Κινήσεις προκειμένου να προσελκύσουν επενδυτές κάνουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες με εισηγμένες εταιρείες στη Wall Street. Μπορεί οι ναυλαγορές των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και των φορτηγών να είναι σε υψηλά επίπεδα, κάνοντας ράλι κερδών ακολουθούμενες από τα LNG carries, όμως τα funds συνεχίζουν να απέχουν από το «ναυτιλιακό» ταμπλό των αμερικανικών χρηματαγορών.

Εκείνοι που κυριαρχούν είναι οι μη θεσμικοί, οι λεγόμενοι day traders που αγοράζουν μετοχές στα χαμηλά, πουλάνε στα ψηλά της αγοράς και επανατοποθετούνται.

Την ίδια ώρα οι θεσμικοί επενδυτές παρακολουθούν τις εξελίξεις προκειμένου να δουν αν θα συνεχιστεί το ράλι ανόδου, φοβούμενοι την έντονη κυκλικότητα της ναυτιλιακής αγοράς. Τα γρήγορα «πάνω και κάτω» που σημειώνει. Ας μην ξεχνάμε ότι στην αρχή της υγειονομικής κρίσης τα δεξαμενόπλοια είχαν μεγάλα έσοδα όταν τα κράτη δημιουργούσαν αποθεματικά, ενώ στη συνέχεια οι ναύλοι κατακρημνίστηκαν και παραμένουν σε ζημιογόνα επίπεδα εδώ και 14 μήνες.

Υπό αυτές τις συνθήκες οι Ελληνες πλοιοκτήτες, που διακρίνονται από το ανήσυχο πνεύμα τους και τη συνεχή κινητικότητα, επιλέγουν να φτιάχνουν οι ίδιοι και όχι να ακολουθούν τις εξελίξεις δημιουργώντας τις προϋποθέσεις ώστε να πείσουν τους επενδυτές για το ναυτιλιακό προϊόν τους. Οι πιο πολλοί είναι υπέρ της δημιουργίας εισηγμένων εταιρειών με συγκεκριμένο τύπο πλοίων και όχι με μεικτούς στόλους.

Πρόσφατη είναι η κίνηση του κ. Χάρη Ν. Βαφειά. Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του NASDAQ StealthGas, κορυφαία εταιρεία στην κατηγορία πλοίων LPG, προχωράει σε spin-off δημιουργώντας ακόμη μία εισηγμένη, την Imperial Petroleum, η οποία θα διαχειρίζεται τα δεξαμενόπλοια της μητρικής εταιρείας.

To project αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο μήνα. Ο Χάρης Ν.Βαφειάς μιλώντας στο newmoney εξηγεί το σκεπτικό που τον οδήγησε στην απόφαση αυτή. Του ζητήσαμε να μας δώσει πρώτα τη γενική εικόνα της χρηματαγοράς.

«Οταν μια εταιρεία είναι εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο και ειδικά στον NASDAQ έχει δικαίωμα, αν πληροί κάποιες προϋποθέσεις, να κάνει spin-off κάποια περιουσιακά της στοιχεία σε μια νέα εταιρεία που ελέγχεται από τους ίδιους μετόχους με εκείνους της μητρικής. Εφόσον γίνει αυτό και πάρει άδεια από τον NASDAQ και από την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) τότε αρχίζει και η παράλληλη διαπραγμάτευση των μετοχών των δύο ξεχωριστών πια εισηγμένων εταιρειών».

Στη συνέχεια αναφέρεται στο spin-off της StealthGas: «Στην προκειμένη περίπτωση η StealthGas, που είναι εισηγμένη στον NASDAQ από το 2005, αποφάσισε να κάνει spin-off τα δεξαμενόπλοιά της σε μια νέα εισηγμένη εταιρεία της, την Imperial Petroleum, και να δοθούν οι μετοχές της νέας εταιρείας ως μέρισμα στους μετόχους της StealthGas. Πρώτος και μεγαλύτερος μέτοχος είναι η οικογένεια Βαφειά, ακολουθεί το fund Glendon από την Καλιφόρνια και τρίτος μεγαλύτερος μέτοχος είναι ο Μίκαελ Ντελ από την Dell computers. H StealthGas έχει στόλο από 50 πλοία μεταφοράς υγραερίου-LPG ενώ η Imperial Petroleum ξεκινάει με τέσσερα πλοία, εκ των οποίων τρία είναι product και ένα aframax. Ολα ναυπηγημένα στην Κορέα».

Για το σκεπτικό της απόφασης εξηγεί: «Η απόφαση ελήφθη τώρα, διότι η αγορά των δεξαμενόπλοιων ήταν πολύ χαμηλά τους τελευταίους 14 μήνες, ενώ πλέον νιώθουμε αισιόδοξοι για το 2022. Αρα ήταν η σωστή στιγμή να διαιρεθεί ο στόλος σε υγραερόπλοια και δεξαμενόπλοια ώστε οι μέτοχοι και οι επενδυτές να μπορούν να διαλέξουν σε ποιον από τους δύο κλάδους θέλουν να επενδύσουν».

