Του Μηνά Τσαμόπουλου

Σε γιοφύρι της Άρτας, μέσα σε ομιχλώδες τοπίο, εξελίσσεται η είσοδος επενδυτή στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Άλλους επενδυτές περίμεναν και άλλος εμφανίστηκε, ενώ η διαδικασία τραβάει σε μάκρος αφού το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε έως τα τέλη του Νοεμβρίου 2018 να είχε επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής και αμέσως μετά να άρχιζαν οι διαπραγματεύσεις.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ κυκλοφόρησε το βράδυ της περασμένης Τρίτης και γράφτηκε στα ΜΜΕ ότι η μοναδική προσφορά έγινε από την κυπριακή Inter M Traders και το αμερικανικών συμφερόντων επενδυτικό κεφάλαιο Blackhawk Capital Partners, προκύπτει από την ανάγνωση της προσφοράς ότι δεν αναφέρεται πουθενά το αμερικανικό fund.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το fund είναι πίσω από την πρόταση και κάποιοι άλλοι απαντούν- αναρωτιούνται από πότε τα fund κάνουν επενδύσεις εν κρυπτώ!

Τελικά την πρόταση, που δεν είναι δεσμευτική, έχουν καταθέσει βάσει του επίσημου εγγράφου η Inter -M Traders η οποία θα έχει ποσοστό 70% και η Sogem Holdings με ποσοστό 30%.

Τι αναφέρεται στην πρόταση

Η Inter -M Traders είναι ιδιωτικός επενδυτικός όμιλος, που έχει …σκορ 200 εξαγορές επιχειρήσεων και επενδύσεις στην αμυντική τεχνολογία, τη ναυτιλία, την ενέργεια και τις τηλεπικοινωνίες.

Η δε Sogem Holdings είναι εταιρεία συμμετοχών.

Ο υποψήφιος επενδυτής, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υποψήφιος θέτει 13 όρους μεταξύ των οποίων:

– να πληρώσουν σε δόσεις 90 εκατομμύρια ευρώ όσο εκτιμούν ότι είναι η επιχειρησιακή αξία της εταιρείας

– τα ναυπηγεία να είναι καθαρά από βάρη και υποθήκες,

-εξασφάλιση ναυπηγήσεων και επισκευών πολεμικών πλοίων και

– εφαρμογή προγράμματος εθελούσιας εξόδου με βάση το πλάνο του επενδυτή

Ο επενδυτής εφόσον επιτευχθεί η συμφωνία, δεσμεύεται ότι θα επενδύσει 25 εκατ. ευρώ στα ναυπηγεία.

Η εξαγορά, σύμφωνα με την πρόταση, θα γίνει μέσω χρηματοδότησης από εταιρεία ειδικού σκοπού, η οποία θα συσταθεί και στην οποία θα βάλουν χρήματα οι μέτοχοί της που θα προέρχονται από ίδια κεφάλαια σε ποσοστό τουλάχιστον 70% ενώ το 30% θα καλυφθεί με δανεισμό.

Υπάρχει όμως και συνέχεια στο…θρίλερ αυτό.

Πριν εκπνεύσει το 2018 οι ενδιαφερόμενοι με «ονοματεπώνυμο» για την Ελευσίνα ήταν η αμερικανικών συμφερόντων ONEX και το ιταλικών συμφερόντων ναυπηγείο Cantieri. Οι δύο αυτές υποψήφιες δεν κατέθεσαν τελικά πρόταση.

Από την ONEX διαρρέεται, ανεπίσημα, ότι συνεχίζει τις επαφές της με την κυβέρνηση αφού το ενδιαφέρον της για την απόκτηση των ναυπηγείων παραμένει αμείωτο. Επίσης, επισημαίνεται ότι δεν κατέθεσε πρόταση γιατί διαφωνεί με τη διαδικασία που ακολούθησε η KPMG τον διαγωνισμό για την εξεύρεση επενδυτή.

Πέρα από όλα τα άλλα, η κρίσιμη παράμετρος σε αυτή την υπόθεση είναι ότι για κλειστεί συμφωνία θα πρέπει να συμφωνήσουν ο σημερινός μέτοχος, Νίκος Ταβουλάρης, οι πιστωτές, με βασικούς την Alpha Bank και το Ελληνικό Δημόσιο και ο επενδυτής, όπως προβλέπεται στο πτωχευτικό δίκαιο.

Το όλο εγχείρημα μπορεί να θεωρηθεί και σαν μία «μακρινή βολή» όπως συνηθίζουν να λένε οι Αμερικάνοι όταν αναφέρονται σε πολύ δύσκολα εγχειρήματα με αβέβαιη κατάληξη.

Τα συνολικά χρέη των ναυπηγείων Ελευσίνας ανέρχονται στα 255 εκατ. ευρώ βάσει του τελευταίου δημοσιευμένου ισολογισμού το 2016. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές σε εργαζόμενους, ασφαλιστικά ταμεία, εφορία και προμηθευτές ανέρχονται στα 77 εκατομμύρια ευρώ.