Ο Γιώργος Προκοπίου, ένας από τους ισχυρότερους παγκοσμίως πλοιοκτήτες αναδείχθηκε πρωταγωνιστής της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας μέσα στο καλοκαίρι. Το 2022 δείχνει ότι είναι η χρονιά του αφού διαδραματίζει σημαντικότατο ρόλο στις εξελίξεις που παρατηρούνται στον ενεργειακό τομέα εν μέσω μιας πρωτοφανούς στα μεταπολεμικά χρόνια κρίσης. Στο κάδρο βρίσκεται φυσικά και η αγορά των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Οι επιχειρηματικές του κινήσεις

Πριν από λίγες ημέρες υπέγραψε συμφωνία με την κινεζικών συμφερόντων εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, CDB Leasing για την πώληση έναντι 596,52 εκατομμυρίων δολαρίων και επαναμίσθωση τριών νεότευκτων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG Carriers.

Τα πλοία, μεταφορικής ικανότητας 200.00 κυβικών μέτρων το καθένα, ναυπηγούνται στις γιάρδες της Hyundai Heavy Industries για λογαριασμό τριών εταιρειών που συστήθηκαν στα Νησιά Μάρσαλ, “ειδικού σκοπού” της Pure Energy Limited, η οποία ανήκει στην οικογένεια του Γιώργου Προκοπίου. Η CDB PL επαναμίσθωσε τα πλοία στην Pure Energy Limited για περίοδο 10 ετών έναντι 812,7 εκατομμυρίων δολαρίων συμπεριλαμβανομένων 216,2 εκατομμυρίων δολαρίων τόκων μίσθωσης.

Μετά τη λήξη των ναυλοσυμφώνων, θυγατρική εταιρεία της Pure Energy έχει το δικαίωμα να αγοράσει τα πλοία με κόστος που δεν θα υπερβαίνει τα 99,42 εκατομμύρια δολάρια.

Τα τρία πλοία θα είναι παραδοτέα τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2023 και τον Φεβρουαρίου 2024 αντίστοιχα και κάθε ένα κοστίζει 198,8 εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή.

Είναι μέρος των συνολικά έξι παραγγελιών που έχει βάλει τα τελευταία δύο χρόνια ο Έλληνας πλοιοκτήτης στα συγκεκριμένα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία. Τον Μάρτιο του 2022 παρήγγειλε τη ναυπήγηση άλλων τριών LNG carriers ανεβάζοντας το συγκεκριμένο ναυπηγικό πρόγραμμα στα εννέα πλοία αυτής τη κατηγορίας.

Σαουδάραβες

Στα τέλη του Ιουλίου ο δραστήριος Γιώργος Προκοπίου υπέγραψε δύο ναυτιλιακές συμφωνίες με τους Σαουδάραβες και πιο συγκεκριμένα με τον κρατικό ναυτιλιακό βραχίονα των Αράβων, τη Bahri που έχει στόλο από 93 πλοία και αφορούν τόσο τα δεξαμενόπλοια όσο και τα φορτηγά πλοία.

Οι δύο εταιρείες του Έλληνα πλοιοκτήτη έχουν η μεν Dynacom στόλο από 69 δεξαμενόπλοια η δε Seatraders 40 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Η διάρκεια ισχύος τους είναι για ένα έτος.

O συνολικός στόλος του Ομίλου Προκοπίου που περιλαμβάνει και την Dynagas με 17 LNG Carriers ανέρχεται στα 126 πλοία. Οι δύο πλευρές θα δημιουργήσουν δίαυλο επικοινωνίας και συνεργασίας για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και υπηρεσιών.

Γερμανοί

Στα τέλη της άνοιξης υπέγραψε τη ναύλωση από τη γερμανική κυβέρνηση δύο Πλωτών Μονάδων Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU), που ανήκουν στην Dynagas. Tα γερμανικά ΜΜΕ τον αποθεώνουν περιγράφοντάς τον ως τον Ελληνα με τη σωστή «μύτη» που οσφραίνεται τις ευκαιρίες και έχει αίσθηση της σωστής χρονικής συγκυρίας, του σωστού τάιμινγκ για να κάνει τις επενδύσεις του. Και πώς να μην τον αποθεώνουν οι Γερμανοί, αφού τα πλοία του μπορούν να τροφοδοτούν κάθε χρόνο έως και 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το γερμανικό δίκτυο.

