Πρωταρχικό ρόλο στην επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, διεθνώς, διαδραμάτισε το 2021 η Ελλάδα με τους γνωστούς και πολύ δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς της. Ωστόσο οι εταιρείες -κολοσσοί του κλάδου δεν αρκέστηκαν στα νησιά-τουριστικούς μαγνήτες, αλλά τα πλοία τους προσέγγισαν και σε λιγότερα γνωστά διευρύνοντας το φάσμα επιλογών για τους πελάτες τους.

Παρ’ όλα αυτά, η πανδημία είναι εδώ και παραμένει ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος για την τουριστική αυτή βιομηχανία του θαλάσσιου τουρισμού. Εκτιμάται ότι από το 2022 θα επανέλθει στα επίπεδα του 2019.

«Είναι γεγονός ότι τη φετινή χρονιά είχαμε αρκετά θετικές εξελίξεις και ικανοποιητικές προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων γνωστών εταιρειών κρουαζιέρας στα ελληνικά λιμάνια, καθώς επίσης και αύξηση του homeporting. Ομως όλα τα κρουαζιερόπλοια δραστηριοποιήθηκαν σε χαμηλά ποσοστά επιβατών που σπάνια ξεπερνούσαν το 50% της χωρητικότητας του κάθε κρουαζιερόπλοιου» επισημαίνει στο «business stories» ο κ. Μιχάλης Λάμπρος, από τα εμπειρότερα και μακροβιότερα στελέχη της κρουαζιέρας και της επιβατηγού ναυτιλίας όπου δραστηριοποιείται για περισσότερα από 60 χρόνια.

«Ενα άλλο γεγονός που απογοήτευσε τους παράγοντες της κρουαζιέρας στη χώρα μας ήταν η σύντομη δραστηριότητα των κρουαζιερόπλοιων της μοναδικής εταιρείας ελληνοκυπριακών συμφερόντων που εκτελεί τα τελευταία χρόνια homeporting κρουαζιέρες από τον Πειραιά. Αναφέρομαι στην εταιρεία Celestyal, τα πλοία της οποίας ξεκίνησαν δειλά-δειλά κρουαζιέρες τη φετινή χρονιά, τον Ιούνιο, με δυναμικότητα επιβατών κάτω από το 50%, και τερμάτισαν τα προγράμματά τους στο τέλος Αυγούστου λόγω των υπέρογκων ζημιών που αντιμετώπιζαν», συνέχισε.

Σχολιάζοντας τις προβλέψεις ότι η κρουαζιέρα θα επανέλθει σύντομα στα επίπεδα προ του 2019, ο κ. Λάμπρος δεν είναι αισιόδοξος: «Μακάρι να είναι σωστές οι προβλέψεις ότι το 2022 και το 2023 θα επανέλθουμε στην προ του 2019 κατάσταση στον τομέα της κρουαζιέρας σε διεθνές επίπεδο. Φοβάμαι όμως ότι αυτού του είδους οι προβλέψεις δεν στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα. Η οικονομική καταστροφή και οι υπέρογκοι δανεισμοί που έχουν λάβει όλες οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων δεν θα καλυτερεύσουν πριν από το έτος 2026. Οι διεθνείς στατιστικές προβλέπουν ότι ίσως μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να είναι σε κυκλοφορία το 50% των κρουαζιερόπλοιων, ήτοι περίπου 200, εφόσον ανοίξουν οι κρουαζιέρες στη Νότια Αμερική και Ασία/Απω Ανατολή. Οι κρουαζιέρες Αυστραλίας/Νέας Ζηλανδίας ακυρώθηκαν και ίσως να ξεκινήσουν δειλά- δειλά από τον Μάρτιο/Απρίλιο του 2022».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η πραγματικότητα για τον κλάδο της κρουαζιέρας συζητήθηκε απ’ όλους τους εκπροσώπους των μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιερόπλοιων στο ετήσιο Seatrade Cruise Global που έλαβε χώρα πριν από λίγες ημέρες στο Mαϊάμι, καθώς επίσης και σε άλλες παράλληλες εκδηλώσεις.

