Ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος αλλάζει πρόσωπο καθώς η ναυτιλία εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Τα παλαιά πλοία αποσύρονται σταδιακά, ενώ οι παραγγελίες νέων σκαφών αυξάνονται, γεγονός που θα επηρεάσει τις ισορροπίες της αγοράς. Οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers σκιαγραφούν τις τελευταίες τάσεις, επισημαίνοντας ότι το κύμα ανανέωσης δεν προχωρά με τον ίδιο ρυθμό σε όλους τους τομείς.
«Βρισκόμαστε σε μια περίοδο κομβικής μετάβασης,» σχολιάζει αναλυτής της Xclusiv. «Η ανάγκη για πιο αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία είναι σαφής, όμως ο τρόπος και ο ρυθμός με τον οποίο εξελίσσεται αυτή η αλλαγή διαφέρει από κατηγορία σε κατηγορία.»
Bulk carriers: Με σταθερά βήματα η ανανέωση
Τα πλοία χύδην φορτίου (bulk carriers) παραμένουν η πολυπληθέστερη κατηγορία, με πάνω από 14.300 πλοία σε κυκλοφορία. Περίπου το 71 % του στόλου είναι έως 15 ετών, κάτι που δείχνει ότι υπάρχει ήδη σημαντική ανανέωση. Παράλληλα, έχουν παραγγελθεί 1.335 νέα πλοία, με τις παραδόσεις να κατανέμονται ισομερώς μέχρι και το 2027.
«Οι πλοιοκτήτες στον bulk τομέα δείχνουν να λειτουργούν με φειδώ, αντικαθιστώντας σταδιακά τα παλαιότερα πλοία χωρίς να προκαλούν υπερπροσφορά,» εξηγεί εκπρόσωπος της Xclusiv.
Δεξαμενόπλοια: Στα πρόθυρα έκρηξης χωρητικότητας
Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αριθμεί σχεδόν 7.800 πλοία, με την ηλικιακή κατανομή να είναι σχεδόν μοιρασμένη. Ωστόσο, εντύπωση προκαλεί ο μεγάλος αριθμός παραγγελιών: 1.200 νέα πλοία αναμένεται να αυξήσουν τη χωρητικότητα κατά 15 %.
«Αν και είναι θετικό να ανανεώνεται ο στόλος, υπάρχει ορατός κίνδυνος να υπάρξει ‘πλημμύρα’ νέας χωρητικότητας, με συνέπειες στα ναύλα, ειδικά αν δεν αποσυρθούν έγκαιρα τα παλαιότερα πλοία,» σημειώνει αναλυτής του οίκου.
Εμπορευματοκιβώτια: Προς έναν πιο «πράσινο» στόλο
Στα containerships, σχεδόν το 47 % των πλοίων είναι άνω των 15 ετών. Η ανάγκη εκσυγχρονισμού είναι έντονη και αποτυπώνεται στην παραγγελία 837 νέων πλοίων, που θα αυξήσουν σημαντικά τη συνολική μεταφορική ικανότητα.
«Οι ναυτιλιακές εταιρείες επενδύουν σε μεγαλύτερα και αποδοτικότερα πλοία, προετοιμαζόμενες για αυστηρότερες περιβαλλοντικές απαιτήσεις,» λέει αναλυτής της Xclusiv.
LNG & LPG: Οι ταχύτερα αναπτυσσόμενοι τομείς
Στα πλοία LNG, το 69 % του στόλου είναι κάτω των 16 ετών, όμως οι νέες παραγγελίες δείχνουν ακόμη μεγαλύτερη αισιοδοξία: 343 νέα πλοία θα αυξήσουν τη χωρητικότητα κατά 46 %. Παρόμοια εικόνα και στα πλοία LPG, με 310 παραγγελίες, που αντιστοιχούν σε αύξηση 41 %.
«Η δυναμική σε LNG και LPG αντικατοπτρίζει τη στροφή προς εναλλακτικές μορφές ενέργειας και αυξανόμενη ζήτηση παγκοσμίως,» υπογραμμίζει η Xclusiv.
Η συνολική εικόνα είναι πως η ανανέωση στόλου προχωρά, αλλά με διαφορετική ταχύτητα ανά κατηγορία. Οι επενδύσεις σε νέα πλοία δείχνουν εμπιστοσύνη στο μέλλον, αλλά δημιουργούν και τον κίνδυνο υπερπροσφοράς.
«Η ισορροπία θα εξαρτηθεί από το αν η ζήτηση θα μπορέσει να απορροφήσει τη νέα χωρητικότητα. Σε διαφορετική περίπτωση, οι ναύλοι θα πιεστούν και οι επενδυτές θα βρεθούν εκτεθειμένοι,» καταλήγουν οι αναλυτές.
Διαβάστε ακόμη
Αναδρομικά 2024: Πώς θα τα δηλώσετε στην εφορία για να μην πληρώσετε πρόστιμα
Αλέξανδρος Μπένος (Cenergy): Μέσα του 2027 θα τεθεί σε λειτουργία το εργοστάσιο στις ΗΠΑ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.