του Μηνά Τσαμόπουλου

Η ευφορία που έχει δημιουργηθεί ως προς το μέσο-μακροπρόθεσμο μέλλον στη ναυλαγορά πλοίων ξηρού φορτίου και η οποία στηρίζεται στα σημάδια ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας, έχει ως αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να στραφούν στον συγκεκριμένο τύπο πλοίου.

Μπροστάρηδες είναι και εδώ οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες από τις αρχές του χρόνου έως και την 20η Οκτωβρίου 2017 έχουν δώσει, 2,06 δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά 153 φορτηγών πλοίων. Παγκοσμίως έχουν επενδυθεί μέσα στο 2017 περί τα 7,1 δισ. δολάρια για τη συνολική αγορά 566 φορτηγών πλοίων, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Allied Shipping Research.

Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει το 27% των φορτηγών πλοίων που έχουν πουληθεί μέσα στη χρονιά ενώ τα ποσά που έχουν δώσει καλύπτουν το 29% των συνολικών κεφαλαίων παγκοσμίως για τον συγκεκριμένο κλάδο.

Το επίσης εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι συνολικά για αγορές πλοίων όλων των τύπων μέσα στ ο 2017 οι Έλληνες έχουν ξοδέψει 3,9 δισ. δολάρια εκ των οποίων 2,06 για φορτηγά, ποσοστό 52,8%!!!!

Στην κούρσα αυτή ακολουθούν οι Κινέζοι με 107 φορτηγά συνολικής αξίας 994,5 εκατομμυρίων δολαρίων και οι Νορβηγοί με μόλις 40 φορτηγά πλοία αξίας 791,7 εκατομμυρίων δολαρίων.

Το ενδιαφέρον για αγορά φορτηγών πλοίων είναι παγκόσμιο. Και αυτό γιατί έχουν αγοραστεί έως τώρα συνολικά 1.305 πλοία εκ των οποίων 566 είναι φορτηγά, ποσοστό 43,3%!

Για τα 1.305 πλοία έχουν δοθεί συνολικά 16,642 δισεκατομμύρια δολάρια από τα οποία τα 7,1 για φορτηγά πλοία, ποσοστό 43,2%.

Αυξήθηκε η τιμή κτήσης πλοίου

Όσον αφορά στο μέλλον της ναυτιλίας και ειδικά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου στο πρόσφατο ναυτιλιακό συνέδριο 19ο Marine Money Greek Ship Finance έγιναν οι ακόλουθες διαπιστώσεις:

– Υπήρξε υπερπροσφορά χωρητικότητας τα έτη 2013-2014
– Το 2016 αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων που οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια και αυτό με τη σειρά οδήγησε σε μία πιο υγιή αγορά.
– Η βελτίωση της αγοράς οδήγησε στην αύξηση της τιμής των πλοίων. Αυτό χαρακτηρίστηκε λογικό από τους συμμετέχοντες στο συνέδριο. Θεωρούν όμως παράλογο την ραγδαία αύξηση των τιμών και ειδικά των νεότευκτων.
– Το 2017 είναι γεμάτο υποσχέσεις αφού αυξήθηκε η ζήτηση μεταφοράς προϊόντων
– Σιγά-σιγά αρχίζουν και ανεβαίνουν οι αγορές της Αφρικής όπως για παράδειγμα τα Μοζαμβίκης και της Τανζανίας συμβάλλοντας στην βελτίωση των δεικτών της ναυλαγοράς.
– Οι εταιρείες που έχουν μικρή σχέση με τη ναυτιλία και τη βλέπουν απλά ως επένδυση ως κέρδος συνέβαλαν στην αύξηση των παραγγελιών πλοίων. Τα πλοία που ξεκίνησαν να τα ναυπηγούν τώρα θα πέσουν στο νερό τη διετία 2019-2020 και τότε θα φανεί πόσο θα επηρεάσουν την αγορά.
– Οι γεωπολιτικές εξελίξεις με τον Δρόμο του Μεταξιού αλλά και η πολιτική που θα ακολουθήσει τα προσεχή χρόνια το Ντόναλντ Τράμπ είναι παράγοντες που σήμερα δεν διευκολύνουν κάποιον για να κάνει προβλέψεις για την αγορά.
– Η ανάπτυξη των διεθνών αγορά θα στηρίξει τη ναυλαγορά εκτός αν υπάρξουν ραγδαίες γεωπολιτικές εξελίξεις.
– Ο κόσμος της ναυτιλίας αγοράζει σήμερα …προσδοκίες

Για την εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, η Σοφία Κοκκίνη Σοφία του τμήματος αναλύσεων του μεσιτικού οίκου αγοραπωλησιών Golden Destiny επισημαίνει:

«Η ευφορία που έχει δημιουργηθεί ως προς το μέσο-μακροπρόθεσμο μέλλον στην αγορά πλοίων ξηρού φορτίου βασίζεται κυρίως στα εμφανή σημάδια ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας, στην υπάρχουσα αλλά και προβλεπόμενη αυξημένη ζήτηση βασικών πρώτων υλών όπως σιδηρομετάλλευμα, κάρβουνο και σιτηρών και στον αισθητά περιορισμένο αριθμό νέων παραγγελιών πλοίων. Λαμβάνοντας πλέον αυτά τα θετικά μηνύματα σε συνάρτηση με το γεγονός ότι οι τιμές των πλοίων εξακολουθούν και παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα ιστορικά, όλο και περισσότεροι αγοραστές παρουσιάζονται έτοιμοι να προβούνε άμεσα σε επενδύσεις μεταχειρισμένων πλοίων με αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών σε όλους τους τύπους πλοίων ξηρού φορτίου. Παράλληλα, κάποιοι από αυτούς που είχαν την δυνατότητα/τόλμη/διορατικότητα να επενδύσουν στην αγορά πλοίου πέρυσι, κυρίως κατά το πρώτο μισό του έτους, όπου οι τιμές είχαν πέσει στα πιο χαμηλά επίπεδα ιστορικά, βρίσκονται στην ευχάριστη θέση να μπορούν να πετυχαίνουν σήμερα εξαιρετικά περιθώρια κέρδους από ενδεχόμενη μεταπώληση πλοίων σε επίπεδα που μπορεί να πλησιάζουν ή και να ξεπερνούν και το 50% σε κάποιες περιπτώσεις. Ενδεικτικά αξίζει να αναφερθεί η πώληση τον Σεπτέμβριο πλοίων τύπου Capesize κατασκευασμένα το 2016 στην Ιαπωνία έναντι περίπου 46 εκ. δολαρίων, όταν παρόμοιο πλοίο πέρυσι την άνοιξη είχε πουληθεί έναντι περίπου 33 εκ. δολαρίων. Αντίστοιχα, Panamax κατασκευασμένα στην Ιαπωνία προ δεκαετίας πουλήθηκαν τον Σεπτέμβριο προς περίπου 14 εκ. δολαρίων, την στιγμή που παρόμοιο πλοίο δεκαετίας πέρυσι την άνοιξη πωλούνταν προς περίπου 6,5 εκ. δολάρια» και προσθέτει:

«Με δεδομένο πλέον ότι τα χαμόγελα έχουν επιστρέψει στα πρόσωπα εκείνων που διαχειρίζονται πλοία ξηρού φορτίου η/το βασική/ό δυσκολία/ερωτηματικό στην αγορά, παραμένει η εξεύρεση χρηματοδότησης με ελκυστικούς όρους ώστε να μπορέσουν οι επενδυτές να τοποθετήσουν κεφάλαια στον κλάδο προτού ενδεχομένως οι τιμές των πλοίων ανέβουν σε υψηλά επίπεδα που κρύβουν κινδύνους για όλους τους εμπλεκόμενους, επενδυτές και χρηματοδότες. Σε αυτό το κομμάτι καταλυτικός θα είναι ο στρατηγικός τρόπος σκέψης των τραπεζών σε συνάρτηση φυσικά με τις δυνατότητές τους».