Η προηγούμενη 10ετία ήταν μια σχεδόν καταστροφική εμπειρία για τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές τράπεζες, σειρά πλοιοκτητών χρεοκοπούσαν ο ένας μετά τον άλλον ως συνέπεια των δύσκολων καιρών που ακολούθησαν την παγκόσμια οικονομική κρίση.

Πολλά επώνυμα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, από τη Royal Bank of Scotland έως την Commerzbank – αποσύρθηκαν εντελώς από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση ενώ η έκθεση των υπολοίπων μειώθηκε αισθητά.

Όμως οικονομικοί αναλυτές εμφανίζονται αισιόδοξοι ότι για την τρέχουσα δεκαετία η τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα επανέλθει. Όπως τονίζουν υπάρχουν κάποια σημάδια.

Σύμφωνα με έρευνα της Petrofin του Τεντ Πετρόπουλου, στα τέλη του 2020 η Banque Nationale de Paris-BNP είχε ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο ύψους 21,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με αποτέλεσμα να θεωρείται πλέον η μεγαλύτερη τράπεζα στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.

Η ABN πούλησε τα χαρτοφυλακία που έιχε σε ΗΠΟΑ και Ασία και επικεντρώθηκε στην ευρωπαϊκή αγορά και κυρίως στη Σκανδιναβία συνεχίζοντας όμως να δανειοδοτεί ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

Η ING έχει χαρτοφυλάκιο 13,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Citi 8,8 δισεκατομμυρίων και η Société Générale 7 δισεκατομμυρίων και συνεχίζουν να κλείνουν συμφωνίες. Η Det Norske Bank, μείωσε την έκθεσή της στα 7,2 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ η Nordea παραμένει δραστήρια στον ναυτιλιακό κλάδο με χαρτοφυλάκιο 10 δισεκατομμυρίων. Η ιδιωτικοποιημένη HSH Nordbank επανεμφανίστηκε ως Hamburg Commercial Bank και δάνεισε 5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αντιθέτως, η DVB βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο κλεισίματος του ναυτιλιακού της χαρτοφυλακίου αφού δεν κατάφερε να το πουλήσει ούτε σε τιμή ευκαιρίας ενώ και η NordLB συρρικνώνεται με το χαρτοφυλάκιό της να είναι μόλις στα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η Bank of Australia με τη σειρά της μείωσε την έκθεσή της στη ναυτιλία μόλις στα 2,5 δισεκατομμύρια και πλέον δεν χορηγεί δάνεια τουλάχιστον από τα γραφεία της στο Λονδίνο.

Όμως οι ευρωπαϊκές τράπεζες έστρεψαν το βλέμμα τους στην Ασία. Εκεί εντόπισαν την ευκαιρία να κερδίσουν έστω λίγα δολάρια και επίσης να κάνουν ένα γρήγορο εμπόριο αναχρηματοδοτώντας κινεζικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης-Chinese leasing companies.

«Δεν βλέπουμε τις κινεζικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης να μειώνουν την έκθεσή τους», επισημαίνουν τραπεζικοί κύκλοι: «Θα δανείσουν με υψηλό ποσοστό επί της αξίας των πλοίων, κάτι που οι περισσότερες εμπορικές τράπεζες δεν θέλουν να κάνουν. Μετά οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης θα πάνε στις τράπεζες και θα τους ζητήσουν να τις χρηματοδοτήσουν, της εταιρείες leasing, με βάση ένα χαμηλότερο ποσοστό-επιτόκιο».

Επομένως ένας πλοιοκτήτης θα μπορούσε να πάει στην BoComm ή την ICBC και να λάβει 85% χρηματοδότηση, και ίσως περισσότερο με υποστήριξη του ναύλου ναύλωσης, ποσοστό που οι ευρωπαϊκές τράπεζες δεν θα άγγιζαν αυτή την εποχή. Ωστόσο, οι τράπεζες είναι πρόθυμες να αναχρηματοδοτήσουν τους εκμισθωτές-εταιρείες leasing σε ποσοστό 60%-70%, αρκεί να προσφύγουν στη μίσθωση και την εκχώρηση των υποκείμενων πλοίων ως εγγύηση.
Αυτό λειτουργεί πολύ καλά για τις τράπεζες γιατί έχουν πολλά επίπεδα ασφάλειας. Κάνουν μια συμφωνία από την εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης. Επομένως, εάν η συμφωνία πάει στραβά, αυτό είναι το πρώτο μέρος στο οποίο πηγαίνουμε, στις leasing εταιρείες.

Εάν δεν πληρώσουν, μπορούμε να στραφούμε κατά του πλοιοκτήτη. Και αν ο πλοιοκτήτης δεν πληρώσει, οι τράπεζες στρέφονται ενάντια στο πλοίο. Υπάρχουν λοιπόν τρία επίπεδα προστασίας, που κάνουν αυτές τις προσφορές ελκυστικές, σύμφωνα με ευρωπαϊκούς τραπεζιούς κύκλους.

Εν τω μεταξύ, ειδικοί μικροί δανειστές έχουν επίσης οριοθετήσει τη δική τους περιοχή. Οι εναλλακτικοί δανειστές μπορεί να κερδίζουν πέντε ή δέκα φορές μεγαλύτερους όγκους από 10 χρόνια πριν. Το όνομα που ξεχωρίζει είναι η Hayfin υπό την ηγεσία του Andreas Povlsen, η οποία πλέον απασχολεί μεγάλα ονόματα όπως το πρώην στέλεχος της RBS, Rob Perkin και τον Jeremy Dean, από την Invesco.

Η RMK Maritime του Mark McCarthy, η οποία λειτουργεί ως μεσίτης μεταξύ δανειοληπτών και δανειστών επίσης έχει μπει «γερά στο παιχνίδι».

Διαβάστε ακόμα:

«Crash test» για το νέο (και κουρεμένο) ΕΝΦΙΑ στη συνάντηση με τους θεσμούς

Κακοκαιρία «Ελπίς»: Δοκιμασία για το ενεργειακό σύστημα η βαρυχειμωνιά

Oι Ισραηλινοί που θέλουν να αγοράσουν 60 ξενοδοχεία σε Ελλάδα και Κύπρο αξίας 1,2 δισ. ευρώ