Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο καταρρίφθηκε στην Εκθεση Ποσειδώνια 2022, η οποία έριξε αυλαία την Παρασκευή 10 Ιουνίου. Οι διοργανωτές είδαν αύξηση 7% των εκθετών σε σύγκριση με το 2018 και μεγάλη αύξηση, σε ποσοστό 18%, στον αριθμό των επισκεπτών, οι οποίοι έφτασαν συνολικά τους 27.000, έναντι 23.000 που είχαν επισκεφτεί την προηγούμενη έκθεση.

Πραγματοποιήθηκε πλήθος εκδηλώσεων, συνεδρίων και ομιλιών από φορείς και εξέχοντα στελέχη της διεθνούς βιομηχανίας.

Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκε το αυτόνομο πλοίο, το οποίο θα ταξιδεύει χωρίς πλήρωμα. Ο Κωνσταντίνος Ρόκκος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής εταιρείας TST International SA, μίλησε στο «business stories» για ένα θέμα που θα σημαδέψει τη μελλοντική ναυτιλία.

«Με τη συνδρομή των σύγχρονων τεχνολογικών εξελίξεων και ακολουθώντας εναλλακτικούς κλάδους μεταφοράς, επανήλθε η σκέψη που τα τελευταία χρόνια προβληματίζει τον κλάδο και τέθηκε και πάλι το ερώτημα κατά πόσο τα πλοία μπορούν να ταξιδεύουν χωρίς πληρώματα. Στο ερώτημα αυτό, οι ειδικοί απαντούν ότι είναι κάτι που δεν πρόκειται να γίνει άμεσα, αλλά δεν αποκλείουν μια ήπια μετάβαση στην αυτονομία, παρόμοια με τα άλλα μέσα μεταφοράς. Το μέσο το οποίο θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί η διαρκώς εξελισσόμενη ηλεκτρονική τεχνολογία αυτοματισμών και ελέγχου», είπε αρχικώς και εξήγησε:

«Η εφαρμογή της ήδη έχει οδηγήσει στη δημιουργία του “έξυπνου” πλοίου (smart ship), του οποίου τη μελλοντική εξέλιξη θα αποτελέσει το αυτόνομο πλοίο (autonomous ship). Η νέα αυτή πραγματικότητα θα επηρεάσει την εξέλιξη του ναυτικού επαγγέλματος, όπως επίσης και τις απαιτούμενες γνώσεις όλων των εμπλεκομένων στη λειτουργία και στη διαχείριση των πλοίων. Με αυτό τον τρόπο, θα απαιτηθούν εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστικών συστημάτων διαχείρισης και ανάλυσης, καθώς επίσης αυτοματισμού και ελέγχου σε μεγάλη κλίμακα».

Οπως ανέφερε επιχειρώντας να προδιαγράψει την πορεία στην επίτευξη του αυτοματοποιημένου πλοίου, με μειωμένο ή και χωρίς καθόλου πλήρωμα, «παρακολουθούμε την ήδη υπάρχουσα τεχνολογική εξέλιξη, η οποία εφαρμόζεται στα νεότευκτα αλλά και στα υπάρχοντα πλοία, τα οποία εκσυγχρονίζονται μέσω συστημάτων υπολογιστών επικοινωνίας, ναυσιπλοΐας και ελέγχου λειτουργίας και βλαβών των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων με συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου» και συνέχισε μιλώντας για το «έξυπνο» πλοίο, που είναι προπομπός του αυτόνομου:

«Σε αυτό το “έξυπνο” πλοίο, που διαφαίνεται στον ορίζοντα του κλάδου, ο ρόλος, οι ευθύνες και η οργανωτική δομή του πληρώματος πρόκειται να αλλάξουν ριζικά. Το βασικό μέλημα πλέον θα είναι η επίβλεψη, η παρακολούθηση και η διαχείριση ενός “έξυπνου” πλοίου, με στόχο τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας του, την εξοικονόμηση του καυσίμου και την εκτίμηση της πραγματικής ανάγκης για συντήρησή του, ώστε να μειώνεται το κόστος και οι απρόβλεπτες δαπάνες. Ο έλεγχος και η αξιολόγηση των δεδομένων θα μπορεί να γίνονται, τόσο από το πλήρωμα, όσο και από τα στελέχη του γραφείου, σε πραγματικό χρόνο αλλά και από οποιοδήποτε μέρος, βελτιώνοντας έτσι την ασφάλεια και την εκμετάλλευση του πλοίου και προλαμβάνοντας ζημιές και αστοχίες».

Νέες δεξιότητες

Μιλώντας για τις νέες δεξιότητες που θα πρέπει να έχουν οι ναυτικοί τόνισε:

«Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί την ανάγκη για επιπρόσθετες δεξιότητες των πληρωμάτων, κυρίως σε θέματα γνώσεων ηλεκτρονικής τεχνολογίας και αυτοματισμών. Παράλληλα αποτελεί ιδιαίτερα καθοριστικό παράγοντα η ορθή αντίληψη του ρυθμιστικού ρόλου που θα παρέχουν οι νέες τεχνολογίες, καθώς τυχόν λανθασμένοι χειρισμοί είναι πιθανό να οδηγήσουν μέχρι και σε πλήρη αδρανοποίηση του πλοίου. Και ενώ το πλήθος των πληρωμάτων θα βαίνει μειούμενο, μετά την εφαρμογή των αυτοματισμών, τα εναπομείναντα άτομα θα κληθούν να αποδείξουν την ανάγκη της ύπαρξής τους, μέσα από διαρκή εκπαίδευση».

