Η παγκόσμια οικονομία παραμένει γονατισμένη στο ρινγκ προσπαθώντας να συνέλθει από το κτύπημα knock down της πανδημίας. Σε πολλά κράτη αίρονται οι περιορισμοί που είχαν επιβληθεί λόγω της COVID-19, κυβερνητικές αποφάσεις λαμβάνονται για περαιτέρω μέτρα οικονομικής στήριξης, όμως ο δρόμος που πρέπει να διανύσει η παγκόσμια οικονομία είναι μακρύς και στην πορεία ελλοχεύει ο κίνδυνος νέας έξαρσης της πανδημίας.

Υπό τις συνθήκες αυτές οι ναυλαγορές συνεχίζουν τα πάνω και τα κάτω ανάλογα και με τον τύπο πλοίου αλλά και το δρομολόγιο που κάνει. Η ανεργία στις ΗΠΑ έχει ξεπεράσει εκείνη της κρίσης του ’29, εταιρείες κλείνουν και η ζήτηση για προϊόντα έχει σχεδόν μηδενιστεί και κατ’ επέκταση και οι μεταφορές.

Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου ανέβηκε κατά 1,2% φθάνοντας τις 504 μονάδες στις 29 Μαΐου έναντι 498 στις 22 του μήνα. “Τι είναι ο κάβουρας τι είναι το ζουμί του “ που λέει και το ρητό.

Η γενική εικόνα της ναυλαγοράς είχε βελτιωθεί κάπως την εβδομάδα 18-24 Μαΐου όταν κατέγραψε αύξηση 22,4% από τις 407 μονάδες στις 15 Μαΐου πήγε στις 498 για να ανέβει την τελευταία εβδομάδα του μήνα πάνω από τις 500 μονάδες. Σε σύγκριση με τον δείκτη ναυλαγοράς ξηρού φορτίου του 2019, ο μέσος όρος το 2020 είναι μειωμένος κατά 62,5% από τις 1.344 μονάδες στις 504.

Τα capesize φορτηγά χωρητικότητας 180.000 τόνων τα οποία ήταν τα μόνα που είχαν κέρδη εν μέσω κρίσης συνεχίζουν να έχουν μία πορεία που θυμίζει το τρενάκι του τρόμου”. Την εβδομάδα 11-17 Μαΐου η ναυλαγορά τους είχε σημειώσει μείωση κατά 94%!!! σε σύγκριση με την εβδομάδα 4-8 Μαΐου.

Πιο συγκεκριμένα από τις 461 μονάδες κατέρρευσε η ναυλαγορά του BCI στις 26!!! Την κατάρρευση ακολούθησε “πυραυλική εκτόξευση” μία εβδομάδα αργότερα. Μεταξύ 18-22 Μαΐου ο BCI από τις 26 μονάδες ανέβηκε στις 162 ποσοστό αύξησης 523,1%. Τα ποσοστά εντυπωσιάζουν όχι όμως και η πραγματικότητα αφού οι 163 μονάδες είναι “παρηγοριά στον άρρωστο”. Μετά από αυτή τη μικρή ανάσα γύρισε και ανάποδα. Την τελευταία εβδομάδα του Μάιου έχασε το 71,6% και ξανακύλησε κλείνοντας στις 46 μονάδες

Ο ημερήσιος ναύλος κυμαίνεται ανάλογα με το δρομολόγιο από τα 1.590 δολάρια έως τα 15.070 δολάρια από Ευρώπη για Μέση Ανατολή. Ακολουθούν τα Panamaxes που έιδνα την ναυλαγορά τους να ναυξάνεικατά 18,75 από τις 635 μονάδες στις 754 με 1.441-12.382 δολάρια την ημέρα, τα Supras με άνοδο ναυλαγοράς κατά 2,9% από τις 486 μονάδες στις 500 και ημερήσιο ναύλο από 1.810 δολάρια έως 11.725 δολάρια και τα Handies με άνοδο ναυλαγοράς κατά 8,8% από τις 249 μονάδες στις 271 και ημερήσιο ναύλο από 3.616 δολάρια έως 6.683.

Από την άλλη η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων παρουσίασε μια μικτή εικόνα την τελευταία εβδομάδα του Μαϊου.

Ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil μειώθηκε κατά 3% από τις 735 μονάδες στις 713. Αντιθέτως ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» αυξήθηκε κατά 1,4% από τις 579 μονάδες στις 587. “Τσίμπησε” λίγο γιατί αίρονται σταδιακά οι περιορισμοί, αυξάνει η κυκλοφορία των αυτοκινήτων ενώ άρχισαν δειλά-δειλά και οι πτήσεις των αεροπλάνων.

Λόγω της χαμηλής τιμής της βενζίνης τα διυλιστήρια αποθηκεύουν diesel, καυσίμων για αεροπλάνα εκτός από πετρέλαιο. Επίσης οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια VLCC κινούνται σε υψηλά επίπεδα τις τελευταίες βδομάδες διότι είτε μεταφέρουν πετρέλαιο είτε τα ναυλώνουν για να τα χρησιμοποιήσουν ως αποθήκες καυσίμων.

Στα δεξαμενόπλοια, ο μέσος όρος του δείκτη ναυλαγοράς είναι ακόμη υψηλότερος από του 2019 αλλά αν δεν σταθεροποιηθεί, τουλάχιστον, τότε στα λογιστήρια θα βάλουν πλερέζες. Στο BDTI το 2020 είναι στις 1.083 μονάδες έναντι 867 το 2019 και στον BCTI στις 869 μονάδες έναντι 613 το 2019. Η ζήτηση από τις ΗΠΑ για προϊόντα αυτή την περίοδο είναι μηδενική λόγω κορωνοιού και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν διαπλέουν τον Ατλαντικό, με τη ζημιά να μεγαλώνει. Επίσης, οι θαλάσσιες πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου έχουν σταματήσει ή λειτουργούν στο ελάχιστον απλώς για να δικαιολογούν την παρουσία τους.

Μειωμένη κατά πολύ είναι η ζήτηση και για φορτία LNG και LPG.