Στο επίκεντρο των γεωπολιτικών και ενεργειακών εξελίξεων βρίσκεται η Αλεξανδρούπολη μετά την πρόσφατη απόφασης του ΔΣ της ΔΕΠΑ, προπαραμονή Χριστουγέννων να εγκρίνει  τη συμμετοχή της εταιρείας με ποσοστό 20% στο μετοχικό κεφάλαιο της GASTRADE Α.Ε. η οποία θα κατασκευάσει τον  τερματικό σταθμό  LNG.

Το θέμα παρακολουθούν πολύ στενά οι Έλληνες πλοιοκτήτες που έχουν στόλους με πλοία LNG προκειμένου να δουν τι εξελίξεις θα προκαλέσει ένα τέτοιο έργο.

Όπως είναι γνωστό στο σχήμα συμμετέχει με ποσοστό 20% ένας εκ των κορυφαίων Ελλήνων πλοιοκτητών, ο Πήτερ Λιβανός μέσω της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Gaslog η οποία έχει σύγχρονο στόλο με πλοία μεταφοράς LNG.

Στην περιοχή, η Gastrade θα  κατασκευάσει τον πρώτο πλωτό σταθμό παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU- Floating Storage and Regasification Unit), το οποίο θα μεταφέρεται μέσω χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού.

Εκτός από τον Πήτερ Λιβανό, ο Γιάννης Αγγελικούσης και ο Γιώργος Προκοπίου έχουν δώσει ήδη παραγγελίες για ναυπήγηση υπεράκτιων πλωτών σταθμών υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)- FSRU.

Ο Γιώργος Προκοπίου με τη  Dynagas έχει βάλει παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο πλωτών μονάδων ενώ ο Γιάννης Αγγελικούσης για λογαριασμό της Maran Tankers Management έχει μία παραγγελία. Η χωρητικότητά τους είναι 173.400 κυβικών μέτρων το καθένα.

Το κόστος ναυπήγησης του πλοίου  κυμαίνεται περί τα 300  εκατομμύρια δολάρια.

Την περασμένη 10ετία υπήρχε μόλις ένα τέτοιου τύπου πλοίο ανά τον κόσμο. Σήμερα ο αριθμός τους έχει ξεπεράσει τα 20 και μέσα στην επόμενη τριετία θα φθάσει τα 55- 60 κομμάτια.

Το φυσικό αέριο έχει σημειώσει πρωτοφανή εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, με όλο και περισσότερες χώρες και τομείς να υιοθετούν πιο οικολογικές μεθόδους. Τόσο η παραγωγή όσο και η κατανάλωση φυσικού αερίου έχουν αυξηθεί σε επίπεδα ρεκόρ. Η διεθνής εμπορική υποδομή – με τη μορφή του ΥΦΑ και της χωρητικότητας των αγωγών – αναπτύσσεται με τον ταχύτερο ρυθμό σε μια δεκαετία.

 Εξέλιξη φυσικού αερίου

Η ανταγωνιστικότητα με βάση το κόστος  αγοράς του φυσικού αερίου συνεχίζει να βελτιώνεται.

Η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε βαθύτερες διαρθρωτικές αλλαγές υπό το πρίσμα των καινοτομιών των νέων τεχνολογιών που συνεχίζουν να μειώνουν το κόστος. Στη μέση ροή, το κόστος της ναυτιλίας ΥΦΑ μειώθηκε κατά 20% κατά μέσο όρο τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Επίσης, η αύξηση της τιμολόγησης του άνθρακα συμβάλλει στη μείωση του χάσματος μεταξύ του κόστους του φυσικού αερίου και του άνθρακα.

Η συνεχώς και πιο ανταγωνιστική τιμή  του φυσικού αερίου, η αυξανόμενη ασφάλεια του εφοδιασμού και τα περιβαλλοντικά οφέλη του φυσικού αερίου έναντι άλλων ορυκτών καυσίμων συνέβαλαν στην έντονη ανάπτυξη των αγορών φυσικού αερίου.

Σημαντικές πρόσφατες εξελίξεις στο παγκόσμιο αέριο

Εν τω μεταξύ, οι μειωμένες τιμές του φυσικού αερίου ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα σε σχέση με τον άνθρακα όσον αφορά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η αργή πρόοδος στην απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου και στην ανάπτυξη υποδομών σε ορισμένα μέρη της Ασίας καθυστερεί την βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς του στις αναπτυσσόμενες αγορές. Οι κυβερνήσεις της Κίνας και της Ινδίας λαμβάνουν αμφότερες  μέτρα για να ανοίξουν την πρόσβαση στις αγορές φυσικού αερίου.

Μέσο κατ ‘αποκοπή κόστος ενέργειας του φυσικού αερίου έναντι του άνθρακα (2018-2019)

Η ασφάλεια  στη διαδικασία  εφοδιασμού με φυσικό αέριο βελτιώνεται επίσης, λόγω κυρίως της ταχείας αύξησης της διαθεσιμότητας ΥΦΑ.

Η παγκόσμια προσφορά ΥΦΑ αυξάνεται ραγδαία και γίνεται πιο διαφοροποιημένη και ευέλικτη, βελτιώνοντας τη συνολική ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο.

Τα τελευταία 10 χρόνια, 21 χώρες άρχισαν να εισάγουν ΥΦΑ για πρώτη φορά. Από την άλλη  η Αυστραλία και τώρα οι  ΗΠΑ προστέθηκαν στον κατάλογο με τις  σημαντικές εξαγωγικές  χώρες που πρόκειται να καταστούν ο δεύτερος και τρίτος μεγαλύτερος προμηθευτής ΥΦΑ αντίστοιχα.

Στην ουσία, η έκθεση επισημαίνει ότι τα 2/3 της παγκόσμιας αύξησης του εμπορίου φυσικού αερίου προήλθαν από το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο.

Παγκόσμιο εμπόριο αερίου ανά έτος

Μέχρι τώρα, είναι προφανές ότι η Ευρώπη και η Ασία-Ειρηνικός εξαρτώνται περισσότερο από τις εισαγωγές αερίου.

Ωστόσο, παρά την ανάπτυξη της αγοράς ΥΦΑ υπάρχουν ακόμη εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν.

Η παγκόσμια ανάπτυξη αγωγών καθυστερεί από τις επενδύσεις σε υποδομές ΥΦΑ, περιορίζοντας την πρόσβαση σε φυσικό αέριο σε ορισμένες αγορές υψηλού δυνητικού ρυθμού ανάπτυξης.

Βασικές περιφερειακές τάσεις στη διεθνή ανάπτυξη αγωγών είναι:

– Η Βόρεια Αμερική οδηγεί στην ανάπτυξη της διασυνοριακής δυναμικότητας αγωγών, με τις επεκτάσεις από τις ΗΠΑ στο Μεξικό και τον Καναδά, διευκολύνοντας τις εξαγωγές της αυξανόμενης παραγωγής φυσικού αερίου στις ΗΠΑ.

-Στην Ασία, το μόνο μεγάλο έργο ανάπτυξης διασυνοριακών αγωγών που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι το έργο  της Σιβηρίας που συνδέει τη Ρωσία με την Κίνα.

-Στην Ευρώπη, ο αγωγός φυσικού αερίου της Trans-Anatolian (TANAP) ολοκληρώθηκε το 2018, παρέχοντας επιπλέον 16 μονάδες BCMA από το Αζερμπαϊτζάν στην Τουρκία.

-Η Ρωσία επεκτείνει την  δυνατότητα  του αγωγού στην Ευρώπη

Η βιωσιμότητα αποτελεί βασική κινητήρια δύναμη της αύξησης της κατανάλωσης φυσικού αερίου, τώρα και πιθανόν στο μέλλον.Η έκθεση υπογραμμίζει ότι η Κίνα τα τελευταία τρία χρόνια έχει γίνει η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά φυσικού αερίου που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις πολιτικές καθαρισμού του αέρα που αρχίζουν να περιθωριοποιούν  τον άνθρακα.