Η αγορά ξηρού φορτίου (dry bulk) δείχνει σημάδια ανάκαμψης τον Ιούλιο του 2025, με τους ναύλους να ενισχύονται σταθερά και σε αρκετές περιπτώσεις να φτάνουν τα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 12 μηνών.
Σύμφωνα με την εβδομαδιαία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, το γενικό κλίμα χαρακτηρίζεται από συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς οι αποδόσεις των πλοίων ενισχύονται, παρά τις έντονες διακυμάνσεις που συνεχίζουν να καταγράφονται σε ορισμένα μεγέθη.
Η ναυλαγορά των Capesize παραμένει η πιο ασταθής της αγοράς, ωστόσο τον Ιούλιο του 2025 κατέγραψε αξιοσημείωτη ενίσχυση. Ο δείκτης Capesize 5TC Average ανέρχεται στα 31.756 δολάρια/ημέρα, 35% υψηλότερα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, και σε επίπεδα που είχαν να καταγραφούν από τις αρχές Ιουλίου 2024. Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, οι ναύλοι Capesize έχουν κυμανθεί από τα 5.899 δολ./ημέρα έως τα 31.429 δολ./ημέρα, επιβεβαιώνοντας τη μεταβλητότητα αλλά και την τάση ανάκαμψης της αγοράς.
Σημαντική άνοδο καταγράφει και το μέγεθος των Kamsarmax, με τον Baltic Kamsarmax 5TC Average να βρίσκεται στα 16.540 δολ./ημέρα, αυξημένος κατά 10% σε ετήσια βάση. Από τα τέλη Μαΐου 2025, ο δείκτης έχει ενισχυθεί κατά 72%, αγγίζοντας στις 15 Ιουλίου τα 17.914 δολ./ημέρα, επίπεδο που αποτελεί υψηλό 14 μηνών.
Τα Ultramax ακολουθούν με τον Baltic S11TC Average να φτάνει τα 16.351 δολ./ημέρα, μόλις 5% χαμηλότερα από πέρυσι. Ωστόσο, από τις 10 Ιουνίου μέχρι τις 18 Ιουλίου 2025, ο δείκτης έχει αυξηθεί κατά 41%, φτάνοντας τα 17.017 δολ./ημέρα, το υψηλότερο επίπεδο από τις 31 Ιουλίου 2024.
Αντίθετα, το Handysize παρουσιάζει μικρότερη δυναμική, με τον Baltic Handysize 7TC Average να κινείται στα 12.271 δολ./ημέρα, μειωμένος κατά 10% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, από τα μέσα Μαΐου 2025 ο δείκτης έχει ενισχυθεί κατά 23%, φτάνοντας σε υψηλά από τον Νοέμβριο του 2024.
Πτώση τιμών στα μεταχειρισμένα
Παρά την ενίσχυση των ναύλων, οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων παρουσιάζουν αισθητή κάμψη, προσφέροντας ευκαιρίες για επενδυτές με μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Xclusiv, η πτώση των αξιών σε σχέση με τον Ιούλιο του 2024 είναι εμφανής:
Ένα 9 ετών Kamsarmax της Tsuneishi άλλαξε χέρια για 25,5 εκατ. δολάρια, όταν πέρυσι ένα 5 ετών αντίστοιχο πλοίο είχε πουληθεί για 37 εκατ. δολ. – προσαρμοσμένα για ηλικία, αυτό σημαίνει μείωση κατά 17,5%.
Στην κατηγορία Ultramax, πλοίο 5 ετών της Oshima πουλήθηκε στα 28,8 εκατ. δολ., έναντι 37,5 εκατ. δολ. για πλοίο 4 ετών από την Imabari το 2024 – μείωση περίπου 19%.
Στα Handysize, πλοίο 5 ετών / 37.000 DWT από την Oshima πουλήθηκε για 25 εκατ. δολ., ενώ αντίστοιχο του 2024 από την Minaminippon είχε πιάσει 28 εκατ. δολ. – μείωση κατά 10,7%.
Ελληνική κινητικότητα με αύξηση 25% στις αγορές bulkers
Το άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα στις τιμές πλοίων και τα έσοδα από ναύλους φαίνεται πως λειτουργεί ως καταλύτης για τους Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι –πιστοί στη στρατηγική των αντικυκλικών επενδύσεων– αυξάνουν την παρουσία τους στη δεύτερη αγορά.
Τον Ιούλιο του 2025, οι ελληνικές αγορές bulkers αυξήθηκαν κατά 25% σε σχέση με τον Ιούνιο, με 10 συναλλαγές από τις συνολικά 49 που καταγράφηκαν – ποσοστό 20% του συνόλου. Μάλιστα, ένας μεγάλος Έλληνας πλοιοκτήτης προχώρησε στην απόκτηση τριών Ultramax πλοίων, κατασκευής 2019 και 2020.
Στον αντίποδα, ο Ιούνιος –ένας από τους πιο δραστήριους μήνες του έτους– κατέγραψε 67 πωλήσεις bulkers, εκ των οποίων μόλις 8 πλοία αποκτήθηκαν από ελληνικά συμφέροντα (12%).
Οι αναλυτές σχολιάζουν: «Η αγορά ξηρού φορτίου κινείται σε φάση σταδιακής ανάκαμψης, με σημαντικά περιθώρια για επενδυτικές κινήσεις. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες αναγνωρίζουν τη συγκυρία και επανεμφανίζονται δυναμικά στη δεύτερη αγορά, εκμεταλλευόμενοι τη σπάνια ταύτιση αυξημένων εσόδων και μειωμένων αξιών».
Η ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers επιβεβαιώνει ότι βρισκόμαστε σε μια κομβική στιγμή για τις επενδύσεις στη ναυτιλία ξηρού φορτίου, με τις εξελίξεις του δεύτερου εξαμήνου να αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Διαβάστε ακόμη
Με 300 ελεγκτές η νέα Αρχή Εποπτείας της Αγοράς – Στα πρότυπα της ΑΑΔΕ
Πράσινη μετάβαση: Ουραγοί οι μικρές επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά στην Ε.Ε. (πίνακες)
Celestyal Cruises: Ελληνική χρηματοδότηση στην κρουαζιέρα μετά από 20 χρόνια
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.