Η ναυτιλία έδειξε μεγάλη προσαρμοστικότητα μέσα στην πανδημία και αυτό τη βοήθησε να λειτουργίες καλύπτοντας όλες τις ανάγκες των κρατών παγκοσμίως. Παρά  τις διακυμάνσεις  της ναυλαγοράς η εικόνα της είναι πολύ καλύτερη ειδικά για τα φορτηγά πλοία σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές.

Σύμφωνα με έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου XCLUSIV Shipbrokers την οποία παρουσίασε ο Γιάννης Κοτζιάς με το δεύτερο κύμα της πανδημίας να πλήττει τον κόσμο διαπιστώνονται τα εξής για τη ναυτιλία:

– Η φορτηγός ναυτιλία τα τελευταία 10 χρόνια εξασθένισε παρά τις σύντομες ανακάμψεις της ναυλαγοράς. Μέσα στο 2020 και στις αρχές της πανδημίας το παγκόσμιο εμπόριο επλήγη σε μεγάλο βαθμό όμως τώρα δείχνει σημάδια ανάκαμψης συγκριτικά πάντα με τα “χάλια” του α’ εξαμήνου.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του UNCTAD – Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη το θαλάσσιο εμπόριο θα μειωθεί κατά 4,1% το 2020. Όμως οι προβλέψεις για το 2021 είναι αισιόδοξες αφού προβλέπει ανάπτυξη κατά 4,8%  με την προϋπόθεση ότι η παγκόσμια οικονομία θα ανακάμψει.

Η Ασία έχει εξελιχθεί σε ναυτιλιακό κέντρο-hub αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 50%  του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.

Ο στόλος της φορτηγού ναυτιλίας καλύπτει τα 2/3 του παγκοσμίου φορτίου  που μεταφέρεται δια θαλάσσης.

Τα ευπαθή φορτία είναι ένας τομέας που θα γνωρίσει άνθηση  αφού επλήγη λιγότερο από την πανδημία σε σύγκριση με τα παρασκευασμένα τρόφιμα. Υπολογίζεται μία αύξηση 3,4%  έως  το 2024 στα κοντέινερ-ψυγεία  σε σύγκριση με τ ο 2,2% για το ξηρό φορτίο.

Η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε στα τέλη Αυγούστου κατά 24% σε σύγκριση με την αρχή του 2020 και κατά 39% σε σύγκριση με τα μέσα Ιουνίου 2020.

Με την έναρξη της πανδημίας οι εταιρείες liners – Τακτικών Γραμμών  έδεσαν πλοία τους, έστειλαν άλλα σε μακρινά δρομολόγια, ακύρωσαν  δρομολόγια. Η τακτική αυτή μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα  και αυτό είχε ως αποτέλεσμα ακριβότερα ναύλα άρα και κέρδη και μείωση κόστους καυσίμων.

Υπολογίζεται ότι το 2020 τα κέρδη του κλάδου θα κυμανθούν μεταξύ 12  και 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Τα φορτία για τα container ships αυξήθηκαν από τους 100 εκατομμύρια τόνους το 1980 στους 1,8 δισεκατομμύρια τόνους το 2017.

Ναυλαγορά ξηρού φορτίου

Τα πλοία ξηρού φορτίου  έχουν αυξηθεί: α)  2000-2020  κατά 130% σε αριθμό πλοίων και κατά 240% σε χωρητικότητα

β)  2010-2002 κατά 73% σε αριθμό πλοίων και κατά 116% με βάση τη χωρητικότητα  και

γ) 2015-2020  κατά 16% με βάση τον αριθμό πλοίων και  19% με βάση τη χωρητικότητα