Ως κυρίαρχη στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, για μία ακόμη χρονιά, εισήλθε το 2021  η ελληνική ναυτιλία με τον ελληνόκτητο στόλο. 

Απαρτίζεται από 3.968 πλοία με μέσω όρο ηλικίας τα 11,7 έτη έναντι 14,1 που είναι ο μέσος όρος του παγκόσμιου στόλου. Η χωρητικότητα είναι 340,8 εκατομμύρια τόνους dw και 199,6 εκατ. gross tonnage.

Υπό ναυπήγηση βρίσκονται 158 πλοία συνολικής χωρητικότητας 18,4 εκ. Τόνους dw και 13,01 gross tonnage.

Το 2020, χρονιά πανδημίας, δεν εμπόδισε τους Έλληνες εφοπλιστές να διακριθούν σε ό,τι τους αναλογεί. 

Οι ναυλαγορές είχαν τα πάνω και τα κάτω  τους προκαλώντας ιλίγγους. Με την κυκλοφορία του εμβολίου το εμπόριο, παγκοσμίως, έδειξε να ανακάμπτει  με αποτέλεσμα να δημιουργούνται  αισιόδοξες προβλέψεις για το μέλλον με τη ναυτιλία να είναι έτοιμη να καρπωθεί τα κέρδη που της αναλογούν. Στην αισιοδοξία για τις ναυλαγορές  αυτό συμβάλουν και άλλοι παράγοντες.

Πιο συγκεκριμένα, οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων βρίσκονται σε ιστορικό χαμηλό – χαμηλότερο ακόμη και από τη δεκαετία του ’90, σε όλους τους τύπους πλοίων.

Επιπροσθέτως, οι νέοι κανονισμοί για τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου πιέζουν τη βιομηχανία και συμβάλλουν στη διατήρηση σε χαμηλό επίπεδο του ρυθμού ανάπτυξης του στόλου.

Η μειωμένη προσφορά χωρητικότητας θα έχει ως αποτέλεσμα η έστω και μικρή αύξηση της προσφορά φορτίων προς  μεταφορά να αποφέρει κέρδη στις ναυτιλιακές εταιρείες. Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν ότι το 2021 έχει όλα τα εφόδια να είναι η καλύτερη χρονιά της τελευταίας δεκαετίας.

Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες παραμένουν δραστήριες ενώ  οι εκτιμήσεις που κάνουν για το 2021 Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν μεγάλο ενδιαφέρον

Δρ Ιωάννης Κούστας

 

Παρά την πανδημία και την κρίση που αυτή  προκάλεσε στο παγκόσμιο εμπόριο και στις θαλάσσιες μεταφορές. η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Danaos με επικεφαλής τον δρ Ιωάννη  Κούστα σημείωσε κέρδη και μάλιστα αυξημένα κατά 8,6% σε σύγκριση με το 2019. 

Ο  διευθύνων σύμβουλος της Danaos, δήλωσε:  «Το τέταρτο τρίμηνο του 2020, είδαμε την πιο σημαντική ανάκαμψη στον κλάδο των  εμπορευματοκιβωτίων εξ όσων μπορώ να θυμηθώ. Οι συμμετέχοντες στην αγορά έμειναν έκπληκτοι καθώς η χρόνια αποεπένδυση με όρους χωρητικότητας-μείωση της προσφοράς χωρητικότητας-  σε συνδυασμό με μια ξαφνική ανάκαμψη της ζήτησης δημιούργησε  άνοδο η οποία  οδήγησε τη ναυλαγορά και τις τιμές στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών.  Συνέπεια ήταν η  τεράστια αύξηση της κερδοφορίας των πελατών μας και σημαντική μείωση του κινδύνου  ο οποίος ήταν εξαιρετικά σημαντικός στα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2020. Η ναυλαγορά  ενισχύθηκε γρήγορα, με αποτέλεσμα να  σημειωθούν  υψηλά δεκαετιών στους ναύλους σε όλους σχεδόν τους τύπους πλοίων» και προσέθεσε: 

«Τώρα όλοι επικεντρώνονται στο αν η τρέχουσα δυναμική  της αγοράς είναι βιώσιμη και για πόσο καιρό. Ευτυχώς, η  προσφορά χωρητικότητας  θα παραμείνει χαμηλή προς το παρόν. Παρόλο που έχουν γίνει νέες παραγγελίες, το τρέχον βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά . Δεδομένου ότι μεσολαβεί ένα διάστημα δύο ετών ώσπου οι νέες ναυπηγήσεις να πέσουν  στο νερό, η αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας αναμένεται   να είναι μέτρια για τα επόμενα δύο χρόνια. Αυτό που θα συμβεί στη συνέχεια εξαρτάται πολύ από τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες, τους κανονισμούς και φυσικά τη ζήτηση.»

Πέτρος Παππάς

Η μεγαλύτερη φορτηγός εισηγμένη ναυτιλιακή ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες την αγορά δύο ECO type Kamsarmaxes μεταφορικής ικανότητας 82.000 τόνων dw έκαστο. Τα πλοία θα παραδοθούν δοθούν από το ναυπηγείο Yamic τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο του 2021 αντίστοιχα. Η αγορά θα γίνει με τραπεζική χρηματοδότηση.

H ικανοποιητική εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου τους τελευταίους μήνες του 2020 αποτυπώθηκε και στα οικονομικά αποτελέσματα της μεγαλύτερης εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρεία στη Wall Street, της Star Bulk.

Ο διευθύνων σύμβουλος Πέτρος Παππάς δηλώνει  αισιόδοξος για το μέλλον: 

«Παραμένουμε αισιόδοξοι για τη δυναμική της αγοράς στη βιομηχανία μας με το ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών  και τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς να περιορίζουν τη μελλοντική ανάπτυξη του στόλου ενώ ισχυρή είναι η ζήτηση για όλα τα ξηρά φορτία» και συνέχισε:

«Καταφέραμε να έχουμε μία κερδοφόρο χρονιά, παρά τις προκλήσεις της πανδημίας. Οι ισχυρές ταμειακές ροές το β’ εξάμηνο του 2020 μας έδωσε τη δυνατότητα να μειώσουμε τις δανειακές μας υποχρεώσεις κατά 149 εκατομμύρια δολάρια».

Mε την προσθήκη των δύο αυτών πλοίων ο υπό διαχείριση στόλος της εταιρείας θα ανέλθει στα 128 φορτηγά πλοία συνολικής χωρητικότητας 14,1 εκατ. dwt. 

Γιώργος Προκοπίου

Ναυτιλία-Προκοπίου_Γιώργος.jpg

Το 2020 ήταν μία ιδιαίτερη χρονιά για τα δεξαμενόπλοια. Υπήρξε αξιοσημείωτη μεταβλητότητα  στις εμπορευματικές μεταφορές, μια βαθιά πτώση της ζήτησης λόγω του COVID-19 καθώς και περιορισμένες επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς υγρών φορτίων. Ο Γιώργος Προκοπίου, ένας από τους ισχυρότερους πλοιοκτήτες, διεθνώς, δήλωσε:

«Είναι δύσκολο να προβλέψεις το μέλλον και δεν θα το τολμήσω. Δεν μπορώ να πω που θα πάει η αγορά, πάνω ή κάτω. Η ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων είχε καλή πορεία  από σύμπτωση. Η σύγκρουση της Ρωσίας με τις Αραβικές χώρες για την παραγωγή πετρελαίου έριξε την τιμή του βαρελιού σε πολύ χαμηλά επίπεδα με αποτέλεσμα οι  χώρες να σπεύσουν να δημιουργήσου αποθεματικά εισάγοντας μεγάλες ποσότητες πετρελαίου άρα τα δεξαμενόπλοια είχαν δουλειά και η ναυλαγορά ανέβηκε μέσα στο 2020».

Νίκος Χ. Βαφειάς

Πολύ δυναμικά  εισήλθε στο 2021   ο Νίκος Χ.Βαφειάς.  Αφουγκράστηκε εγκαίρως τις νέες συνθήκες που δημιουργούνται στη μεταφορά ενέργειας παγκοσμίως και έκανε τις κινήσεις  του γρήγορα και αθόρυβα.

