Κατά τη διάρκεια του 11ου Διεθνούς Ναυτιλιακού Συνεδρίου στην Πολωνία, οι υπουργοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπέγραψαν τη Διακήρυξη του Στσέτσιν- Szczecin Declaration βάζοντας την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στο κέντρο της νέας στρατηγικής για τη ναυτιλιακή βιομηχανία της ΕΕ.
Πιο συγκεκριμένα:
– Καθορίζει τις προτεραιότητες και τη στρατηγική της ΕΕ για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
– Αναγνωρίζει τη σημασία της ναυτιλίας για την ασφάλεια, την οικονομία και την ενεργειακή αυτάρκεια της Ευρώπης.
– Τονίζει την ανάγκη για επενδύσεις, καινοτομία και καθαρή ενέργεια αντί για προστατευτισμό.
– Ζητά νέα μέτρα για καθαρά καύσιμα, δίκαιη φορολόγηση και πρόσβαση σε χρηματοδότηση, ειδικά για μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου.
Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρέτισαν τη δήλωση, τονίζοντας ότι σε μια εποχή αυξανόμενου προστατευτισμού παγκοσμίως, η Ευρώπη πρέπει να δώσει έμφαση όχι σε περιοριστικά μέτρα, αλλά σε επενδύσεις και καινοτομία, ώστε ο ναυτιλιακός τομέας να γίνει πιο ανταγωνιστικός.
Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας για την Ευρώπη
Η Δήλωση αναγνωρίζει τον στρατηγικό ρόλο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας για την ασφάλεια της ηπείρου στον τομέα της ενέργειας, της τροφής και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Για να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα, απαιτείται δίκαιο ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο, καθώς και η εφαρμογή διεθνών κανόνων όπως αυτοί που υιοθετούνται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) και τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO).
Καύσιμα και πράσινη μετάβαση
Η Δήλωση επισημαίνει την ανάγκη για ρυθμιστικές παρεμβάσεις στην προμήθεια καυσίμων, υπογραμμίζοντας πως η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας εξαρτάται από τη συμβολή των παραγωγών και των προμηθευτών καυσίμων. Οι Ευρωπαίοι Εφοπλιστές υποστηρίζουν τη θέσπιση υποχρεωτικής παραγωγής καθαρών καυσίμων, ώστε να είναι διαθέσιμα για τον κλάδο.
Επιπλέον, προτείνονται συγκεκριμένα μέτρα για να μειωθεί ο επενδυτικός κίνδυνος σε καθαρά καύσιμα μέσω του νέου Επενδυτικού Σχεδίου για Βιώσιμες Μεταφορές (STIP), ενώ ζητείται η αξιοποίηση των εσόδων από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS) για να καλυφθεί η διαφορά κόστους με τα καθαρά καύσιμα.
Χρηματοδότηση και μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Τέλος, η Δήλωση τονίζει πόσο σημαντική είναι η πρόσβαση στη χρηματοδότηση, τόσο δημόσια όσο και ιδιωτική, για να επιτευχθεί η πράσινη μετάβαση. Υπάρχει αναγνώριση ότι οι αυστηροί τραπεζικοί κανόνες της Βασιλείας επηρεάζουν αρνητικά τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του κλάδου.
Ο Γενικός Γραμματέας των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, Σωτήρης Ράπτης, δήλωσε:
«Η Δήλωση του Στσέτσιν θέτει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στο επίκεντρο. Είναι ένα σαφές μήνυμα υπέρ των επενδύσεων και της διεθνούς συνεργασίας. Χαιρετίζουμε την έμφαση στη στήριξη των καθαρών καυσίμων και της σωστής ρύθμισης, και ανυπομονούμε να συνεργαστούμε στενά με την Κομισιόν και τους υπόλοιπους φορείς».
Διαβάστε ακόμη
Fitch: Γιατί έβγαλε την Ελλάδα μετά από ένα χρόνο από το «ψυγείο»
Σαφάρι της ΑΑΔΕ για ανασφάλιστα, ακινητοποιημένα και οχήματα με απλήρωτα τέλη
H γραφειοκρατία παραμένει εμπόδιο για την Golden Visa
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα