search icon

Ναυτιλία

Ναυτιλία: «Χρυσές εποχές» για τα δεξαμενόπλοια – Η εικόνα για τα φορτηγά πλοία

O όγκος εμπορευμάτων που περνάει από το Σουέζ έχει μειωθεί περισσότερο από 50% τους δύο πρώτους μήνες του 2024, ενώ οι εμπορικές διελεύσεις γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 74%

Σε χρυσές εποχές κερδών ταξιδεύουν τα δεξαμενόπλοια ενώ ακολουθούν τα φορτηγά πλοία. Οι γεωπολιτικές αναταραχές, οι ισορροπίες τρόμου που διαμορφώνονται μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων ΗΠΑ-ΕΕ-Ρωσίας-Κίνας έχουν ως αποτέλεσμα οι τιμές των ναύλων να κινούνται σε υψηλά επίπεδα κυρίως για τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά πλοία και μαζί να αυξηθούν και τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών.

Από τα τέλη Νοεμβρίου 2023 μέχρι σήμερα έχουν περάσει 4 μήνες αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα. Τέσσερις μήνες όπου η ναυτιλία αναγκάστηκε για ακόμα μια φορά να αναπροσαρμόσει δρομολόγια, αυξάνοντας έτσι τα τονο μίλια- τις αποστάσεις δηλαδή που πρέπει να καλύπτουν τα πλοία στα νέα δρομολόγια και αλλάζοντας τη συσχέτιση προσφοράς/ζήτησης πλοίων στο νερό καθώς πλέον τα περισσότερα πλοία αποφεύγουν να διασχίσουν το Σουέζ και προτιμούν να κάνουν το γύρο της Αφρικής από το ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

Σύμφωνα με στοιχεία από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ο όγκος εμπορευμάτων που περνάει από το Σουέζ έχει μειωθεί περισσότερο από 50% τους δύο πρώτους μήνες του 2024 σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2023, ενώ οι εμπορικές διελεύσεις γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 74%.

Όσον αφορά την αγορά των φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου, η έναρξη της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα συνέπεσε με την περίοδο που η Κίνα είχε αυξήσει την εμπορική της δραστηριότητα ενόψει της κινέζικης πρωτοχρονιάς.

Ο αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers Δημήτρης Ρουμελιώτης μιλώντας στο newmoney επισημαίνει αρχίζοντας από τη ναυλαγορά των φορτηγών:

«Οι παραπάνω εξελίξεις είχαν ως αποτέλεσμα μια απότομη και μεγάλη αύξηση στα ναύλα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Baltic Exchange ο μέσος ναύλος για Capesize πλοίο (C5TC) εκτινάχθηκε από τα 21.450 δολάρια την ημέρα στις 21 Νοεμβρίου 2023, στα 54.000 δολάρια στις 4 Δεκεμβρίου 2023 ενώ ο μέσος ναύλος για Panamax πλοίο (P5TC) στο ίδιο διάστημα αυξήθηκε από τα 17.722 δολάρια στα 21.966.

Ο μέσος ναύλος στα Supramax (S10TC)«χτύπησε» κορυφή μια μέρα αργότερα στα 17.213 δολάρια στις 5 Δεκεμβρίου 2023 και στις 15 Δεκεμβρίου 2023 ο μέσος ναύλος στα Handysize (HS7TC) έφτασε στα 16. 340 δολάρια την ημέρα.

Τα υψηλά του Δεκεμβρίου του 2023 ακολούθησε μια αναμενόμενη διόρθωση λόγω της ανανέωσης των αποθεμάτων (κυρίως κάρβουνου και σιδήρου) στις Ασιατικές χώρες προς το τέλος του 2023 και τις 10ήμερες διακοπές για την Κινέζικη πρωτοχρονιά.

Έτσι στις 20 Μαρτίου 2023 ο μέσος όρος ναύλου για τα Capesize βάση των στοιχείων του Baltic Exchange είναι στα 30,601 δολάρια την ημέρα, αυξημένος κατά 30% στο τετράμηνο αλλά 44% πιο χαμηλά από τα υψηλά του Δεκεμβρίου.