Μιχάλης Λάμπρος

Ο ίδιος μοιράζεται με το «b.s.» όσα συζητήθηκαν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στη «Μέκκα της κρουαζιέρας»:

■ Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Carnival, Αρνόλντ Ντόναλντ, δήλωσε ότι η ανάκαμψη της κρουαζιέρας σε διεθνές επίπεδο έρχεται σταδιακά και πάντα υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρούνται αυστηρά σε κάθε πλοίο τα πρωτόκολλα υγείας που επιβάλλονται από τις υγειονομικές αρχές των κρατών στα λιμάνια των οποίων προσεγγίζουν. Εάν υπάρχει πραγματικά σταδιακή βελτίωση της πανδημίας, τότε οι προοπτικές για να επανέλθουμε στην προ του 2019 κατάσταση θα είναι το έτος 2024/2025.
■ Στα ίδια επίπεδα κινήθηκε και ο πρόεδρος της Royal Caribbean, Ρίτσαρντ Φέιν, ο οποίος τόνισε επιπλέον ότι μετά τα υποχρεωτικά μέτρα υγιεινής προστασίας που λαμβάνουν όλες οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων έχει παρατηρηθεί ενδιαφέρον άλλων εταιρειών και αμερικανικών funds να επενδύσουν σε κρουαζιερόπλοια μετά το έτος 2024.
■ Ο διευθύνων σύμβουλος της MSC, Πιερφραντσέσκο Βάγκο, τόνισε ότι συμφωνεί απόλυτα για μια σταδιακή ανάκαμψη του κλάδου της κρουαζιέρας από το έτος 2023 και μετά. Επεσήμανε, δε, ότι η MSC είναι ικανοποιημένη από την έστω και μερική απασχόληση των κρουαζ ιερόπλοιων της εταιρείας μέχρι τώρα.
Στελέχη άλλων εταιρειών τόνισαν επίσης τα ακόλουθα:
■ Το 2020 οι επιβάτες κρουαζιέρας έφτασαν σε διεθνές επίπεδο τα 5,8 εκατομμύρια, δηλαδή μειωμένα σε σύγκριση με το 2019 κατά 81%. Οι προβλέψεις για το έτος 2021 μπορεί να φτάσουν μεταξύ 6,5-7 εκατομμύρια.
Επομένως, είναι αδιανόητο με τις παρούσες συνθήκες να φτάσουμε στα επίπεδα του έτους 2019 πριν από τα έτη 2024/2025.
■ Παρά το γεγονός ότι οι μελλοντικές κρατήσεις κρουαζιέρων για το έτος 2022 και τα επόμενα έτη είναι ικανοποιητικές, εν τούτοις η πλήρης ανάκαμψη στα προ του 2019 επίπεδα θα αργήσει.
Οπως αναφέρει ο κ. Λάμπρος, σε συγκριτικό πίνακα που κυκλοφόρησε το Cruise Ships Service δίνονται αριθμοί κρουαζιερόπλοιων που βρίσκονταν σε λειτουργία από τον Σεπτέμβριο του 2020 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021.
Μέχρι τον Μάιο του 2021 εκτελούσαν κρουαζιέρες σε διεθνές επίπεδο 48 κρουαζιερόπλοια. Τον Ιούνιο του 2021 ανήλθαν σε 74 και τον Σεπτέμβριο σε 205, που αποτελεί περίπου το 50% των διαθέσιμων κρουαζιερόπλοιων σε διεθνές επίπεδο.
Το ποσοστό επιβατών τον Ιούνιο του 2021 ήταν περίπου 39% και έφτασε τον Σεπτέμβριο περίπου στο 50%.

«Είναι φανερό ότι όσα κρουαζιερόπλοια κυκλοφορούν με ποσοστό επιβατών 50% και με χαμηλό κόστος εισιτηρίων αποφέρουν καθαρά ζημίες στις εταιρείες», λέει και καταλήγει λέγοντας: «Ο αείμνηστος “πατριάρχης” της κρουαζιέρας Ανδρέας Ποταμιάνος πίστευε ότι ο τομέας της κρουαζιέρας, που επηρεάστηκε αρνητικά από την πανδημία όσο κανένας άλλος, θα αργήσει να επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα και ότι η σταδιακή ανάκαμψη του κλάδου θα βασιστεί στα μικρής δυναμικότητας κρουαζιερόπλοια. Ολα δείχνουν ότι οι φορείς της κρουαζιέρας σε τοπικό και σε διεθνές επίπεδο θα αγωνιστούν σκληρά για να δουν ξανά ημέρες του έτους 2019».

Διαβάστε ακόμη:

Εφικτός ο στόχος για τουριστικά έσοδα πάνω από €11 δισ. (πίνακας)

Όφελος άνω των €4,5 δισ. για τους καταναλωτές από τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών

Γιάννης Σμυρλής: Τι αλλάζει με το πρώτο εθνικό στρατηγικό σχέδιο εξωστρέφειας