Στοιχεία τόσο για τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο όσο και τον ελληνόκτητο έδωσε στη δημοσιότητα ο Χαράλαμπος Φαφαλιός πρόεδρος του Greek Shipping Cooperation Committee στο πλαίσιο του 88ου Ετήσιου Report.

Mε βάση τα στοιχεία της S&P Global Market Intelligence, ο παγκόσμιος στόλος των εμπορικών πλοίων, και πιο συγκεκριμένα εκείνων με χωρητικότητα άνω των 1.000 τόνων (GT), ανερχόταν σε 61.545 πλοία με συνολική μικτή χωρητικότητα 1.558.872.500.

Αυτός ο στόλος περιλαμβάνει όχι μόνο τα υπάρχοντα πλοία που βρίσκονται σε λειτουργία, αλλά και 4.315 πλοία υπό παραγγελία, τα οποία αναμένεται να συνεισφέρουν πρόσθετη μικτή χωρητικότητα ύψους 189.942.310 στον παγκόσμιο στόλο.

Ελληνικός ελεγχόμενος στόλος

Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα στοιχεία της S&P, τα ελληνικά συμφέροντα έχουν υπό τον έλεγχό τους 4.110 πλοία σε διάφορα κατηγορίες, συνολικής χωρητικότητας 349.217.144 DWT και 204.347.362 GT.

Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, σημειώνεται μια οριακή μείωση κατά 30 πλοίων, 6.125.550 DWT και 5.729.911 GT.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτά τα στατιστικά στοιχεία δεν περιλαμβάνουν τα 199 υπό ναυπήγηση ελληνόκτητα πλοία που περιλαμβάνουν 15.423.866 DWT και 12.611.238 GT, τα οποία είναι επί του παρόντος υπό παραγγελία.

«Λαμβάνοντας υπόψη το τις ασταθείς συνθήκες της αγοράς, οι οποίες επηρεάζονται από παράγοντες όπως η εν εξελίξει COVID-19 πανδημία και η σύγκρουση Ρωσίας/Ουκρανίας, η ελαφρά μείωση του αριθμού των πλοίων, GT, και DWT μπορεί να θεωρηθεί ενθαρρυντική» επισημαίνει ο Χαράλαμπος Φαφαλιός.

Όσον αφορά τον τύπο πλοίου, ο ελληνόκτητος στόλος παρουσίασε οριακή μείωση στον αριθμό των πετρελαιοφόρων, των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, των δεξαμενόπλοιων υγροποιημένου αερίου και των επιβατηγών πλοίων, καθώς και μια μείωση των GT και DWT εντός αυτών των κατηγοριών.

Αντίθετα, παρατηρήθηκε αύξηση στις κατηγορίες των πλοίων μεταφοράς μεταλλευμάτων και χύδην φορτίου, των φορτηγών πλοίων Carriers, Chemical and Product Tankers, και Carriers of Other Cargoes, τόσο σε όρους DWT όσο και όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων. Οι συγκεκριμένοι τύποι πλοίων παρουσίασαν αύξηση σε σύγκριση με τον αντίστοιχο παγκόσμιο στόλο για το έτος 2021/2022.

Αυτό σηματοδοτεί μια θετική τάση στην ελληνική ιδιοκτησίας εντός των συγκεκριμένων τομέων της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Αξίζει να τονιστεί ότι οι ελληνικές μητρικές εταιρείες έχουν σημαντική παρουσία στον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων, αντιπροσωπεύοντας το 24,41% του συνολικού αριθμού των πλοίων.

Επιπλέον, αντιπροσωπεύουν το 15,80% του στόλου των πλοίων Ore and Bulk, ο οποίος είναι επίσης αξιοσημείωτος όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων.

Σε γενικές γραμμές, ο ελληνόκτητος στόλος περιλαμβάνει το 6,7% του παγκόσμιου στόλου, αν ληφθεί υπόψη η αριθμό των πλοίων. Επιπλέον, κατέχει μεγαλύτερο μερίδιο 13,1% σε όρους GT και 15,3% σε όρους DWT.

Τα στοιχεία αυτά υπογραμμίζουν τη σημαντική συμβολή της ελληνικής ιδιοκτησίας στο στη συνολική παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Με βάση τα στοιχεία, παρατηρείται αύξηση της μέσης ηλικίας του παγκόσμιου στόλου κατά το τελευταίο έτος.

Συγκεκριμένα, αυξήθηκε από 14,7 έτη το 2021/2022 σε 17,2 έτη το 2022/2023. Ωστόσο, η αύξηση του αριθμού των πλοίων που χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση των αναγκών των πλοίων είναι πολύ μεγάλη, η μέση ηλικία των υπό ελληνικό έλεγχο πλοίων ανέρχεται σε 13,2 έτη, δηλαδή 4,6 έτη μικρότερη από τον μέσο όρο του κλάδου.

Επιπλέον, όταν λαμβάνονται υπόψη τα GT και DWT, η μέση ηλικία των υπό ελληνικό έλεγχο πλοίων μειώνεται περαιτέρω σε μόλις 11,4 έτη και για τις δύο κατηγορίες.

Αντίθετα, ο μέσος όρος ηλικίας για τα παγκόσμιο στόλο είναι 12,7 έτη όσον αφορά τα GT και 12,4 έτη όσον αφορά το DWT. Αυτό δείχνει ότι τα υπό ελληνικό έλεγχο πλοία τείνουν να είναι σχετικά νεότερα σε σύγκριση με το συνολικό μέσο όρο ηλικίας του του παγκόσμιου στόλου.

Ο υπό ελληνική σημαία στόλος-ελληνικό νηολόγιο, σε σύγκριση με τον παγκόσμιο στόλο, αντιπροσωπεύει το 0,8% όσον αφορά στο αριθμό πλοίων, 2,0% σε όρους GT και 2,3% σε όρους DWT.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτά τα ποσοστά αυξάνονται σημαντικά όταν εξετάζουμε ειδικά τα πετρελαιοφόρα, φθάνοντας σε 5,6%, 6,0% και 6,1% αντίστοιχα.

Ωστόσο, υπήρξε αξιοσημείωτη μείωση του ελληνικού νηολογημένου στόλου, όχι μόνο από την άποψη των τον αριθμό των πλοίων, αλλά και σε όρους GT και DWT.

Επί του παρόντος, ο ελληνικός νηολογημένος στόλος αποτελείται από 496 πλοία, τα οποία ανέρχονται σε 31.150.523 GT και 52.768.867 DWT. Ο σημαντικός μείωση του αριθμού των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό ελληνική σημαία θα πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά από την ελληνική διοίκηση.

 

Διαβάστε ακόμη

Παύλος Κασκαρέλης: Υψηλές «πτήσεις» για την Υδρόγειο Ασφαλιστική που «σβήνει» 50 κεράκια (infographic)

Ξεκίνησε η υποβολή φορολογικών δηλώσεων για τα αναδρομικά του 2021

Ενέργεια: Σε τροχιά ανόδου οι τιμές σε ρεύμα και φυσικό αέριο (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