Η Maran Tankers, ο βραχίονας δεξαμενόπλοιων του Ομίλου Αγγελικούση υπό την ηγεσία της Μαρίας Αγγελικούση, επιστρέφει δυναμικά στις ναυπηγήσεις υπερδεξαμενόπλοιων τύπου VLCC, ύστερα από μια πολυετή περίοδο εστίασης σε μικρότερα suezmax. Σύμφωνα με διεθνείς ναυπηγικές πλατφόρμες, η εταιρεία φέρεται να έχει ήδη καταλήξει σε συμφωνία με τον νοτιοκορεατικό κολοσσό Hanwha Ocean για την κατασκευή τεσσάρων νέων VLCC, με το συνολικό κόστος να αγγίζει τα 515 εκατ. δολάρια.

Πρόκειται για μια κίνηση που σηματοδοτεί την επιστροφή της Maran Tankers στο ανώτατο μέγεθος δεξαμενόπλοιου, σε μια περίοδο που οι συνθήκες της αγοράς δημιουργούν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία είχε στραφεί κυρίως σε παραγγελίες suezmax 150.000 τόνων, διατηρώντας σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα 11 τέτοιων πλοίων, μεταξύ των οποίων τρία shuttle tankers με τεχνολογία DP.

Το πιο πρόσφατο VLCC που παρέλαβε ο Όμιλος ήταν το «Antonis I. Angelicoussis»,  το πρώτο dual-fuel LNG υπερδεξαμενόπλοια στον κόσμο, το οποίο είχε μάλιστα διακριθεί με βραβείο της Green  Award Foundation.

Παράλληλα, η Maran Tankers έχει πραγματοποιήσει  ανανέωση του  στόλου, πουλώντας συνολικά εννέα παλαιότερα πλοία από τον Αύγουστο του 2022, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την πώληση του «Maran Antares», δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας  317.000 dwt, ναυπηγημένο το 2012 στα ναυπηγεία Daewoo, έναντι περίπου 80 εκατ. δολαρίων.

Σήμερα ο στόλος των δεξαμενόπλοιων της Maran Tankers αριθμεί περί τα 40 πλοία, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της εταιρείας.

Ο νέος κύκλος ναυπηγήσεων δεν είναι τυχαίος. Η διεθνής αγορά πετρελαίου βρίσκεται σε κατάσταση έντονης αναδιάταξης, αποτέλεσμα των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, αλλά και των περιορισμών που αντιμετωπίζει το Ιράν.

Οι νέες αμερικανικές κυρώσεις σε Rosneft και Lukoil έχουν «παγώσει» περίπου 48 εκατ. βαρέλια ρωσικού αργού που βρίσκονται εν πλω ή υπό φόρτωση. Πάνω από 50 δεξαμενόπλοια παραμένουν με αβέβαιο προορισμό, πολλά από τα οποία προσπαθούν να κατευθυνθούν προς Κίνα και Ινδία, ενώ ορισμένα βρίσκονται σε μικρότερα λιμάνια από τη Βαλτική έως τη Νότια Κίνα, χωρίς σαφή δυνατότητα εκφόρτωσης.

Το 35% του παγκόσμιου στόλου VLCC, που σήμερα αριθμεί 908 πλοία, είναι άνω των 16 ετών, γεγονός που αυξάνει τις ανάγκες αντικατάστασης, ιδιαίτερα υπό τις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Η ένταση στην αγορά αντικατοπτρίζεται και στους ναύλους των VLCC, οι οποίοι έχουν εκτιναχθεί μέσα στο 2025. Την περασμένη εβδομάδα άγγιξαν τα 137.000 δολάρια την ημέρα, αύξηση 576% από την αρχή του έτους και   υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2020.

Ο μέσος όρος του δείκτη VLCC ανήλθε στα 116.400 δολάρια ημερησίως, επίσης ρεκόρ πενταετίας. Η νέα άνοδος σημειώθηκε σχεδόν άμεσα μετά την επιβολή των τελευταίων αμερικανικών κυρώσεων, επιβεβαιώνοντας πόσο  επηρεάζεται η αγορά δεξαμενόπλοιων από τις γεωπολιτικές εξελίξεις.

Η αυξημένη παραγωγή από τις ΗΠΑ και τους παραγωγούς του OPEC+, κυρίως στη Μέση Ανατολή, συγκλίνει με την ανάγκη των αγοραστών για ασφαλή, αξιόπιστα φορτία μακριά από “γκρίζες” ζώνες. Μόνο την τελευταία εβδομάδα καταγράφηκαν 12 νέες ναυλώσεις για φόρτωση αργού στη Μέση Ανατολή για Νοέμβριο και Δεκέμβριο.

Η επανακατεύθυνση των ενεργειακών ροών σε μεγαλύτερες, πιο σταθερές διαδρομές ενισχύει περαιτέρω τη ζήτηση για μεγάλα δεξαμενόπλοια και καθιστά τη νέα παραγγελία της Maran Tankers απολύτως ευθυγραμμισμένη με τις ανάγκες της αγοράς.

Η απόφαση της Maran Tankers να τοποθετήσει νέα παραγγελία τεσσάρων VLCC σε περίοδο απότομων ανακατατάξεων στην αγορά πετρελαίου και εκτίναξης των ναύλων, αποτελεί στρατηγικό βήμα με μακροπρόθεσμη στόχευση.

Η συγκυρία, γεωπολιτικά ρίσκα, υψηλοί ναύλοι, γηρασμένος παγκόσμιος στόλος και αυξημένη παραγωγή από σταθερές περιοχές, καθιστά την κίνηση όχι μόνο δικαιολογημένη αλλά και προνοητική.

Ο Όμιλος Αγγελικούση, για ακόμη μια φορά, φαίνεται να «διαβάζει» έγκαιρα τη διεθνή αγορά, ενισχύοντας τη θέση του στον παγκόσμιο χάρτη των δεξαμενόπλοιων.

Διαβάστε ακόμη

Πώς η πορεία του bitcoin μετατράπηκε σε «βαρόμετρο» για τη Wall Street

Οι δασμοί Τραμπ πλήττουν και την Ελλάδα: Απώλειες εκατομμυρίων για ελιές, λάδι και φέτα

SKY express: Αναμένει περαιτέρω άνοδο το 2025 με νέες συνδέσεις και συχνότητες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα