Ο Σεπτέμβριος έφερε μια αναπάντεχη αλλά εντυπωσιακή ανατροπή στην αγορά των VLCC (Very Large Crude Carriers), με τους ναύλους να καταγράφουν άνοδο σχεδόν διπλάσια από τον μέσο όρο του έτους και πενταπλάσια από τον πενταετή μέσο όρο. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers, η αγορά δείχνει σημάδια «αναδιάρθρωσης», επαναφέροντας τα μεγάλα δεξαμενόπλοια στην πρώτη γραμμή των διεθνών μεταφορών αργού. Οι παράγοντες που οδηγούν αυτή την έκρηξη τιμών συνδυάζουν πραγματική ζήτηση, γεωπολιτικά δεδομένα και εποχικές συνθήκες, δημιουργώντας ένα σκηνικό που οι αναλυτές χαρακτηρίζουν ως το ισχυρότερο από την εποχή της πανδημίας.
Ο δείκτης Baltic VLCC αυξήθηκε από USD 45.155/ημέρα στις 1 Σεπτεμβρίου σε USD 87.532/ημέρα στις 18 Σεπτεμβρίου, καταγράφοντας άνοδο 94% σε μόλις δύο εβδομάδες και μισή. Όπως αναφέρουν οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers:
«Το Σεπτέμβριο ξεπεράσαμε USD 70.000/ημέρα στις 11 και αγγίξαμε τα USD 88.000/ημέρα στις 17. Το μέσο όρο intra-Σεπτεμβρίου τον εκτιμούμε περίπου σε USD 65.300/ημέρα.»
Η τρέχουσα τιμή, λίγο πάνω από USD 87.500/ημέρα, είναι περίπου διπλάσια από τον μέσο όρο του 2025 και πενταπλάσια από τον μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών.
Αιτίες της ανόδου είναι:
1. Ζήτηση και βασικά μεγέθη:
Η ζήτηση για μεγάλες αποστάσεις βελτιώθηκε σημαντικά, ιδιαίτερα για ταξίδια από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής και διαδρομές Τράνς-Ατλαντικού προς τον Ειρηνικό. Οι αναλυτές επισημαίνουν:
«Οι charterers κρατούν τα συμβόλαια στα υψηλά επίπεδα αντί να τα ακυρώνουν όταν η αγορά ταλαντεύεται, σημάδι πραγματικής πίεσης προσφοράς και ζήτησης.»
2. Γεωπολιτικοί παράγοντες:
Οι κυρώσεις και οι εμπορικές τριβές ανακατευθύνουν ροές πετρελαίου, αυξάνοντας τη ζήτηση για συμμορφούμενη χωρητικότητα. Η διαθέσιμη συμμορφούμενη VLCC χωρητικότητα δεν έχει αυξηθεί ουσιαστικά από το 2021.
«Όταν η ζήτηση συγκρούεται με μια δομικά περιορισμένη προσφορά, εμφανίζεται ανοδική εκθετική αντίδραση», σημειώνουν οι αναλυτές.
3. Εποχικά και μακροοικονομικά δεδομένα:
Το τελευταίο τρίμηνο του έτους είναι ιστορικά το ισχυρότερο για τα VLCC, ενώ η OPEC+ αυξάνει σταδιακά την παραγωγή. Προσθήκη συντήρησης διυλιστηρίων και πιθανής αύξησης αποθεμάτων δημιουργεί συνθήκες contango και πιθανή επιστροφή floating storage.
Προοπτικές Αγοράς
Οι broker εκτιμούν ότι ορισμένες διαδρομές ήδη «αγγίζουν» έξι ψηφία σε ναύλους, ενώ ο γενικός δείκτης παραμένει λίγο κάτω από αυτό το επίπεδο. Οι αναλυτές σχολιάζουν:
«Για S&P, η αλλαγή αυτή οδηγεί σε σφιχτότερες διαπραγματεύσεις για μοντέρνα πλοία και για το period οι ιδιοκτήτες προτιμούν υψηλή έκθεση spot, αναμένοντας συνέχεια στο Q4.»
Η τάση του Σεπτεμβρίου δεν φαίνεται «ανοδικό spike», αλλά το ξεκίνημα ενός καθυστερημένου κύκλου ανόδου για τα VLCC.
Διαβάστε ακόμη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.