Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε ο βουλευτής Β’ Πειραιά της ΝΔ, Δημήτρης Μαρκόπουλος, με θέμα την ανάγκη εμβολιασμού των ναυτικών και την άρση απαγόρευσης της κυκλοφορίας των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών και των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής.

Πιο συγκεκριμένα, την ερώτηση την κατέθεσε στις 6 Απριλίου 2021 προς στα συναρμόδια υπουργεία Υγείας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και στην οποία υπογραμμίζει τη σημασία της ναυτιλίας για την εθνική οικονομία και την τουριστική κίνηση, επισημαίνει τον σοβαρό υγειονομικό κίνδυνο, στον οποίο εκτίθενται χιλιάδες ναυτικοί από την πανδημία του COVID-19.

Επίσης, ζητά να ενημερωθεί για τη δυνατότητα εμβολιασμού του ναυτεργατικού δυναμικού της χώρας, καθώς επίσης για την προοπτική άρσης της απαγόρευσης κυκλοφορίας των επαγγελματικών τουριστικών πλοίων, όπως και των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής/yacht, υπό συγκεκριμένα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης του Δ. Μαρκόπουλου

Οι ναυτικοί, είτε απασχολούνται στα πλοία της ακτοπλοΐας είτε στα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη και στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής είτε στην ποντοπόρο ναυτιλία, αποτελούν μια από τις ομάδες εργαζομένων που εκτίθενται περισσότερο στον κίνδυνο νόσησης από τον COVID-19. Είναι λογικό επίσης, ότι για να λειτουργήσουν όλα τα πλοία με ασφάλεια, θα πρέπει οι ναυτικοί που τα επανδρώνουν να ενταχθούν στις ομάδες εργαζομένων, που δικαιούνται κατά προτεραιότητα εμβολιασμό για τον COVID-19. Όσον αφορά στον κλάδο της ακτοπλοΐας καθώς και των τουριστικών σκαφών επισημαίνεται ότι ο εμβολιασμός των εργαζομένων ναυτικών σε αυτά θα συμβάλλει καθοριστικά στην προβολή της υγειονομικής ασφάλειας του τουρισμού στην χώρα μας ενισχύοντας την προσέλκυση ξένων τουριστών, αλλά και στη μείωση της έκθεσης της επαγγελματικής αυτής ομάδας σε κίνδυνο λόγω της μεταφοράς χιλιάδων τουριστών.

Σχετικά με τα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων θα πρέπει να γίνει ειδική μνεία, καθώς αντιμετωπίζουν ένα συνδυασμό σοβαρών δυσκολιών λόγω της πανδημίας. Ειδικότερα, οι ναυτικοί αυτοί έρχονται αντιμέτωποι στην εργασία τους με τον κίνδυνο νόσησης από τον COVID-19, λόγω της προσέγγισης των πλοίων σε λιμένες του εξωτερικού, όπου μπορεί να υπάρχει έξαρση της πανδημίας. Επιπλέον, όμως, υφίστανται και τις συνέπειες των δυσκολιών στην πραγματοποίηση αλλαγών πληρωμάτων ανά τον κόσμο.

Υπολογίζεται ότι αυτή τη στιγμή περίπου 200.000 ναυτικοί που απασχολούνται σε πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας διεθνώς δεν 2 δύνανται να επαναπατριστούν εγκαίρως μετά τη λήξη των συμβάσεων εργασίας τους λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών που ισχύουν σε πολλά κράτη ανά τον κόσμο.

Ο αριθμός αυτός βαίνει αυξανόμενος λόγω της αυστηροποίησης των ταξιδιωτικών περιορισμών υπό τον φόβο των νέων μεταλλάξεων του COVID-19.

Και όλα αυτά ενώ οι ναυτικοί έχουν αναγνωρισθεί διεθνώς από αρκετά κράτη ως «ουσιώδεις εργαζόμενοι» (key workers) -και ως τέτοιους τους έχει αναγνωρίσει και η Ελλάδα- λόγω της προσφοράς τους στην διακίνηση αγαθών, τροφίμων, φαρμάκων, καυσίμων και βασικών πρώτων υλών ανά την υφήλιο υπό συνθήκες δυσμενείς εν τω μέσω της πανδημίας.

Στις φωνές των διεθνών οργανισμών της ναυτιλίας, που έχουν αναδείξει την ανάγκη υγειονομικής θωράκισης των ναυτικών από την έναρξη της πανδημίας, έρχεται να προστεθεί και η πολύ πρόσφατη, από 25-3- 2021, κοινή δήλωση των εκπροσώπων πέντε Οργανισμών των Ηνωμένων Εθνών με την οποία καλούν τα κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών να θέσουν τους ναυτικούς και τα πληρώματα των αεροσκαφών σε προτεραιότητα στα εθνικά προγράμματα εμβολιασμού για τον COVID-19 προκειμένου να καταστεί δυνατή το συντομότερο η ασφαλής μετακίνησή τους στο πλαίσιο της εργασίας τους.

Για την ομαλή εξακολούθηση της ναυτιλιακής δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένου και του θαλάσσιου τουρισμού, πλήθος φορέων κρίνουν πως είναι απολύτως επιβεβλημένη η ένταξη των ναυτικών (ποντοπόρου ναυτιλίας, ακτοπλοΐας, επαγγελματικών τουριστικών σκαφών και ιδιωτικών σκαφών αναψυχής) στον προγραμματισμό εμβολιασμού κατά προτεραιότητα ή τουλάχιστον στο πρόγραμμα διάθεσης εμβολίων που δεν πραγματοποιούνται. Αναφορικά με τους ναυτικούς της ποντοπόρου ναυτιλίας, ειδικότερα, θα πρέπει να δοθεί μέριμνα, ώστε να εμβολιάζονται έγκαιρα πριν ταξιδέψουν για να συναντήσουν το πλοίο όπου πρόκειται να ναυτολογηθούν. Με δεδομένη, μάλιστα, την πρόσφατη έγκριση της χρήσης εμβολίου μιας δόσης που είναι, ιδίως για τους ναυτικούς, καταλληλότερο από τα εμβόλια των δύο δόσεων λόγω της φύσης της εργασίας τους, η οποία συνεπάγεται την απουσία τους για μεγάλα χρονικά διαστήματα, θα πρέπει να εξετασθεί θετικά η χορήγηση σε αυτούς του νέου αυτού εμβολίου.

Ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών, εξάλλου, σε σχέση πάντα με το σύνολο των πολιτών που πρέπει να εμβολιαστούν προκειμένου να ανοίξει με ασφάλεια ο τουρισμός, είναι σχετικά μικρός σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Υπουργείο Ναυτιλίας.

Είναι προφανές ότι στο ζήτημα του εμβολιασμού των ναυτικών η Ελλάδα, λόγω της ναυτικής της παράδοσης αλλά και της θέσης της ως πρώτης ναυτιλίας στον κόσμο, θα πρέπει να δείξει τη δέουσα ευαισθησία και να αποτελέσει παράδειγμα και για τις υπόλοιπες χώρες. Επιπλέον, τα επαγγελματικά τουριστικά πλοία, καθώς και τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής/yacht, έχουν σημαντικό μερίδιο συμβολής στην τουριστική κίνηση και στα έσοδα των νησιωτικών και παραθαλάσσιων περιοχών της χώρας μας.

Στο πλαίσιο των μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του COVID-19 έχει απαγορευθεί η κυκλοφορία τους από την ηπειρωτική Ελλάδα προς τα νησιά και αντιστρόφως, καθώς και μεταξύ των νησιών της χώρας.

Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί: 1) Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η ανάληψη πρωτοβουλίας για τον κατά προτεραιότητα εμβολιασμό του ναυτεργατικού δυναμικού της χώρας;

2) Υπάρχει η προοπτική άρσης της απαγόρευσης κυκλοφορίας των επαγγελματικών τουριστικών πλοίων, καθώς και των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής/yacht, υπό συγκεκριμένα υγειονομικά πρωτόκολλα;

Διαβάστε ακόμη

ΔΝΤ: Eπιστροφή στα πλεονάσματα το 2022

Ποιες επιχειρήσεις δανείστηκαν εν μέσω πανδημίας – Στην Αττική το 60% της τραπεζικής χρηματοδότησης

Cosco: Στηρίζει το ελληνικό εμπόριο με «πάγωμα» των τιμολογίων της για 4η χρονιά