Πιο συγκεκριμένα ανέφερε: «Θα είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη για αναβάθμιση και εξέλιξη των γνώσεών τους, αφού τα νέα συστήματα που θα πρέπει να διαχειριστούν, να αναπτύξουν και να αναβαθμίσουν, θα υποστηρίζουν την πλήρη λειτουργία των πλοίων του μέλλοντος» και διευκρίνισε:

«Να σημειωθεί ότι στο εξής τα πλοία θα διαθέτουν διαφορετικά συστήματα αυτοματισμών μεταξύ τους. Με τα αυτόνομα συστήματα ναυσιπλοΐας και αποφυγής συγκρούσεων που πρόκειται να εφαρμοστούν και με την αυτόματη ρύθμιση λειτουργίας των μηχανημάτων, ένας αξιωματικός γέφυρας ή ένας αξιωματικός μηχανής θα μπορεί πλέον να είναι πολύ λιγότερο επικεντρωμένος στην πλοήγηση και στη λειτουργία του πλοίου. Παράλληλα, η αυτοματοποίηση της γραφειοκρατίας που σήμερα απασχολεί σε μεγάλο βαθμό τα πληρώματα, θα μειώσει την καθυστέρηση, τον φόρτο εργασίας και το ανθρώπινο λάθος. Αυτό θα προσφέρει στο πλήρωμα περισσότερο ελεύθερο χρόνο, τον οποίο θα μπορεί να επενδύσει, τόσο στην ψυχαγωγία του, όσο και στην εκπαίδευσή του, μέσα από ειδικές πλατφόρμες και προγράμματα, με τη χρήση συστημάτων εικονικής εκπαίδευσης επί του πλοίου».

Τηλεχειρισμός

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Ρόκκο, οι διαχειριστές και οι αξιωματικοί θα μπορούν επίσης να εργάζονται απομακρυσμένα εξυπηρετώντας περισσότερα πλοία του στόλου μέσω τηλεχειρισμού.

Σημαντικό ρόλο σε αυτό θα διαδραματίσουν και οι τηλεπικοινωνίες, που διαρκώς εξελίσσονται, δίνοντας τη δυνατότητα μεταφοράς μεγάλου όγκου δεδομένων, καθώς επίσης και ανάλυσης αιτίας σφαλμάτων, η αξιοπιστία των οποίων είναι πολύ σημαντική για την ουσιαστική παρέμβαση και εξαγωγή αξιόπιστων συμπερασμάτων.

«Οι μελλοντικές ναυτιλιακές εταιρείες, που θα διαθέτουν πλοία αυτόνομα ή και απομακρυσμένου ελέγχου, θα γίνουν πιο ελκυστικές για τους νέους μεταφέροντας θέσεις εργασίας από τη θάλασσα στην ξηρά. Τα αυτόνομα πλοία αναμένεται να είναι ασφαλέστερα, πιο αποτελεσματικά και φθηνότερα, τόσο στην κατασκευή όσο και στη λειτουργία τους» υπογράμμισε και συνέχισε:

«Ο διεθνής οργανισμός ΙΜΟ ήδη ασχολείται με το θέμα αυτό και έχει καθορίσει αντίστοιχα τέσσερις βαθμίδες αυτονομίας, με τη δεύτερη να είναι η πιο αξιοσημείωτη. Σε αυτή το πλοίο θα ελέγχεται από απομακρυσμένο κέντρο επιχειρήσεων και το ελάχιστο πλήρωμα, περίπου εννέα ατόμων, θα βρίσκεται επάνω στο πλοίο για την περίπτωση που χρειαστεί να γίνει παρέμβαση για λόγους ασφάλειας. Στην τέταρτη φάση αυτονομίας, εφαρμόζονται επί του πλοίου τα συστήματα εκείνα που μπορούν να αξιολογήσουν τα δεδομένα και να πάρουν αποφάσεις για την αλλαγή εντολών λειτουργίας των πλοίων, χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση, με αυτοδύναμη αξιολόγηση των δεδομένων πλεύσης και λειτουργίας».

Ο Κωνσταντίνος Ρόκκος κατέληξε λέγοντας: «Είναι σχεδόν βέβαιο ότι το επάγγελμα της ναυτιλίας θα αλλάξει ριζικά τα επόμενα 10-30 χρόνια, τόσο από άποψη γνώσεων, όσο και από άποψη συνθηκών εργασίας. Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι υφιστάμενοι ναυτικοί αλλά και οι νέοι θα πρέπει να το λάβουν αυτό σοβαρά υπόψη τους στον σχεδιασμό της εκπαίδευσης και της καριέρας τους. Το μόνο σίγουρο είναι ότι, σε κάθε περίπτωση, αυτό που δεν πρόκειται να αλλάξει είναι η ανάγκη για ναυτική ικανότητα και ναυτοσύνη, κάτι που οι Ελληνες ναυτικοί και εταιρείες το γνωρίζουν καλά».

Διαβάστε ακόμη:

Μπερνάρ Αρνό: Ποιος θα διαδεχθεί τον ισχυρό άνδρα της LVMH – Ο Αλεξάντερ, η Tiffany και το όριο συνταξιοδότησης

Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας κάνει μόδα τα εναέρια ταξί που θα μας πηγαίνουν στα νησιά

Real Consulting: Πώς ανεβάζει τον πήχη έναν χρόνο μετά την είσοδό της στην ΕΝ.Α.