Η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας, τα εμπόδια που αντιμετωπίζει και οι τρόποι να τα επιλύσει, περιέχονται στη νέα έρευνα του νορβηγικού νηογνώμονα DNV.

Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος  Knut Ørbeck-Nilssen «η  έκθεση προβλέπει ότι η εκπλήρωση των στόχων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού- ΙΜΟ για τη μείωση των  αερίων  του θερμοκηπίου για το 2030 θα απαιτήσει η ναυτιλία να εξασφαλίσει το 30-40% των εκτιμώμενης ετήσιας παγκόσμιας προσφοράς εναλλακτικών  ένα τρομακτικό, σχεδόν ακατόρθωτο έργο λαμβάνοντας υπόψη ότι άλλοι τομείς θα ανταγωνίζονται για την ίδια προμήθεια καυσίμων» και προσέθεσε προτείνοντας λύσεις:

«Θα πρέπει να γίνει  διαχείριση του  υπάρχοντος στόλου με εναλλακτικές λύσεις πάνω στη λειτουργία του πλοίου  όπως η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Λειτουργικά μέτρα ενεργειακής απόδοσης, όπως η μείωση της ταχύτητας, η βελτιστοποίηση της διαδρομής, και το κύτος και η προπέλα».

Η δέσμευση άνθρακα επί του σκάφους μπορεί να είναι λειτουργικά εφικτή ενώ η πυρηνική πρόωση  είναι τεχνικά εφικτή λύση για το πλοίο  με έναν αντιδραστήρα και ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη. Η εξοικονόμηση ενέργειας θα μειώσει την ανάγκη για εναλλακτικές καυσίμων, και τόσο η πυρηνική ενέργεια όσο και η δέσμευση άνθρακα επί του σκάφους μπορούν να μειώσουν την ανάγκη για τέτοια καύσιμα.

Επί του παρόντος, μόνο το 0,1% των καυσίμων που χρησιμοποιούνται από την εμπορική ναυτιλία είναι βιοκαύσιμα, ενώ το 99,9% είναι ορυκτά καύσιμα.

Καθώς ο ναυτιλιακός κλάδος θα ανταγωνίζεται για καύσιμα ουδέτερου άνθρακα με τις αεροπορικές και οδικές μεταφορές,  όπως και άλλες βιομηχανίες, η παραγωγή ουδέτερων ως προς τον άνθρακα εναλλακτικών καυσίμων πρέπει να επιταχυνθεί σημαντικά.

Η Maritime Forecast to 2050 είναι ένα από τα πακέτα της DNV για την Energy Transition Outlook. Αυτή η τελευταία έκδοση παρέχει μια ανεξάρτητη προοπτική για την ενέργεια της ναυτιλίας μέλλον. Εξετάζει επίσης τον τρόπο με τον οποίο η βιομηχανία θα επηρεαστεί από  τον νέο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου (GHG). οι κανονισμοί που θα επιβληθούν από τη ναυτιλία. και από τους πρόσφατα θεσπισθέντες κανονισμούς της ΕΕ. κανονισμούς της ΕΕ.

Ο διευθύνων σύμβουλος του DNV Knut Ørbeck-Nilssen και ο Γιώργος Τεριακίδης περιφερειακός μάνατζερ για την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα στη χθεσινή εκδήλωση του DNV και της MARTECMA στην Αθήνα

Το EU  της ΕΕ   θα καθορίσει την  τιμή για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου των πλοίων, μια εξέλιξη που θα μπορούσε να υιοθετηθεί και σε άλλες περιοχές ή ακόμη και παγκοσμίως από τον ΙΜΟ.

Επερχόμενοι κανονισμοί “καλής αφύπνισης θα επιβάλουν απαιτήσεις στην παραγωγή καυσίμων.

Μια τεχνολογική μετάβαση στα καύσιμα βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη στην

ναυτιλιακή βιομηχανία, με τη μισή παραγγελθείσα χωρητικότητα  να είναι σε θέση να  χρησιμοποιεί LNG,  υγραέριο ή μεθανόλη σε διπλά καύσιμα, κινητήρες διπλού καυσίμου, σε σύγκριση με το ένα τρίτο της χωρητικότητας που έχει παραγγελθεί πέρυσι.

Για τα πλοία που βρίσκονται σε λειτουργία, το 6,52% της χωρητικότητας μπορεί να λειτουργούν τώρα με εναλλακτικά καύσιμα, σε σύγκριση με το 5,5% πέρυσι.

Η υιοθέτηση της μεθανόλης και του υγραερίου αρχίζει να φαίνεται στις στατιστικές μαζί με τα πρώτα νεότευκτα πλοία που λειτουργούν με καύσιμο υδρογόνο. Αν και αρκετές δοκιμές  για πλοία με καύσιμο αμμωνίας βρίσκονται σε εξέλιξη, δεν υπάρχουν πλοία με καύσιμο αμμωνίας στο επίσημο βιβλίο παραγγελιών.

Ενώ η μετάβαση στην τεχνολογία καυσίμων επιταχύνεται,  η αναζήτηση λύσεων συνεχίζεται. Η τεχνολογία για τη μείωση τόσο της κατανάλωσης ενέργειας όσο και της ανάγκης για ακριβών καυσίμων θα είναι σημαντική.

Ο διευθύνων σύμβουλος του DNV Knut Ørbeck-Nilssen με τον δημοσιογράφο του newmoney, Μηνά Τσαμόπουλο

Δεδομένης της ανάγκης να  κατανοήσουμε και να έχουμε σαφή εικόνα όλων των επιλογών ο DNV παρουσιάζει μια προοπτική για έξι επιλεγμένες τεχνολογίες:

Στερεό οξείδιο του άνθρακα,  κυψέλες καυσίμου, υγροποιημένο υδρογόνο, πρόωση με τη βοήθεια του ανέμου, συστήματα λίπανσης με αέρα, δέσμευση άνθρακα επί του σκάφους και πυρηνική πρόωση.

Με τη βιομηχανία να θεωρεί τις τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας ολοένα και πιο σημαντικές, τα συστήματα πρόωσης με τη βοήθεια του ανέμου έχουν πλέον εγκατασταθεί σε 28 μεγάλα πλοία.

Τα συστήματα λίπανσης με αέρα έχουν εγκατασταθεί σε ή έχουν παραγγελθεί για περισσότερα από 250 πλοία συνολικά.

Εξετάζοντας τη δέσμευση άνθρακα επί του σκάφους και την πυρηνική πρόωσης, ο DNV πραγματοποίησε   μελέτη σκοπιμότητας χρησιμοποιώντας το μοντέλο FuelPath ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 15.000 TEU ως περίπτωση, συγκριτική αξιολόγηση έναντι του μαζούτ, του LNG, της μεθανόλης και αμμωνία.

Διαπιστώθηκε  ότι η δέσμευση άνθρακα επί του σκάφους μπορεί να είναι λειτουργικά εφικτή για ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χρησιμοποιώντας 4.000 κυβικά μέτρα (m³) διοξειδίου του άνθρακα (CO2 ) αποθήκευση επί του πλοίου, εκφόρτωση CO2  δύο φορές ανά ταξίδι Ασία-Ευρώπη, και ετήσια δέσμευση του 70% του άνθρακα διοξειδίου. Εάν η αύξηση της χρήσης ενέργειας για τη δέσμευση του CO2 μπορεί να διατηρηθεί κάτω από το 15% και εάν το κόστος για την εκφόρτωση, μεταφοράς και δέσμευσης του CO2  είναι κάτω από 40 USD/τόνο, η εν πλω δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα μπορεί να αποτελέσει μια ανταγωνιστική επιλογή για την απαλλαγή από τον άνθρακα.

Υπάρχουν 160, ως επί το πλείστον εμπορικά  πυρηνοκίνητα πλοία σήμερα, και διαπιστώνει ο DNV  ότι πρόκειται για μια τεχνικά εφικτή λύση για το πλοίο  με έναν αντιδραστήρα και ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη για πλεονασμό και τη λειτουργικότητα “take-me-home”.

«Βρίσκουμε ότι η πυρηνική πρόωση μπορεί να είναι μια ανταγωνιστική επιλογή εάν το κόστος του αντιδραστήρα βρίσκεται στο χαμηλότερο εύρος του ιστορικού κόστους για χερσαίων πυρηνικών σταθμών παραγωγής ενέργειας» επισημαίνεται στην έρευνα.

Η εξοικονόμηση ενέργειας θα μειώσει την ανάγκη για εναλλακτικά καύσιμα  και τόσο η πυρηνική ενέργεια όσο και η δέσμευση άνθρακα επί του σκάφους μπορούν να μειώσουν την ανάγκη για τέτοια καύσιμα, εξακολουθούμε να βλέπουμε ότι μεγάλες ποσότητες καυσίμων ουδέτερου άνθρακα θα χρειαστούν για να για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα, και ότι η παραγωγή αυτών των καυσίμων θα αποτελέσει βασική πρόκληση.

Εμπόδια

Εκτός από την έλλειψη προσφοράς καυσίμων ουδέτερου ως προς τον άνθρακα, υπάρχουν και άλλα σημαντικά εμπόδια για την απαλλαγή από τον άνθρακα της ναυτιλίας. Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν την έλλειψη υποδομών, τις νέες κίνδυνοι για την ασφάλεια, η έλλειψη ικανοτήτων, η ανώριμη τεχνολογία και το υψηλό κόστος.

Διαβάστε ακόμα

Ο Κένεντι (από την Κουμουνδούρου), το πρώτο φθινοπωρινό γκάλοπ, η Eurobank και η Intrum κατά κυρ Παντελή και η σύναξη των γιοτ στην Υδρα

Ανοίγει «λαϊκό» έντοκο γραμμάτιο με εγγύηση Δημοσίου και επιτόκιο 3% plus

Νίκος Λαβίδας: Μέσω και… Αγίου Όρους η προσπάθεια ανάτασης της ΑΒ Βασιλόπουλος

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