Εύθραυστη παραμένει η ναυλαγορά λόγω της πανδημίας και κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει τι θα συναντήσει στην επόμενη στροφή του δρόμου. Μπορεί οι δείκτες στη φορτηγό ναυτιλία να ανέκαμψαν αλλά η ανάκαμψη αυτή είναι στη λογική «στην αναβροχιά καλό και το χαλάζι». Στα δεξαμενόπλοια κινήθηκαν αρνητικά.

Η φορτηγός ναυτιλία, τα LNG και τα LPG καθώς και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υποφέρουν, ενώ και τα δεξαμενόπλοια δεν νιώθουν πλέον πολύ άνετα. Ο φόβος μίας αναζωπύρωσης της COVID-19 και ενδεχόμενα νέα lockdown διατηρούν γκρίζο τον ουρανό των ναυλαγορών.

Υπό τις συνθήκες αυτές οι ναυλαγορές συνεχίζουν τα πάνω και τα κάτω ανάλογα και με τον τύπο πλοίου αλλά και το δρομολόγιο που κάνει.

Την περασμένη εβδομάδα, 1-7 Ιουνίου η ναυλαγορά ξηρού φορτίου ανέβηκε κατά 34,7% φθάνοντας τις 679 μονάδες έναντι 504 μονάδες στις 29 Μαΐου.

Η γενική εικόνα της ναυλαγοράς είχε βελτιωθεί κάπως την εβδομάδα 18-24 Μαΐου όταν κατέγραψε αύξηση 22,4% από τις 407 μονάδες στις 15 Μαΐου πήγε στις 498 για να ανέβει την προτελευταία βδομάδα του μήνα πάνω από τις 500 μονάδες και τώρα τις 600.

Σε σύγκριση με τον δείκτη ναυλαγοράς ξηρού φορτίου του 2019, ο μέσος όρος το 2020 είναι μειωμένος κατά 49,4% από τις 1.344 μονάδες στις 679.

Τα capesize φορτηγά χωρητικότητας 180.000 τόνων τα οποία ήταν τα μόνα που είχαν κέρδη εν μέσω κρίσης συνεχίζουν να έχουν μία πορεία που θυμίζει το «τρενάκι του τρόμου».

Την εβδομάδα 11 – 17 Μαΐου η ναυλαγορά τους είχε σημειώσει μείωση κατά 94%, σε σύγκριση με την εβδομάδα 4-8 Μαΐου. Πιο συγκεκριμένα από τις 461 μονάδες κατέρρευσε η ναυλαγορά του BCI στις 26!!! Την κατάρρευση ακολούθησε «πυραυλική εκτόξευση» μία εβδομάδα αργότερα.

Μεταξύ 18-22 Μαΐου ο BCI από τις 26 μονάδες ανέβηκε στις 162 ποσοστό αύξησης 523,1%. Τα ποσοστά εντυπωσιάζουν όχι όμως και η πραγματικότητα αφού οι 163 μονάδες είναι «παρηγοριά στον άρρωστο». Μετά από αυτή τη μικρή ανάσα γύρισε και ανάποδα. Την τελευταία εβδομάδα του Μάιου έχασε το 71,6% και ξανακύλησε κλείνοντας στις 46 μονάδες.

Αρχές Ιουνίου η ναυλαγορά των capes εκτοξεύτηκε κατά 1.500% από τις 46 στις 736 μονάδες. Κύριος λόγος είναι η αύξηση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα με πωλητή την Αυστραλία με τον ημερήσιο ναύλο να αυξάνει κατά 5.473 δολάρια και να φθάνει τις 9.913 δολάρια έναντι 4.518 ποσοστό 116,4%.

Ο ημερήσιος ναύλος κυμαίνεται ανάλογα με το δρομολόγιο από τα 1.590 δολάρια έως τα 15.070 δολάρια από Ευρώπη για Μέση Ανατολή.

Ακολουθούν:

– τα Panamaxes που είδαν την ναυλαγορά τους να αυξάνει κατά 8% από τις 754 μονάδες στις 814 με 1.539-13.473 δολάρια την ημέρα. Αιτία η ζήτηση που υπάρχει από χώρες της Νοτίου Αφρικής αλλά σε έναν βαθμό και από τις ΗΠΑ.

– τα Supramaxes με άνοδο ναυλαγοράς κατά 1,4% από τις 500 μονάδες στις 507 και ημερήσιο ναύλο από 1.950 λόγω δραστηριότητας και ζήτησης από τη Νότιο Κορέα. δολάρια έως 11.616 δολάρια

-τα Handysize με άνοδο ναυλαγοράς κατά 8,5% από τις 271 μονάδες στις 294 και ημερήσιο ναύλο από 3.771 δολάρια έως 7.069. Αιτία η αύξηση της ζήτησης από νότιο-ανατολική Ασία.

Δεξαμενόπλοια

Αρνητική ήταν η εικόνα της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων αρχές Ιουνίου και ο λόγος είναι η έλλειψη ισορροπίας μεταξύ της ζήτησης και της παραγωγής πετρελαίου.

Από την άλλη η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων παρουσίασε μία μικτή εικόνα την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου.

Η ζήτηση στους εμπορικούς δρόμους του Ατλαντικού μετρίασαν κάπως της κακή εικόνα.

Ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil μειώθηκε κατά 17% από τις 713 μονάδες στις 592.

Επίσης, ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» μειώθηκε κατά 19,1% από τις 587 μονάδες στις 465 .

Επίσης οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια VLCC κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τις “ανοιξιάτικες” εβδομάδες.

Στα δεξαμενόπλοια, ο μέσος όρος του δείκτη ναυλαγοράς είναι ακόμη υψηλότερος από του 2019 αλλά αν δεν σταθεροποιηθεί, τουλάχιστον, τότε στα λογιστήρια θα βάλουν πλερέζες. Στο BDTI το 2020 είναι στις 1.063 μονάδες έναντι 867 το 2019 και στον BCTI στις 863 μονάδες έναντι 613 το 2019.