Αντίστοιχα ο μέσος ναύλος στα Panamax είναι στα 20,260 δολάρια, 13% πιο ψηλά από της 21 Νοεμβρίου και 8% χαμηλότερα από τα υψηλά του Δεκεμβρίου, ενώ στα Supramax και Handysize οι ναύλοι είναι 15.067 και 14.223 δολάρια την ημέρα έχοντας χάσει 12% και 13% αντίστοιχα από τα υψηλά του Δεκεμβρίου και με μια αύξηση 10% και 22% αντίστοιχα από την 21η Νοεμβρίου».

Για τη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων ανέφερε:

«Στην αγορά των δεξαμενοπλοίων η επιρροή της κατάστασης με τους Χούθι είναι εμφανέστερη. Ο συνδυασμός της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα με τις κυρώσεις απέναντι στη Ρωσία οδήγησαν σε ένα πιο παρατεταμένο ράλι στα ναύλα, με το μέσο ναύλο για VLCC (VLTCE) να φτάνει στα 65.537 δολάρια την ημέρα στις 16 Φεβρουαρίου 2024, και ακολούθως να πέφτει στα 51.472 δολάρια την 20η Μαρτίου 2024, 21% χαμηλότερα αλλά 48% υψηλότερα από τα επίπεδα της 21ης Νοεμβρίου.

Στα Suezmax (SZTCE) ο μέσος ναύλος την 20η Μαρτίου ήταν στα 37,673 δολάρια, 44% πιο χαμηλά από τα υψηλά της 17ης Ιανουαρίου 2024 αλλά και 27% πιο χαμηλά από την 21η Νοεμβρίου, ενώ αντίστοιχη διόρθωση έχουν υποστεί και τα ναύλα στα Aframax (ATCE), με το μέσο ναύλο από το Baltic Exchange να είναι στα 40,305 δολάρια, 50% και 23% πιο χαμηλά από τα υψηλά της 16η Ιανουαρίου και την 21η Νοεμβρίου αντίστοιχα.

Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου (products), η έναρξη των επιθέσεων από τους Χούθι βρήκε περισσότερα πλοία στον Ειρηνικό από ότι στον Ατλαντικό. Η διαφορά αυτή στην προσφορά πλοίων οδήγησε τα ναύλα στο MR Atlantic Basket να κάνουν ένα γρήγορο ράλι φτάνοντας τα 62,338 δολάρια την ημέρα στις 29 Νοεμβρίου 2023, ενώ ακολούθως η αγορά διόρθωσε αρκετά με τα ναύλα να πέφτουν 39%, στο επίπεδο των 38,063 δολαρίων την 20η Μαρτίου, 32% χαμηλότερα και από τα επίπεδα της 21ης Νοεμβρίου.

Από την άλλη τα ναύλα στο Medium Range Pacific Basket επηρεασμένα από την αποφυγή του Σουέζ αλλά και από τη μετακίνηση πλοίων προς τον Ατλαντικό για να καλύψουν την εκεί ζήτηση, είχαν μια πιο ομαλή και σταδιακή άνοδο μέχρι το υψηλό των 59.894 δολαρίων την ημέρα στις 31 Ιανουαρίου 2024. Από τότε τα ναύλα έχουν διορθώσει κατά 29%, στα 42.619 δολάρια, 52% υψηλότερα από τα επίπεδα της 21ης Νοεμβρίου, στηριζόμενα κυρίως στα επιπλέον τονομίλια λόγω της αποφυγής περάσματος από το Σουέζ”.

Διαβάστε ακόμη

Νέος κύκλος επενδύσεων των Ισραηλινών στην Αθήνα (pics)

Lifting σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς – Πότε βγαίνουν στους δρόμους τα πρώτα υπερσύγχρονα λεωφορεία

Ρεύμα: Τριήμερο με τιμές… προ της ενεργειακής κρίσης (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version