Αυτό ισοδυναμεί με σχεδόν τα δύο τρίτα της ποσότητας που εισήγαγε πέρυσι η Γερμανία από τη Ρωσία. Πρόκειται για το LNG carrier-FSRU «Transgas Power» και το αδελφό πλοίο «Transgas Force». Είναι χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων το καθένα. Παραδόθηκαν στον Ελληνα πλοιοκτήτη το 2021 από το ναυπηγείο Hudong-Zhonghua Shipbuilding.

Μέσα σ δεύτερο εξάμηνο του 2022 θα χαράξουν πορεία για τη Γερμανία, σημειώνει η «Handelsblatt». Σύμφωνα με εκτιμήσεις από κύκλους του κλάδου, οι τιμές ναύλωσης σήμερα είναι περίπου 200.000 δολάρια την ημέρα.

«Αν δεν είσαι άνθρωπος που παίρνει ρίσκα, τότε δεν κάνεις για τη ναυτιλία» είναι η αγαπημένη του φράση.

Μπροστάρης σχεδόν παντού, ο Γιώργος Προκοπίου έχει ένα όραμα. Η Ελλάδα, εκτός από την ποντοπόρο ναυτιλία όπου είναι κυρίαρχη δύναμη παγκοσμίως, να κατακτήσει και άλλες κορυφές όπως της ναυπηγικής βιομηχανίας και του yachting. Στα 75 του χρόνια συνεχίζει να ονειρεύεται και να τολμά να παίρνει επιχειρηματικά ρίσκα. To 2021 βρέθηκε στη 12η θέση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία. Μία θέση πιο ψηλά από το 2020. Στις εταιρείες του εργάζονται συνολικά, στη θάλασσα και στα γραφεία, περισσότερα από 5.000 άτομα. Ας ξετυλίξουμε το κουβάρι από το σήμερα προς τα πίσω χρονικά. Είναι από τους πρώτους εφοπλιστές μαζί με τον αείμνηστο Γιάννη Αγγελικούση που είδαν τα σημάδια των καιρών πριν από έξι χρόνια και επένδυσαν στη ναυπήγηση Floating Storage and Regasification Units (FSRU)-Πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επανυγροποίησης, σταθμών αποθήκευσης φυσικού αερίου. Πρόκειται για μεγάλης χωρητικότητας LNG carriers, τα οποία μπορούν και να ταξιδεύουν εκτός από το να ναυλώνονται ως αποθηκευτικοί χώροι.

Ναυπηγήσεις

Στο μεταξύ, σε πλήρη εξέλιξη έχει τα ναυπηγικά προγράμματα του ομίλου του ο Γιώργος Προκοπίου. Από τις αρχές του χρόνου έχει παραλάβει ήδη πέντε νεότευκτα. Η Dynagas παρέλαβε το νεότευκτο X-DF LNG carrier «Clean Cajun» χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων. Το πλοίο ναυπηγήθηκε στην κορεατική γιάρδα Hyundai Heavy Industries Ulsan Shipyard.

Η εταιρεία διαθέτει στόλο από 19 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου συμπεριλαμβανομένου ενός ακόμη LNG carrier, το οποίο θα παραληφθεί μέσα στους επόμενους μήνες.

Αρχές Μαΐου, η άλλη εταιρεία του ομίλου με στόλο από δεξαμενόπλοια, η Dynacom, παρέλαβε το νεότευκτο suezamax «Oceania» χωρητικότητας 163.000 τόνων dw.
Η εταιρεία έχει εντάξει στον στόλο της ήδη τέσσερα δεξαμενόπλοια μέσα στο 2022. Ο στόλος της αποτελείται από 70 δεξαμενόπλοια. O μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι τα 6 έτη σε σύγκριση με τα 10 χρόνια που ισχύουν για τον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου είναι 8,1 εκατομμύρια τόνοι.

Διαβάστε ακόμη

Ο Μητσοτάκης, ο Μακρόν και ο… ισπανικός δάκτυλος, το deal του Σχιστού κι ένα «βαρύ επώνυμο» στη Μουζάκης 

«Εξπρές» κληρονομιές με 9 βήματα

Χρυσή λίρα: Σε υψηλό 14ετίας εκτοξεύτηκε η τιμή της – Πόσα «αποφέρει» η ρευστοποίησή της (πίνακας)