Παρήγγειλε  μέσω της Brave Maritime Corporation τη ναυπήγηση ενός fully refrigerated 40.000 κυβικών μέτρων LPG με δυνατότητα  καύσης διπλού καυσίμου-dual fuel στο ναυπηγείο HYUNDAI της νότιας Κορέας με  παράδοση τον Ιανουάριο του 2023. Ήταν  πρώτη παραγγελία που πήρε  το συγκεκριμένο  ναυπηγείο για το 2021. Το κόστος ναυπήγησης θα αγγίξει τα  50 εκατομμύρια δολάρια.

Στην  αρχή  του χρόνου ο Όμιλος πέτυχε μία ακόμη πρωτιά.  Η StealthGas   παρέλαβε  από ιαπωνικά ναυπηγεία το ECO BLIZZARD χωρητικότητας 11.0000  κ.μ. LPG το οποίο είναι το πρώτο πλοίο παγκοσμίως αυτού του μεγέθους  που είναι ICE CLASS-παγοθραυστικό. 

Το κόστος  άγγιξε τα  30 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό ήταν  το 30ο  νεότευκτο  που παρέλαβε  ο Όμιλος Βαφειά  από την Ιαπωνία.

 Επίσης,  η Stealth Maritime, η ιδιωτική εταιρεία δεξαμενόπλοιων του ομίλου Βαφειά, η οποία συμπλήρωσε 20 χρόνια λειτουργίας, επένδυσε συνολικά 126 εκατ. δολάρια για την απόκτηση δύο υπό ναυπήγηση πλοίων LPG σε ιαπωνικές γιάρδες και τριών μεταχειρισμένων, χωρητικότητας 35.000 κυβικών μέτρων (Medium Size Gas Carrier), ναυπηγημένων στη Hyundai της Νοτίου Κορέας.

Σταμάτης Τσαντάνης

Η εισηγμένη στη χρηματιστηριακή αγορά του NASDAQ Seaneregy Maritime Holdings Corp. ανακοίνωσε την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 75 εκατομμυρίων δολαρίων. Επίσης προσέθεσε το 12ο φορτηγό πλοίο στο στόλο της. Στη συνέχεια ανακοίνωσε συμφωνία πρόωρης αποπληρωμής δανείου ύψους 21,6 εκατομμυρίων δολαρίων το οποίο είχε αρχική λήξη τον Ιούνιο του 2023.

Επίσης, η Εταιρεία από την αρχή του 2021 έχει προπληρώσει δάνεια ύψους 12 εκατομμυρίων δολαρίων τα οποία λήγουν το 2024. Το συνολικό χρηματοοικονομικό όφελος για την Εταιρεία αναμένεται να είναι περίπου 4,9 εκατομμύρια δολάρια ανά έτος. Τα ποσά προπληρωμής χρηματοδοτήθηκαν με διαθέσιμα μετρητά.

Ο  Σταμάτης Τσαντάνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, δήλωσε για την ναυλαγορά ξηρού φορτίου και ειδικά των Capesize-μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά- από τα οποία απαρτίζεται αποκλειστικά ο στόλος της Seanergy:

“Οι προοπτικές της αγοράς των capesizes για το 2021 είναι εμφανώς βελτιωμένες με τα επίπεδα των ναύλων για το πρώτο τρίμηνο του 2021 να είναι αυξημένα κατά 60% σε σχέση με τον μέσο όρο των τελευταίων 5 ετών. Η Seanergy βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση να αποκομίσει σημαντικά κέρδη από την ανοδική πορεία της αγοράς.» 

ANIV-Όμιλος Βαρδινογιάννη

Πρωτοπόρος στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία γίνεται η Anin International  συμφερόντων οικογένειας Βαρδινογιάννη. Είναι  η πρώτη ναυτιλιακή που έβαλε παραγγελία σε κινεζική γιάρδα για την κατασκευή δεξαμενόλοιου  το οποίο θα μπορεί να καταναλώνει αμμωνία ως καύσιμο. Πλοίο το οποίο ναυπηγείται με τις νέες προδιαγραφές στο πλαίσιο των κανονισμών για τη μείωση της εκπομπής αερίων CO2 από τη ναυτιλία.

Θα είναι  χωρητικότητας 156.500 τόνων dw suezmax με βάση σχέδιο του αμερικανικού νηογνώμονα ABS. Το πλοίο θα μπορεί να χρησιμοποιεί ως καύσιμο εκτός από πετρέλαιο και αμμωνία ή LNG- υγροποιημένο φυσικό αέριο, μέσω πρόσθετων μετασκευών στη μηχανή του.

