Η Κίνα εδραιώνει την ηγεμονία της στο παγκόσμιο ναυπηγικό τοπίο, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, κατακτώντας τη «μερίδα του λέοντος» τόσο στις παραγγελίες bulk carriers όσο και στα tankers.

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές του οίκου, «τα κινεζικά ναυπηγεία παραμένουν σταθερά στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυπηγικής δραστηριότητας, εξασφαλίζοντας το μεγαλύτερο ποσοστό παραγγελιών τόσο για bulkers όσο και για tankers». Από τις 1.375 παραγγελίες bulkers παγκοσμίως, οι 939 τοποθετήθηκαν σε κινεζικά ναυπηγεία — ποσοστό 68% — ενώ στα tankers, οι 827 από τις 1.203 νέες παραγγελίες (69%) αφορούν πλοία κινεζικής ναυπήγησης.

Η κυριαρχία αυτή αποδίδεται, σύμφωνα με τους αναλυτές, όχι μόνο στη «συγκριτικά ασυναγώνιστη παραγωγική ικανότητα και την τιμολογιακή ανταγωνιστικότητα των κινεζικών ναυπηγείων», αλλά και στη «στρατηγική στόχευση του Πεκίνου να διατηρήσει τον έλεγχο των ναυτιλιακών εφοδιαστικών του αλυσίδων».

Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες είναι και οι πιο δραστήριοι εγχώριοι πελάτες. Διαθέτουν 377 παραγγελίες bulk carriers, με κυρίαρχες κατηγορίες τα Ultramaxes (110) και Kamsarmaxes (130), που μαζί αποτελούν σχεδόν τα δύο τρίτα του συνόλου. Οι Handysize και Small Bulker παραγγελίες (41 και 23 αντίστοιχα) καταδεικνύουν συνεχή ενδιαφέρον για την αποδοτικότητα στις παράκτιες και περιφερειακές μεταφορές, ενώ οι 18 VLOCs και 29 Newcastlemaxes επιβεβαιώνουν την ανανέωση του στόλου για τις μακρινές γραμμές σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία και τη Βραζιλία.

Αντίθετα, οι κατηγορίες Panamax και Post-Panamax παραμένουν οριακές, αναδεικνύοντας μια «διπλή στρατηγική εστίαση» — «από τη μία, σε μικρότερα και ευέλικτα πλοία για την ασιατική και εγχώρια αγορά, και από την άλλη, σε υπερμεγέθη σκάφη για τις εισαγωγές πρώτων υλών», όπως σημειώνουν οι αναλυτές.

Οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες στρέφονται στην Κίνα

Η έκθεση καταγράφει μια ενδιαφέρουσα μεταστροφή: «Οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες, γνωστοί για τη συντηρητική αλλά ποιοτικά προσανατολισμένη συμπεριφορά τους στις παραγγελίες, εμφανίζονται πλέον ολοένα και πιο άνετοι στο να αναθέτουν δουλειές σε κινεζικά ναυπηγεία».

Οι Ιάπωνες έχουν σήμερα 96 παραγγελίες bulkers σε κινεζικά ναυπηγεία — κυρίως Ultramaxes (35) και Kamsarmaxes (35), αλλά και 16 Handysizes και 10 Newcastlemaxes.

Η τάση αυτή, σύμφωνα με την Xclusiv, «αντανακλά μια αθόρυβη αλλά σταθερή στροφή προς την Κίνα, καθώς η ιαπωνική ναυπηγική ικανότητα παραμένει περιορισμένη και το κόστος υψηλό». Για τις δύο χώρες, το «πεδίο μάχης» παραμένει κοινό: «ο άξονας Ultramax/Kamsarmax αντιπροσωπεύει περίπου 470 πλοία — δηλαδή το ήμισυ όλων των παραγγελιών bulkers στην Κίνα».

Στην αγορά των tankers, η εικόνα είναι εξίσου αποκαλυπτική. Από τις 827 παραγγελίες tankers σε κινεζικά ναυπηγεία, οι 200 ανήκουν σε Κινέζους πλοιοκτήτες. Οι 98 Small Tankers και 51 MR2s αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των παραγγελιών, εξυπηρετώντας τις ανάγκες του ταχέως αναπτυσσόμενου εσωτερικού εμπορίου προϊόντων πετρελαίου και του δικτύου ανεξάρτητων διυλιστηρίων της χώρας.

Ταυτόχρονα, οι 21 Aframax/LR2 και 15 VLCCs αποκαλύπτουν την πρόθεση των κινεζικών ενεργειακών ομίλων να ενισχύσουν τη μεταφορά αργού πετρελαίου υπό εγχώριο έλεγχο.

Αντίθετα, οι Ιάπωνες περιορίζονται σε μόλις 13 παραγγελίες tankers στην Κίνα — μεταξύ αυτών 5 VLCCs και 4 MR2s — επιλέγοντας, όπως σημειώνει η Xclusiv, «υψηλής ποιότητας και διεθνώς εμπορεύσιμα σχέδια, όπου η ταχύτητα παράδοσης και το κόστος υπερέχουν της εθνικής προτίμησης».

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Xclusiv, η κυριαρχία της Κίνας στη ναυπηγική — με πάνω από τα δύο τρίτα των παγκόσμιων παραγγελιών bulkers και tankers — αναδεικνύει τον διττό της ρόλο ως κορυφαίου ναυπηγού και ταυτόχρονα ως αυξανόμενης επιρροής πλοιοκτητικής δύναμης.

Η συγκέντρωση των παραγγελιών σε μεσαίου μεγέθους bulkers και product tankers αντικατοπτρίζει τη στρατηγική επιδίωξη ευελιξίας, αποδοτικής χρηματοδότησης και συμμόρφωσης με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες, αν και εξακολουθούν να καθορίζουν τα πρότυπα ποιότητας και ακρίβειας, αναγνωρίζουν σταδιακά την πρόοδο και την ανταγωνιστικότητα των κινεζικών ναυπηγείων, τοποθετώντας ολοένα και περισσότερες παραγγελίες εκεί.

Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά η Xclusiv: «Ενώ η Ιαπωνία εξακολουθεί να ορίζει την έννοια της ποιότητας και της ακρίβειας, η Κίνα έχει πλέον εξελιχθεί στη βασική κινητήρια δύναμη της παγκόσμιας ναυπηγικής παραγωγής. Η αυξανόμενη συνεργασία τους σηματοδοτεί μια νέα εποχή βιομηχανικής σύγκλισης, που θα διαμορφώσει το επόμενο κύμα ανανέωσης του παγκόσμιου στόλου.»

Διαβάστε ακόμη

Αττική: Στο τραπέζι η επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης για την προώθηση νέων έργων στο λεκανοπέδιο

Ελβετία: Κοντά σε εμπορική συμφωνία με τις ΗΠΑ για τους δασμούς

ΔΥΠΑ: Συνεχίζονται οι αιτήσεις από επιχειρήσεις για το νέο πρόγραμμα με 100% επιχορήγηση

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα