Η Ινδία εμφανίζει πιο συγκρατημένη μείωση στις εισαγωγές ρωσικού αργού, με τους τριμηνιαίους όγκους να παραμένουν σχεδόν σταθεροί σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2025, αν και σε ετήσια βάση καταγράφεται πτώση περίπου 12%. Τα μηνιαία στοιχεία όμως δείχνουν συνεχή κάμψη από τον Μάρτιο, με τις εισαγωγές του Ιουνίου να υποχωρούν κάτω από τα 10 εκατομμύρια βαρέλια.

Η Μαρία Μπερτζελέτου, αναλύτρια της SIGNAL Ocean, εξηγεί:

«Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το ρωσικό αργό παραμένει νομικά προσβάσιμο στην Ασία. Παρότι η Ε.Ε. και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν μειώσει μονομερώς το πλαφόν της G7 στα $47,60 το βαρέλι, οι ΗΠΑ δεν έχουν υιοθετήσει τη νέα τιμή, περιορίζοντας έτσι τη δυνατότητα παγκόσμιας επιβολής του μέτρου».

Σύμφωνα με την ίδια, ούτε η Ουάσιγκτον ούτε οι Βρυξέλλες έχουν επιβάλει απαγόρευση εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου προς την Ινδία ή την Κίνα. «Αυτό υποδηλώνει ότι οι μειώσεις στις εισαγωγές από Ρωσία οφείλονται περισσότερο σε τιμολογιακές μεταβολές της αγοράς, παρά σε προσπάθεια αποφυγής κυρώσεων», επισημαίνει.

Στις 18 Ιουλίου 2025, το Brent διαπραγματευόταν κοντά στα $70 το βαρέλι, ενώ το ρωσικό Urals στα $58 FOB, με έκπτωση περίπου $12. Παρότι η διαφορά παραμένει σημαντική, έχει αυξηθεί σε σχέση με προηγούμενους μήνες, όταν η μειωμένη ζήτηση στην Ασία είχε περιορίσει τη διαφορά.

Πολλοί εμπορικοί και λειτουργικοί παράγοντες φαίνεται να μειώνουν την ελκυστικότητα των ρωσικών φορτίων spot. Μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών διατίθεται πλέον μέσω μακροχρόνιων συμβολαίων, περιορίζοντας τη διαθεσιμότητα στην spot αγορά, ενώ η αύξηση της εγχώριας διυλιστικής δραστηριότητας στη Ρωσία μειώνει την προσφορά για εξαγωγές. Αυτό έχει ωθήσει τις τιμές Urals υψηλότερα και έχει περιορίσει το περιθώριο arbitrage για τα ασιατικά διυλιστήρια.

«Οι αγοραστές με μεγαλύτερη ευαισθησία στις τιμές, όπως η Ινδία και η Κίνα, φαίνεται να περιορίζουν τις ευκαιριακές αγορές, χωρίς όμως να πρόκειται για στρατηγική ανατροπή», σημειώνει η κα Μπερτζελέτου.

Την εικόνα ενισχύουν και οι κινήσεις των δεξαμενόπλοιων. Τον Ιούνιο, υπήρξε αξιοσημείωτη επιστροφή ελληνόκτητων πλοίων στο ρωσικό εμπόριο, ένδειξη αυξημένης εμπιστοσύνης ως προς τη διαχείριση κινδύνων συμμόρφωσης και κυρώσεων.

Παράλληλα, η Κίνα ενίσχυσε σημαντικά τις εισαγωγές βαρέων γλυκών ποιοτήτων από τη Βραζιλία, με τα φορτία του Ιουνίου να ξεπερνούν τα 30 εκατομμύρια βαρέλια – σχεδόν διπλάσια σε σχέση με τον Ιούνιο του 2023. Αυτή η κίνηση εντάσσεται σε στρατηγική διαφοροποίησης, καθώς τα βραζιλιάνικα grades προσφέρουν παρόμοιες αποδόσεις με τα Urals.

Η Μπερτζελέτου υπογραμμίζει: «Η μετατόπιση προς αργό από τον Ατλαντικό ενδέχεται να ωθήσει την Ευρώπη σε μεγαλύτερη εξάρτηση από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ. Αυτό πιθανώς θα επηρεάσει και τους Αμερικανούς διυλιστές, ειδικά εκείνους που έχουν σχεδιαστεί για ελαφρές γλυκές ποιότητες».

Τέλος, οι μεταβολές αυτές ενδέχεται να ενισχύσουν τις ροές καθαρών προϊόντων από τον Κόλπο των ΗΠΑ προς την Ευρώπη, κυρίως σε ULSD και, σε μικρότερο βαθμό, νάφθα. Η ζήτηση για δεξαμενόπλοια καθαρών προϊόντων, κυρίως τύπου MR και LR1, εκτιμάται ότι θα αυξηθεί, ενώ οι εξαγωγές βενζίνης αναμένεται να παραμείνουν συγκεντρωμένες στη γραμμή Ευρώπης–Ανατολικής Ακτής ΗΠΑ.

Διαβάστε ακόμη

Euromoney: Best Investment Bank η Citi στην Ελλάδα

Pharos: Για τρίτη φορά και με… έκπτωση βγαίνει στο σφυρί το σπάνιο ακίνητο στον Πειραιά (pics)

10 συμβουλές του Τζεφ Μπέζος για να αναπτύξετε την επιχείρηση σας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα