Περισσότερα ανανεώσιμα και χαμηλών εκπομπών άνθρακα καύσιμα θα μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα του ναυτιλιακού τομέα στην ΕΕ μετά τη σημερινή προσωρινή πολιτική συμφωνία μεταξύ του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

«Σήμερα τα ξημερώματα, καταφέραμε να συμφωνήσουμε ένα ακόμη μέρος της δέσμης μέτρων Fit for 55» δήλωσαν στελέχη που συμμετείχαν στοά συζητήσεις.

Η συμφωνία θα εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού και θα διασφαλίσει ότι οι προμηθευτές καυσίμων, τα πλοία και οι ναυτιλιακοί φορείς θα έχουν επαρκή χρόνο για να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, ώστε ο ναυτιλιακός τομέας να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους.

Ο κύριος στόχος της πρωτοβουλίας FuelEU Maritime, ως βασικό μέρος της δέσμης μέτρων της ΕΕ «Fit for 55», είναι η αύξηση της ζήτησης και η συνεπής χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον ναυτιλιακό τομέα, διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή λειτουργία της θαλάσσιας κυκλοφορίας και αποφεύγοντας στρεβλώσεις στην εσωτερική αγορά.

Η πρόταση αποσκοπεί στο να θέσει τις θαλάσσιες μεταφορές στην τροχιά των κλιματικών στόχων της ΕΕ για το 2030 και το 2050 και θα πρέπει να διαδραματίσει θεμελιώδη ρόλο στην επίτευξη του ευρωπαϊκού νόμου για το κλίμα.

Το κείμενο της προσωρινής συμφωνίας διατηρεί τις βασικές πτυχές της πρότασης της Επιτροπής. Οι συννομοθέτες προέβησαν σε ορισμένες τροποποιήσεις, ιδίως:

-εισαγωγή εξαιρέσεων περιορισμένου χρόνου για την ειδική αντιμετώπιση των εξόχως απόκεντρων περιοχών, μικρών νησιών και περιοχών που εξαρτώνται οικονομικά σε μεγάλο βαθμό από τη συνδεσιμότητα τους

-εισαγωγή συντελεστών μείωσης για πλοία που πλέουν στον πάγο

-αύξηση των στόχων μείωσης της έντασης των αερίων θερμοκηπίου της ενέργειας που χρησιμοποιούνται στα πλοία από την 1η Ιανουαρίου 2035 και θέσπιση μέτρων για την ενθάρρυνση της χρήσης των λεγόμενων ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO)

-τροποποίηση των απαιτήσεων για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά (OPS) και των διατάξεων σχετικά με τις τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών με βάση τη βασική αρχή ότι το σύστημα πρέπει να είναι συνεπές με τον κανονισμό για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFIR)/εξαίρεση των ορυκτών καυσίμων από τη διαδικασία πιστοποίησης όσον αφορά την πιστοποίηση καυσίμων,

-τροποποίηση των διατάξεων σχετικά με τα έσοδα που προέρχονται από τις κυρώσεις FuelEU και την κατανομή τους σε έργα για τη στήριξη της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του ναυτιλιακού τομέα με ενισχυμένο μηχανισμό διαφάνειας διευκρινίζοντας περαιτέρω τις υποχρεώσεις της Επιτροπής να παρακολουθεί την εφαρμογή του κανονισμού στη σχετική έκθεση και ρήτρα αναθεώρησης.

Επόμενα βήματα

Η προσωρινή πολιτική συμφωνία υπόκειται πλέον σε επίσημη έγκριση από τους δύο συννομοθέτες. Από την πλευρά του Συμβουλίου, η σουηδική Προεδρία σκοπεύει να υποβάλει το κείμενο στους εκπροσώπους των κρατών μελών (Coreper) το συντομότερο δυνατό με σκοπό την επίσημη έγκρισή του από ένα από τα προσεχή Συμβούλια.

Διαβάστε ακόμη:

Βασίλης Φουρλής: Ψάχνει νέα επένδυση στον χώρο της ευεξίας – Πότε μπαίνει στο ΧΑ η Trade Estates

«Παζάρια» μέχρι τέλους για τα πλεονάσματα

Αυτές είναι οι νέες προθεσμίες για την υποχρεωτική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS