Με έναν τρόπο, που θυμίζει άλλες εποχές έκλεισε το 2025 για την αγορά ξηρού φορτίου. Όπως επισημαίνει η έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, η άνοδος των ναύλων δεν ήρθε από μια θεαματική αύξηση της ζήτησης, αλλά από τη σύσφιξη της αξιοποίησης του στόλου, το σωστό timing και λίγη «τριβή» στην αγορά, που αρκούσε για να μετατρέψει μικρές μεταβολές σε μεγάλες κινήσεις ναύλων.

«Η ανάκαμψη ήταν γενικευμένη σε όλα τα μεγέθη πλοίων, με σαφώς αυξημένη μεταβλητότητα στο δεύτερο εξάμηνο», σημειώνουν οι αναλυτές του οίκου.

Οι Capesizes ήταν οι μεγάλοι πρωταγωνιστές: από τα περίπου 7–10 χιλ. δολάρια/ημέρα στις αρχές του έτους, εκτινάχθηκαν κοντά στα 45 χιλ. δολάρια/ημέρα τον Δεκέμβριο.

Στα μεσαία μεγέθη η εικόνα ήταν λιγότερο θεαματική αλλά πιο σταθερή. Τα Kamsarmax κινήθηκαν στα 15–18 χιλ. δολάρια/ημέρα στα μέσα του έτους, τα Ultramax κορυφώθηκαν γύρω στα 18 χιλ. δολάρια/ημέρα και, παρά τη διόρθωση στο δ’ τρίμηνο, έμειναν πάνω από τον μέσο όρο. Τα Handysize ακολούθησαν ανοδική πορεία, φτάνοντας περίπου τα 16 χιλ. δολάρια/ημέρα στο τέλος του 2025.

«Τα mid-sizes έδωσαν λιγότερο δράμα, αλλά περισσότερη συνέπεια», σχολιάζει χαρακτηριστικά η Xclusiv.

Κάτω από την επιφάνεια, το εμπόριο παρέμεινε σταθερό, όχι εκρηκτικό. Οι παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές ξηρού φορτίου έφτασαν τους 7,2 δισ. τόνους το 2025 (+1,4% σε ετήσια βάση). Ο άνθρακας και το σιδηρομετάλλευμα συνέχισαν να κυριαρχούν, με 29% και 26% αντίστοιχα.

«Το μεσαίο στρώμα’ φορτίων –άλλα μεταλλεύματα, σιτηρά και project cargo– παραμένει κρίσιμο για να κρατά ενεργές τις λεκάνες και ευέλικτες τις μετακινήσεις πλοίων», τονίζουν οι αναλυτές.

Η Κίνα απορρόφησε περίπου 42% της συνολικής ζήτησης, με μεγάλη απόσταση από τους επόμενους εισαγωγείς, ενώ στην πλευρά της προσφοράς πρωταγωνίστησε η Αυστραλία.

Ο ενεργός στόλος αυξήθηκε σε 14.573 πλοία (1.064 εκατ. dwt), με το orderbook στο 11% σε όρους dwt – επίπεδο μέτριο ιστορικά. Ωστόσο, η πίεση δεν είναι ομοιόμορφη: οι παραγγελίες συγκεντρώνονται σε Ultramax και Kamsarmax, ενώ στους Capesizes παραμένουν χαμηλές.

Την ίδια στιγμή, η γήρανση του στόλου επιταχύνεται: περίπου 28% των πλοίων είναι πλέον άνω των 16 ετών. «Όταν οι ναυλωτές αρχίζουν να θέτουν άτυπα όρια σε αποδοτικότητα, εκπομπές και ρίσκο, η αξιοποίηση μπορεί να σφίξει πολύ γρήγορα», προειδοποιεί η Xclusiv.

Η έκθεση υπογραμμίζει ότι ο άνθρακας αποκτά στρατηγικό ρόλο. Η IEA αναμένει μείωση των εξαγωγών το 2025 και περαιτέρω πτώση έως το 2030, με την Ινδονησία να περιορίζει αισθητά τις αποστολές της.

«Αυτές οι μικρών αποστάσεων αλλά υψηλής συχνότητας διαδρομές κρατούν την αγορά ‘σφιχτή’ όταν το σιδηρομετάλλευμα κάνει παύσεις. Αν αυτό το υπόβαθρο διαρρεύσει σταδιακά, η αγορά δεν καταρρέει – γίνεται πιο ανταγωνιστική», εξηγούν οι αναλυτές, σημειώνοντας και τη φετινή μετατόπιση φορτίων άνθρακα από Capesizes σε Panamaxes.

Για το 2026, το σκηνικό περιγράφεται ως «χαμηλή ανάπτυξη, περισσότερος θόρυβος». Με το παγκόσμιο ΑΕΠ να αυξάνεται, αλλά το εμπόριο να επιβραδύνεται, η ισορροπία προσφοράς–ζήτησης χαλαρώνει: η αύξηση της ζήτησης πλοίων εκτιμάται στο 1–2%, ενώ η προσφορά στο 2,6%, με παραδόσεις περίπου 41,2 εκατ. dwt.

«Το dry bulk θα κριθεί λιγότερο από τους συνολικούς τόνους και περισσότερο από την ποιότητα των ton-miles, τη πειθαρχία στις διαλύσεις και το πόσο γρήγορα θα αποχωρήσει ο γερασμένος χάλυβας», καταλήγει η Xclusiv Shipbrokers.

Διαβάστε ακόμη

Μύκονος: Βαριά σφυριά για ξενοδοχείο και βίλα της Jackie O’ Bar Mykonos (pics)

ΔΑΑ: Με 34 εκατ. επιβάτες κλείνει το 2025 το αεροδρόμιο της Αθήνας- Η αλλαγή σκυτάλης στη διοίκηση

Τράπεζες: Συζητούν πλαφόν στα επιτόκια και το κόστος καταναλωτικών δανείων (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα