο αυτό ο Ανδρέας Παπανδρέου ανέφερε: «Αναδεικνύεται ο ρόλος της ναυτιλίας στην ανθεκτικότητα και ευρωστία  της παγκόσμιας οικονομίας ειδικά σε περιόδους κρίσεων και γεωπολιτικών αναταράξεων.  Υπάρχουν κίνδυνοι για την πράσινη μετάβαση λόγω των γεωπολιτικών αναταραχών. Αν πάμε σε πολέμους και εντάσεις είναι πιο δύσκολο να υπάρξουν παγκόσμιες συμφωνίες και πολιτικές που να είναι συντονισμένες προϋπόθεση απαραίτητη για την επιτυχή πράσινη μετάβαση» και προσέθεσε:

«Πάντως όλοι αντιλαμβάνονται ότι έχουμε εισέλθει με ακόμη πιο γρήγορους  ρυθμούς σε μία νέα εποχή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, νέων τεχνολογιών. Και υπάρχει μεγάλη διαμάχη. Η Κίνα το αντελήφθη πιο γρήγορα από όλους. Και αυτός ο ανταγωνισμός  οδήγησε τον Τζο Μπάιντεν να δώσει μία πολύ χρηματοδότηση για  ανάπτυξη τεχνολογιών.  Αυτή η ένταση δημιουργεί και μεγάλη ώθηση  στην ανάπτυξη όσο και αν φαίνεται με μία πρώτη ματιά παράξενο».

Στη συνέχεια ο Ανδρέας Παπανδρέου αναφέρθηκε στις πολιτικές που ακολουθούνται για την πράσινη μετάβαση:

«Παλαιότερα είχαμε αποσπασματικές πολιτικές για τη λήψη μέτρων  για την προστασία του περιβάλλοντος. Τώρα βρισκόμαστε σε μία  μεγάλη μετάβαση χωρίς προηγούμενο αφού καλύπτει όλο το φάσμα της παγκόσμιας κοινωνίας. Η πολιτική που ακολούθησε η ΕΕ με την Πράσινη Συμφωνία είναι καινοτόμος παρόλα τα προβλήματα που έχουμε με  τους αγρότες. Υπάρχουν ζητήματα ανταγωνισμού με τρίτες χώρες κολοσσούς. Όμως η ΕΕ βάση της Συμφωνίας είναι η δίκαιη μετάβαση και αυτή πρέπει να αναδειχθεί περισσότερο.  Αν πειστούν οι αγρότες ότι θα υπάρχουν  μηχανισμοί κάλυψης των προβλημάτων τους ώστε μην θιγούν με βάση τον ανταγωνισμό και να μην πληγούν οικονομικά» και προσέθεσε:

«Το γενικότερο πρόβλημα της αποσπασματικής πολιτικής ενός κλάδου όπως είναι η ναυτιλία που καλύπτει την παγκόσμια οικονομία και έχει το προνόμιο μαζί με την αεροπλοΐα να είναι μοναδικοί κλάδοι που έχουν ένα οργανισμό να ορίζει τις πολιτικές όπως είναι ο ΙΜΟ-Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός. Και αυτό το πλεονέκτημα προσφέρει στη Ναυτιλία μία μοναδική ευκαιρία να πείσει ότι υπάρχει ένας τρόπος διαχείρισης  σε κεντρικό επίπεδο  για όλο τον κλάδο. Και η ένταξη της ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (EU-ETS) ήταν κάπως σαν απειλή-προειδοποίηση από την πλευρά της ΕΕ προς τον ΙΜΟ για να λάβει  πιο γρήγορα μέτρα. Ρόλο διαδραματίζουν και άλλοι παράγοντες  όπως  οι ιδιοκτήτες φορτίων, οι παραγωγοί ενέργειας, τα λιμάνια κλπ. Πρέπει να υπάρξει ολιστική προσέγγιση τον δρόμο προς την πράσινη μετάβαση».

Διαβάστε ακόμη

Βίλα Βγενόπουλου: Στις 15 Μαΐου ο επαναληπτικός εκούσιος πλειστηριασμός (pics)

Ο χαμογελαστός Κολωνακιώτης καταπίνει τον θυμωμένο μπουμπουριστό, έκλεισε το deal της Κέρκυρας, η Prodea πυργοδέσποινα στο Ελληνικό και το… mon amour γράμμα στον ΑΔΜΗΕ

Ξεκινούν με… ψιλά γράμματα τα νέα μέτρα για τα Airbnb

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