Και συνεχίζει: «Υπάρχει μια σαφής τάση που θέλει τις εισηγμένες ναυτιλιακές να πρέπει να είναι επικεντρωμένες σε έναν τομέα, είτε είναι δεξαμενόπλοια, είτε υγραεριοφόρα, είτε φορτηγά, είτε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οταν υπάρχουν εταιρείες με μεικτό στόλο τότε υπάρχει μείωση ενδιαφέροντος από το επενδυτικό κοινό. Οπότε με την κίνηση spin-off διαχωρίζεται ο στόλος στα δύο και οι μέτοχοι αποφασίζουν ποιες μετοχές θα κρατήσουν και ποιες θα πουλήσουν ανάλογα με το τι περιμένουν για το 2022 τόσο για τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων όσο και για τα υγραεριοφόρα. Επίσης, στοχεύουμε στην προσέλκυση νέων επενδυτών, αφού η Imperial Petroleum θα είναι μια καλή ευκαιρία να επενδύσει κάποιος σε δεξαμενόπλοια τώρα που οι ναύλοι είναι χαμηλοί και άρα έχουν πολλές πιθανότητες υπεραξιών. Επιπροσθέτως, νέοι επενδυτές θα εισέλθουν στη StealthGas αφού έχει ιστορία ως εισηγμένη για 16 χρόνια και έχει τον μεγαλύτερο στόλο σε υγραεριοφόρα παγκοσμίως, ναυπηγημένα στην Ιαπωνία με βάση τις πιο σύγχρονες περιβαλλοντικές προδιαγραφές».

Στην ερώτηση γιατί όλο και περισσότεροι εφοπλιστές κάνουν spin-off, αναφέρει: «Πράγματι, όλο και περισσότεροι εφοπλιστές, οι οποίοι είναι ήδη εισηγμένοι στην αμερικανική χρηματαγορά, καταλαβαίνουν το πλεονέκτημα του να έχεις μια εισηγμένη ναυτιλιακή με συγκεκριμένο τύπο πλοίων-pure play.Γι’ αυτό και γίνονται spin-offsτελευταία, όπως από τον Αριστείδη Πίττα με την Euroseas και τη Σεμίραμις Παληού με την Diana. Δεν είναι θέμα μόδας, αλλά απαίτηση των επενδυτών που δεν θέλουν να “ανακατεύονται” με πολλές υποκατηγορίες πλοίων και προτιμούν οι εισηγμένες να έχουν μεγάλη κεφαλαιοποίηση, μεγάλο ημερήσιο εμπορικό όγκο, χαμηλό δανεισμό και να είναι επικεντρωμένες σε έναν τύπο πλοίου».

Επιστρέφοντας τη συζήτηση στο θέμα της Imperial Petroleum, οι εκτιμήσεις του κ. Βαφειά για το μέλλον της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων είναι αισιόδοξες.
«Σιγά-σιγά με περισσότερες εξαγωγές από τον ΟΠΕΚ και μια καλύτερη αντιμετώπιση της πανδημίας, πιστεύουμε ότι από το πρώτο τρίμηνο του 2022 και μετά, οι ναύλοι και για τα product δεξαμενόπλοια αλλά και για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου θα ανέβουν».

Για τη, δε, ναυλαγορά των υγραεριοφόρων αναφέρει: «Τα υγραεριοφόρα έχουν μια μέτρια ναυλαγορά έως τώρα μέσα στο 2021. Ούτε πήγε θετικά ούτε πολύ χαμηλά σαν τα δεξαμενόπλοια. Εφόσον συνεχίζει να ανεβαίνει η τιμή του πετρελαίου τόσο καλύτερη θα είναι η κατάσταση για το αέριο. Επίσης, η πανδημία έχει κάνει ζημιά στην αγορά αυτή, οπότε ευελπιστούμε ότι το 2022 η κατάσταση θα καλυτερεύσει, θα κινείται ο κόσμος περισσότερο, θα πετάει πιο πολύ και άρα τα υγραεριοφόρα θα έχουν καλύτερη ναυλαγορά».

Μέσα στο 2021 ο όμιλος Βαφειά βρίσκεται σε επενδυτικό κρεσέντο. Κάνει ταυτόχρονες κινήσεις σε όλους τους τομείς, σε φορτηγά, δεξαμενόπλοια και υγραεριοφόρα. Από τις αρχές της χρονιάς έχουν αγοραστεί συνολικά 14 πλοία. Ο στόλος του ομίλου έχει γιγαντωθεί και πλησιάζει τα 90 πλοία.
Από την άλλη, η εισηγμένη StealthGas έχει κινηθεί συντηρητικά μέσα στο 2021. Η διοίκησή της επέλεξε να δώσει βάρος στη μείωση του δανεισμού της, που είναι πια στο 30% της αξίας των πλοίων της. Τα περιουσιακά της στοιχεία ανέρχονται σε 1,1 δισ. δολάρια.

Επίσης, έχει το 75% τους στόλου της χρονοναυλωμένο από μεγάλους πετρελαϊκούς ομίλους όπως οι Statoil, Shell και BP. Μέσα στο 2021 παρέλαβε ένα νεότευκτο πλοίο από ιαπωνικές γιάρδες μεταφορικής ικανότητας 11.000 κυβικών μέτρων και έβαλε παραγγελία για ένα 40.000 κ.μ. στις γιάρδες της Hyundai με ημερομηνία παράδοσης σε δύο χρόνια.

Διαβάστε ακόμα:

Τι θα «κληρώσει» για το ιστορικό «φιλέτο» στα Λαδάδικα;

Ενέργεια: Πόσο ακρίβυναν καύσιμα – θέρμανση σε Ελλάδα και Ευρώπη – Συγκριτικό τεστ σε ένα infographic

Eurobank: Επιχειρησιακός σχεδιασμός σε τρεις άξονες