Ο  Όμιλος Βαρδινογιάννη θα αποφασίσει ποιο χαμηλό σε co2 καύσιμο θα χρησιμοποιήσει όσο προχωράει η βιομηχανία τροφοδοσίας καυσίμων εξελίσσεται.

Ιωάννης Αγγελικούσης

Ενισχύει συνεχώς τον στόλο της η συμφερόντων Ιωάννη Αγγελιούση  ναυτιλιακή εταιρεία Maran Tankers Management. Στις αρχές του χρόνου παρέλαβε το νεότευκτο suezmax δεξαμενόπλοιο “Maran SOLON” χωρητικότητας 157.000 τόνων dw.

Στο πλοίο υψώθηκε ελληνική σημαία. Η εταιρεία έχει στόλο από συνολικά 49 δεξαμενόπλοια εκ των οποίων τα 46, ποσοστό 94%, είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.

Υπό ναυπήγηση βρίσκονται άλλα δύο δεξαμενόπλοια τύπου VLCC χωρητικότητας 318.000 τόνων το καθένα.

Ο Όμιλος Αγγελικούση είναι ένας από τους δύο μεγαλύτερους διεθνώς ναυτιλιακούς ομίλους με 128 πλοία αξίας 9,01 δισ. Δολάρια και ναυπηγικό πρόγραμμα 22 πλοίων με το 88% των πλοίων του να είναι υπό ελληνική σημαία.Έγινε ο πρώτος ελληνικών συμφερόντων όμιλος που υπέγραψε συμβόλαιο για τη ναυπήγηση FSRU, 173.400 κυβικών μέτρων για λογαριασμό της Maran Tankers Management. Επίσης, έχει option για την κατασκευή δύο ακόμη τέτοιου είδους πλοίων.

Πήτερ Λιβανός-Gas Log

Με το δεξί εισήλθε στο 2021 η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά GasLog LNG Services Ltd συμφερόντων Πήτερ Λιβανού. 

Παρέλαβε το νεότευκτο LNG carrier «GasLog Galveston», χωρητικότητας  174.000 κυβικών μέτρων. Η  μετοχή της  εμφανίζει άνοδο 26% από την αρχή του έτους. Η εταιρεία  τάραξε τα νερά στις 23 Φεβρουαρίου με την ανακοίνωση ότι προχώρησε στην συγχώνευση της εταιρίας με την BlackRock, τον επενδυτικό «γίγαντα» της παγκόσμιας αγοράς ομολόγων. Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, η ομάδα Global Energy & Power Infrastructure της BlackRock θα αποκτήσει όλες τις κοινές μετοχές της GasLog- μη συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν Rolling Shareholders- έναντι $5,80 ανά κοινή μετοχή. Η τιμή αυτή αποτελεί την τιμή κλεισίματος των κοινών μετοχών της GasLog στις 19 Φεβρουαρίου 2021 συν ένα premium της τάξης του 17%.

Με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, οι Rolling Shareholders, οι οποίοι περιλαμβάνουν την Blenheim Holdings Ltd. η οποία ανήκει εξ ολοκλήρου στην οικογένεια Livanos και μια θυγατρική κατά 100% του Ιδρύματος Ωνάση, θα συνεχίσουν να κατέχουν περίπου το 55% των εκκρεμών κοινών μετοχών της GasLog με την ομάδα της BlackRock να κατέχει το υπόλοιπο 45%.

Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου

 

 

Σε  συμφωνία για την απόκτηση ενός νεότευκτου Post-Panamax πλοίου, χωρητικότητας 87.000 dwt προχώρησε  τις τελευταίες ημέρε ςτου 2020 η Safe Bulkers συμεφρόντων Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου. 

Tο πλοίο θα ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία και αναμένεται να παραδοθεί  το γ΄ τρίμηνο του 2022, όπως τονίζεται στην ανακοίνωση της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης εταιρείας. Η σχεδίαση του πλοίου πληροί τις αναθεωρημένες τεχνικές προδιαγραφές  οι οποίες σχετίζονται με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Ο Δρ Λουκάς Μπαρμπαρής, πρόεδρος της εταιρείας σχολίασε: «Συνεχίζουμε να επενδύουμε σε τεχνολογικά προηγμένα πλοία, τα οποία συμμορφώνονται με τους τελευταίους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, σε μια προσπάθεια να ανανεώσουμε τον στόλο μας».

Ιωάννης Χατζηπατέρας

Συνεχή ρότα ανάπτυξης βρέθηκε και το 2020 η  Dorian LPG.  Η εταιρεία ανακοίνωσε πρόγραμμα απόκτησης ιδίων μετοχών έως και 14,8% του μετοχικού κεφαλαίου, μέσω της απόκτησης ανώτατου αριθμού 7.407.407 μετοχών με τιμή αγοράς τα 13,50 ανά μετοχή. Το πρόγραμμα θα διαρκέσει έως τις 3 Μαρτίου.

Ο Ιωάννης Χατζηπατέρας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dorian LPG: «Χάρις  σε μια ισχυρή αγορά, η εταιρεία διατήρησε σταθερά οικονομικά αποτελέσματα. Με έναν σύγχρονο eco-friendly στόλο, αφοσιωμένους επαγγελματίες που υποστηρίζουν τους πελάτες μας, έναν υγιή ισολογισμό και ευνοϊκές συνθήκες στην αγορά, εστιάζουμε στην επιστροφή κεφαλαίου στους επενδυτές μας. Έχοντας εξετάσει διάφορες επιλογές, το συμβούλιό μας κατέληξε ότι η προσφορά για την αγορά ιδίων μετοχών,  αντιπροσωπεύει έναν πολύ ανταγωνιστικό τρόπο επιστροφής κεφαλαίου στους επενδυτές, μεγιστοποιώντας ταυτόχρονα την οικονομική αξία για τους μετόχους μας».

Χρήστος Οικονόμου

Σε συνεχή ανάπτυξη βρίσκεται η TMS Cardiff Gas του Χρήστου Γεωργίου Οικονόμου. Η ναυτιλιακή εταιρεία που ιδρύθηκε το 2011 παρέλαβε πριν από λίγες ημέρες το νεότευκτο Cobia LNG το οποίο χρονοναυλώθηκε σε μεγάλο εταιρεία αερίου για να μεταφέρει το προϊόν της.

Είναι το πρώτο νεότευκτο που παρέλαβε η εταιρεία μέσα στο 2021 και το πέμπτο που ναυπηγεί  στις γιάρδες της Hyundai Heavy Industries. Σε χρονικό διάστημα  2020-2021 η ΤMS έχει εντάξει στον στόλο της συνολικά οκτώ νεότευκτα LNG carriers. To Cobia LNG είναι χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων.

Η TMS διαθέτει στόλο από 16 υπερσύγχρονα LNG-πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Οικ. Αλαφούζου

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της ναυτιλιακής εταιρείας Kyklades Maritime Corporation συμφερόντων της οικογένειας Αλαφούζου. Μέσα στον Φεβρουάριο  παρέλαβε δύο νεό τευκτα δεξαμενόπλοιων τύπου suezmax.

Πρόκειται για τα «Nissos Ios» και «Nissos Koufonissi»

Επίσης, στις 3 Ιανουρίου 2021 με την παραλαβή του 8ου υπερ-δεξαμενόπλοιου VLCC, χωρητικότητας 319.000 τόνων από τις γυάρδες  της Hyundai Ulsan Κορέας ολοκλήρωσε το πρώτο σύγχρονο ναυπηγικό της πρόγραμμα. Αφορούσε την ναυπήγηση συνολικά οκτώ VLCC.  Το πρώτο παραδόθηκε τον Μάιο του 2019. Και στα  8 δεξαμενόπλοια δόθηκε όνομα ελληνικού νησιού. «Nissos Rhenia», «Nissos Despotiko», «Nissos Santorini», «Nissos Antiparos», «Nissos Donoussa», «Nissos Kythnos», «Nissos Keros» και  «Nissos Anafi». 

Διαβάστε ακόμη:

Από μέσα Μαΐου – αρχές Ιουνίου η έναρξη της φετινής τουριστικής σεζόν

Αναστολές Μαρτίου: Οι 4 προϋποθέσεις που «κόβουν» 50.000 επιχειρήσεις (vid)