Σε νομοθετική ρύθμιση θα προβεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής για τη δημιουργία κεντρικού Hellenic Port Community System, υπό την εποπτεία του Κράτους. Το κάθε λιμάνι θα έχει το δικό του portal αλλά θα είναι κάτω από την ομπρέλα του Κεντρικού συστήματος.

Το σύστημα θα ελέγχει ψηφιακά όλη τη λειτουργία των λιμανιών στο πλαίσιο της ψηφιοποίησής τους.

“Το Port Community System είναι δράση που μπορεί να προσφέρει ως πλατφόρμα τη διασύνδεση δραστηριότητας και υπηρεσιών στα λιμάνια αλλά με τη λογική ως κεντρικού συστήματος ενιαία σχεδιασμένου από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και κάθε αρχής λιμένα να το χρησιμοποιεί” ξεκαθάρισε σήμερα ο Γιάννης Πλακιωτάκης στη διάρκεια τηλε-συνέντευξης τύπου και απευθυνόμενος στην ουσία στην Cosco χωρίς να την κατονομάζει και συμπλήρωσε: “Είναι έργο σημαία της ψηφιοποίησης του συστήματος παροχής λιμενικών υπηρεσιών και στοιχείο αναβάθμισης της ανταγωνιστικότητας των λιμένων. Το πρόβλημα προκύπτει στο ποιός κατέχει την πληροφορία. Άρα ένας ιδιώτης κάτοχος λιμένα δεν μπορεί να έχει πληροφορίες τέτοιες αλλά ένα σύστημα αλλά ένα σύστημα που νομιμοποιείται να διασυνδέεται με το σύστημα ΓΕΜΗ ΑΑΔΕ ή ΕΡΓΑΝΗ”.

Τον περασμένο Φεβρουάριο, κορυφώθηκε η κόντρα μεταξύ ναυτιλιακών και επιχειρηματικών φορέων του λιμανιού και της θυγατρικής της Cosco, της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά-ΣΕΠ.

Αιτία ήταν η παρουσίαση από τη ΣΕΠ Επρόκειτο της πρώτης ηλεκτρονικής πλατφόρμα Λιμενικής Κοινότητας της Ελλάδας.

Ουσιαστικά, οι φορείς δεν αποδέχονται μία ιδιωτική εταιρεία όπως η ΣΕΠ-Cosco που έχει την αποκλειστική διαχείριση και του λιμανιού του Πειραιά ενώ είναι και η ίδια μεταφορέας να δημιουργεί και να διαχειρίζεται μία τέτοια εφαρμογή και μάλιστα να υποχρεώνει τους πάντες να εγγραφούν σε αυτή αν θέλουν να εξυπηρετούνται από το λιμάνι του Πειραιά και την Cosco πληρώνοντας ένα αντίτιμο.

Οι φορείς του λιμανιού, δηλαδή το Nαυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, η Διεθνής Ναυτική Ένωση και το  Βιομηχανικό-Εμπορικό Επιμελητήριο Πειραιά αλλά και οι χρήστες- οι πωλητές, οι μεταφορείς, οι αγοραστές- δεν αποδέχθηκαν μία ιδιωτική εταιρεία όπως η ΣΕΠ-Cosco να δημιουργεί και να διαχειρίζεται μία τέτοια εφαρμογή και μάλιστα να υποχρεώνει τους πάντες να εγγραφούν σε αυτή αν θέλουν να εξυπηρετούνται από το λιμάνι του Πειραιά και την Cosco πληρώνοντας ένα αντίτιμο.

Με την πλευρά των φορέων συστρατεύτηκε και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Ο πρόεδρός της, Θεόδωρος Βενιάμης, είχε στείλει επιστολή στους υπουργούς Οικονομικών,  Ανάπτυξης, Ψηφιακής Πολιτικής, Ναυτιλίας καθώς και στην  ΑΔΑΕ -Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, τονίζοντας ότι δεν μπορεί μία ιδιωτική εταιρεία  να δημιουργεί μονοπωλιακή κατάσταση στο λιμάνι αλλά τα ο συγκεκριμένο σύστημα-πλατφόρμα θα πρέπει να συμβαδίζει με την Λιμενική Πολιτική της χώρας.

Θέση είχε πάρει και  η Δημόσια Αρχή Λιμένων η οποία με ανακοίνωση της τονίζει ότι  το  θέμα δεν αφορά απλώς μια συμφωνία ιδιωτικών εταιρειών αλλά εντάσσεται σε αυτό που ορίζεται ως δημόσια λιμενική πολιτική.