Μια νέα μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT) εκτιμά ότι η ΕΕ πρέπει να τριπλασιάσει ή να τετραπλασιάσει τις εγκαταστάσεις για παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στα πλοία-cold ironing όταν είναι ελλιμενισμένα μέχρι το 2030 για να επιτύχει τους ρυθμιστικούς στόχους.

Σύμφωνα με το The International Council on Clean Transportation– ICCT, επί του παρόντος, 51 λιμάνια σε 15 παράκτια κράτη μέλη της ΕΕ διαθέτουν υποδομές ισχύος ξηράς, οι οποίες παρέχουν 309 MW ισχύος, εκ των οποίων τα 283 MW προορίζονται για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, επιβατηγά και κρουαζιερόπλοια.

Σύμφωνα με το άρθρο 6 του κανονισμού FuelEU Maritime, από την 1η Ιανουαρίου 2030, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα επιβατηγά πλοία με ολική χωρητικότητα (GT) μεγαλύτερη ή ίση των 5.000 θα συνδέονται με ρεύμα ξηράς και θα αντικαθιστούν τις ανάγκες τους σε ηλεκτρική ενέργεια στους μεγάλους λιμένες της ΕΕ που περιλαμβάνονται στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (TEN-T).

Η ICCT εκτιμά ότι η ΕΕ πρέπει να τριπλασιάσει ή να τετραπλασιάσει την εγκατεστημένη ισχύ ξηράς μέχρι το 2030 για να ανταποκριθεί στις τρέχουσες φιλοδοξίες του κανονισμού για τη ναυτιλία FuelEU και του AFIR, ανάλογα με το αν τα κράτη μέλη παρέχουν αρκετή ισχύ ξηράς για να ικανοποιήσουν τη μέση ή τη μέγιστη ζήτηση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, των επιβατηγών πλοίων και των κρουαζιερόπλοιων.

Η ICCT σημειώνει επίσης ότι το σημερινό επίπεδο φιλοδοξιών του ναυτιλιακού κανονισμού FuelEU και του AFIR θα οδηγήσει σε μείωση μόνο κατά 24% των εκτιμώμενων ετήσιων εκπομπών CO2 της ΕΕ κατά 4,37 εκατ. τόνους στο κατάστρωμα.

Ο κανονισμός FuelEU Maritime, ο οποίος επικεντρώνεται στα πλοία με μηδενικές εκπομπές, εφαρμόζεται μόνο στα επιβατηγά πλοία και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς αυτά έχουν τις υψηλότερες εκπομπές ανά πλοίο όταν είναι αγκυροβολημένα στην προκυμαία.

Ο AFIR, άρθρο 9, ρυθμίζει την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά, δίνοντας κίνητρα για την ανάπτυξη υποδομών με τυποποιημένη αλυσίδα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά σε λιμένες του δικτύου ΔΕΔ-Μ.

Ωστόσο, ο AFIR και ο κανονισμός FuelEU Maritime είναι μόνο εν μέρει εναρμονισμένοι, με τον AFIR να έχει περισσότερες πρόσθετες απαιτήσεις και εξαιρέσεις που σχετίζονται με τον όγκο των λιμενικών επισκέψεων, περιορίζοντας την παροχή ενέργειας ξηράς στο 90% της ζήτησης και εξαιρώντας τους λιμένες με λιγότερες κατά μέσο όρο λιμενικές επισκέψεις και εκείνους που βρίσκονται σε απομακρυσμένα νησιά. Οι διαφορές αυτές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εμπόδια στην εφαρμογή.

Ως αποτέλεσμα, η ICCT παρουσιάζει τις ακόλουθες συστάσεις πολιτικής:

– Για να επιτευχθεί 100% μείωση των εκπομπών CO2 η επικείμενη αναθεώρηση των δύο κανονισμών θα πρέπει να περιλαμβάνει την απαίτηση για όλα τα πλοία με χωρητικότητα μεγαλύτερη ή ίση των 400 GT να συνδέονται με ρεύμα ξηράς στους λιμένες της ΕΕ. Εκτιμάται ότι για να εξαλειφθούν όλες οι εκπομπές CO2 από τα πλοία θα απαιτηθούν σχεδόν 2.000 MW πρόσθετης εγκατάστασης ισχύος ξηράς για να καλυφθούν οι μέσες ετήσιες ενεργειακές ανάγκες στο κατάστρωμα και περίπου 3.300 MW για τις ενεργειακές ανάγκες αιχμής.

Οι λέβητες θα πρέπει επίσης να αναβαθμιστούν, να ηλεκτροδοτηθούν ή να συνδεθούν με εγκαταστάσεις ηλεκτροδότησης ξηράς, όπως και οι βοηθητικές μηχανές, δεδομένου ότι ευθύνονται για το 44% όλων των εκπομπών CO2 στο κατάστρωμα.

Οι κανονισμοί θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τεχνικές και υλικοτεχνικές προκλήσεις, όπως η ασαφής ανάθεση αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαχειριστών πλοίων και των λιμενικών αρχών, η ασυμβατότητα τάσης και συχνότητας, η διαθεσιμότητα χώρων ελλιμενισμού, τα χρονικά διαστήματα φόρτισης και η ποιότητα ισχύος.

Θα πρέπει να καθοριστούν σαφείς στόχοι για το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία της ξηράς.

Διαβάστε ακόμη

Συμφωνία ΔΕΗ για την εξαγορά της Κωτσόβολος – Στα 200 εκατ. ευρώ το deal με την Currys

Σε θερμό κλίμα η συνάντηση Μητσοτάκη – Λι Τσιανγκ στο Πεκίνο – Τι είπε ο πρωθυπουργός (pics)

Γερμανία: Πώς αντιμετωπίζεται η έλλειψη εργαζομένων – Τα ρομπότ διεισδύουν στις μικρές επιχειρήσεις (διάγραμμα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