Δασμοί, δασμοί, δασμοί! Η μετάβαση από την παγκοσμιοποίηση σε ένα προστατευτικό μοντέλο της οικονομίας έχει ήδη ξεκινήσει. Από τις 2 Απριλίου ο κόσμος μπήκε σε μια νέα εποχή όπου τα εμπόδια και οι δασμοί επιβάλλονται στα αγαθά και τις υπηρεσίες που διακινούνται παγκοσμίως. Εν μέσω αυτής της οικονομικής μετάβασης, η ναυτιλία καλείται να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.

Ο δρ Ιωάννης Ν. Λαγούδης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά και διευθυντής του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διοίκηση στη Ναυτική Επιστήμη και Τεχνολογία», μοιράζεται τις απόψεις του για τις προκλήσεις που αναδύονται και τον τρόπο με τον οποίο οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να προσαρμοστούν για να επιβιώσουν στον νέο οικονομικό χάρτη.

– Η 2α Απριλίου του 2025 σηματοδότησε μια νέα εποχή με την επιβολή δασμών και άλλων μέτρων προστατευτισμού. Ποιες είναι οι βασικές συνέπειες αυτής της αλλαγής για τη ναυτιλία;

Η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται είναι καθοριστική για την παγκόσμια οικονομία και ιδιαίτερα για τη ναυτιλία. Οι δασμοί και τα μέτρα προστατευτισμού που εισάγονται σημαίνουν ότι οι εφοδιαστικές αλυσίδες θα πρέπει να ανασχεδιαστούν. Η ναυτιλία, ως κεντρικός πυλώνας του παγκόσμιου εμπορίου, θα πρέπει να προσαρμοστεί σε αυτό το νέο πλαίσιο, το οποίο επηρεάζει άμεσα τη διαχείριση των στόλων, τις διαδρομές και την παραγωγική διαδικασία των αγαθών.

– Η παγκοσμιοποίηση και η ελεύθερη ναυτιλία έφεραν μια εποχή χαμηλών τιμών και αυξημένου εμπορίου. Πώς πιστεύετε ότι τα μέτρα προστατευτισμού θα επηρεάσουν την ανταγωνιστικότητα των ναυτιλιακών εταιρειών;

Το κύριο χαρακτηριστικό της παγκοσμιοποίησης ήταν η δυνατότητα χαμηλού κόστους παραγωγής σε περιοχές του κόσμου με φθηνότερους πόρους. Οι χαμηλές τιμές και τα χαμηλά επιτόκια βοήθησαν να δημιουργηθεί ένα κλίμα ευνοϊκό για το παγκόσμιο εμπόριο. Ωστόσο, με την επιβολή δασμών και άλλων προστατευτικών μέτρων οι ναυτιλιακές εταιρείες θα βρουν μπροστά τους νέες προκλήσεις. Το κόστος των εμπορευματικών μεταφορών θα αυξηθεί, καθώς θα περιοριστεί η δυνατότητα των ναυλωτών να επιλέγουν πιο φθηνούς τρόπους μεταφοράς, ενώ ο περιορισμός της ελευθερίας της ναυτιλιακής αγοράς θα οδηγήσει σε αναδιοργάνωση των εφοδιαστικών αλυσίδων.

– Μιλήσατε για τη ναυτιλία και τα μέτρα προστατευτισμού των ΗΠΑ. Πώς το Σχέδιο Πρότασης 301 θα επηρεάσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία και την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα;

Το Σχέδιο Πρότασης 301 είναι μια στρατηγική για την ενίσχυση της ναυτιλιακής βιομηχανίας των ΗΠΑ και τη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα. Εφόσον επιτευχθεί η εφαρμογή αυτών των μέτρων, θα περιοριστεί η κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια ναυτιλία και την κατασκευή πλοίων, κάτι που θα επηρεάσει και τους ναυλωτές. Η διαθεσιμότητα πλοίων που έχουν κατασκευαστεί ή ανήκουν σε κινεζικές εταιρείες θα περιοριστεί κι αυτό θα δημιουργήσει ευκαιρίες σε ναυτιλιακές εταιρείες μη κινεζικής κατασκευής να κερδίσουν έδαφος στην αγορά, ειδικά στις διαδρομές που συνδέουν τις ΗΠΑ με άλλες περιοχές του κόσμου.

– Ποιες στρατηγικές πρέπει να υιοθετήσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες για να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε αυτή τη νέα πραγματικότητα;

Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να αναλύσουν τις νέες συνθήκες και να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να επενδύσουν σε πλοία που δεν επηρεάζονται από τα προστατευτικά μέτρα και να αναζητήσουν νέες γεωγραφικές περιοχές για δραστηριοποίηση. Επίσης, η ανάπτυξη νέων συνεργασιών και η ευελιξία στις ναυλωτικές συμφωνίες θα τους βοηθήσουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Κάθε εταιρεία θα χρειαστεί να εκμεταλλευτεί τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και να είναι προετοιμασμένη να επανεξετάσει τις στρατηγικές της σε τακτά χρονικά διαστήματα, αναλόγως των εξελίξεων.

– Στο μέλλον πιστεύετε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία κινεζικής κατασκευής θα έχουν μειονεκτήματα ή είναι πιθανό να προσαρμοστούν επιτυχώς;

Το μέλλον για τις ναυτιλιακές εταιρείες με κινεζικής κατασκευής πλοία είναι αβέβαιο βραχυπρόθεσμα. Τα προστατευτικά μέτρα ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητά τους στις διαδρομές που συνδέουν τις ΗΠΑ με τον υπόλοιπο κόσμο. Ωστόσο, καθώς οι εφοδιαστικές αλυσίδες ανασχεδιάζονται, η ζήτηση για πλοία κινεζικής κατασκευής μπορεί να μειωθεί σε ορισμένες αγορές, αλλά να αυξηθεί σε άλλες. Η προσαρμογή είναι απαραίτητη και οι εταιρείες θα πρέπει να επικεντρωθούν σε νέες στρατηγικές και συνεργασίες για να διατηρήσουν τη θέση τους στην αγορά.

– Ποιες δεξιότητες και ποιες ικανότητες χρειάζονται οι ηγέτες της ναυτιλιακής βιομηχανίας για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του μέλλοντος;

Η ναυτιλιακή βιομηχανία απαιτεί ηγέτες με βαθιά γνώση της αγοράς και της οικονομίας, αλλά και με εξαιρετικές ικανότητες στην ανάλυση δεδομένων και τη χρήση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων. Χρειάζονται στελέχη που είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν σύνθετες προκλήσεις με μεθοδικότητα και στρατηγική σκέψη. Επίσης, η ακαδημαϊκή κατάρτιση και η ικανότητα να λαμβάνουν αποφάσεις βασισμένες σε δεδομένα είναι κρίσιμες για την επιτυχία τους σε αυτό το νέο, δυναμικά μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμη

Ντιν Σπανός: O ομογενής billionaire φέρνει τις business του NFL στην Ελλάδα (pics)

Τραμπ: Πολύ κοντά σε συμφωνία για ειρήνη Ρωσία και Ουκρανία

«Πλάτη» Κομισιόν για το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου του ομίλου Κοπελούζου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα