Ο αυξανόμενος πληθωρισμός είναι ο ισχυρός εφιάλτης για την παγκόσμια οικονομία. Ο ετήσιος ρυθμός αύξησης στη ζώνη του ευρώ εκτινάχθηκε στο 10% τον Σεπτέμβριο του 2022 από 9,1% τον Αύγουστο, φθάνοντας σε διψήφιο ποσοστό για πρώτη φορά, ενώ οι προβλέψεις της αγοράς ήταν για 9,7%.

Είναι ο πέμπτος συνεχόμενος μήνας ανόδου.

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα είναι πιθανό να αυξήσει ξανά τα επιτόκια κατά 0,75% τον επόμενο μήνα, ενώ περαιτέρω αύξηση τον Δεκέμβριο είναι κάτι παραπάνω από πιθανή.

Στις 21 Σεπτεμβρίου 2022, η Fed αύξησε επίσης το επιτόκιο κατά 0,75% την τρίτη στη σειρά, και το έφθασε στο 3%-3,25%. Σχεδόν κάθε κεντρική τράπεζα σε όλο τον κόσμο ακολουθεί την ίδια στρατηγική, της αύξησης των επιτοκίων, για να καταπολεμήσει τον πληθωρισμό. Μέχρι τώρα αυτή η στρατηγική φαίνεται αναποτελεσματική και το μόνο αποτέλεσμα είναι μια πρόσθετη αύξηση του κόστους των πάντων, από χρέη πιστωτικών καρτών και στεγαστικά δάνεια μέχρι χρηματοδότηση εταιρειών, ενώ ωθεί τις παγκόσμιες οικονομίες περαιτέρω σε τροχιά ύφεσης.

“Οι επιπτώσεις που προκαλούνται από τον πληθωρισμό και την αύξηση των επιτοκίων στη ναυτιλιακή βιομηχανία δημιουργούν ορισμένες ανησυχίες”, επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusive Shipbrokers και εξηγούν:

“Πρώτον, η άνοδος των τιμών σε συνδυασμό με την τεχνική ύφεση από τις κεντρικές τράπεζες στοχεύουν στη μείωση της κατανάλωσης αγαθών και στη μείωση των επενδύσεων. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να επηρεάσει τους ναύλους εξαιτίας της μείωσης του όγκου εμπορευμάτων.

-Δεύτερον, οι αυξήσεις των επιτοκίων –κάτι που πιθανώς θα συνεχιστεί ακόμη και το 2023– αυξάνουν το κόστος χρηματοδότησης.

Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι πολλοί ιδιοκτήτες μπορεί να επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν μετρητά για να εξοφλήσουν υπάρχοντα δάνεια και με αυτόν τον τρόπο να βελτιώσουν τις ταμειακές ροές τους, αντί να προχωρήσουν στην απόκτηση νέων πλοίων με πρόσθετο δανεισμό, μειώνοντας επίσης τη ζήτηση για πλοία στην αγορά των μεταχειρισμένων”.

Τα LNG

Στο μεταξύ, η δολιοφθορά όπως εικάζεται, στον αγωγό φυσικού αερίου, μεταξύ Ρωσίας και Ευρώπης, Nord Stream επηρεάζει θετικά τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου-LNG.

Οι αγωγοί έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές από υποβρύχιες εκρήξεις, οι οποίες οδήγησαν σε τεράστια διαρροή. Οι γερμανικές αρχές έχουν εκφράσει τους φόβους τους ότι η ζημιά στους αγωγούς θα τους θέσει εκτός λειτουργίας για μεγάλο χρονικό διάστημα, με την προϋπόθεση ότι μπορούν να επισκευαστούν.

“ Καθώς ο αγωγός φυσικού αερίου για τη Νορβηγία λειτουργεί με τη μέγιστη χωρητικότητα και καθώς ρωσικές πηγές διέρρευσαν ότι ο Nord Stream θα χρειαστεί τουλάχιστον 1,5 χρόνο για να επισκευαστεί – εάν η ζημιά είναι επισκευάσιμη – τα νέα για την αγορά LNG και ειδικά εκείνη των ΗΠΑ είναι σίγουρα ευπρόσδεκτα για εκείνες.

Η Ευρώπη είχε ήδη στραφεί, κυρίως προς τις ΗΠΑ, και δευτερευόντως στη Μέση Ανατολή για την αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου, που σημαίνει μια απροσδόκητη αύξηση τονο-μιλίων και μια αύξηση της ζήτησης των πλοίων μεταφοράς LNG” τονίζουν οι αναλυτές τoυ Xclysiv Shipbrokers:

“Η τελευταία ζημιά δημιουργεί την πεποίθηση ότι η στροφή στο LNG από το φυσικό αέριο δεν θα είναι προσωρινή όπως πολλοί πίστευαν, αλλά θα είναι η νέα πραγματικότητα για την Ευρώπη για τα επόμενα χρόνια, καθιστώντας τις ΗΠΑ τον μεγαλύτερο προμηθευτή και δημιουργώντας πολύ θετικές προοπτικές για τα LNG carriers πλοία”.

Όσον αφορά στην αγορά ξηρού χύδην, αναμφίβολα, το πρώτο εξάμηνο του 2022 ήταν πολύ δυνατό, με πολλούς πλοιοκτήτες να παίρνουν θέση σε αυτή και να εκτινάσσονται στα ύψη οι τιμές μεταχειρισμένων.

“Τους τελευταίους 2 μήνες, παρατηρήσαμε μια πολύ χαμηλή αγοραστική διάθεση, η οποία οφείλεται κυρίως στη διόρθωση στην αγορά ξηρών φορτίων χύδην και στις υψηλές τιμές των μεταχειρισμένων.

Τον Ιούνιο του 2022, οι τιμές των  second hand μεταχειρισμένων ηλικίας 10 ετών εκτινάχθηκαν.
Ωστόσο, έκτοτε, οι δεύτερες τιμές μειώθηκαν σημαντικά, κάτι που φυσικά οφείλεται στη μείωση των δεικτών ξηρού χύδην” επισημαίνουν οι αναλυτές:

“Από τις αρχές Ιουνίου 2022, όλοι οι δείκτες ξηρού χύδην έχουν υποχωρήσει με τους BSI & BHSI να σημειώνουν τη μεγαλύτερη πτώση 38% και 37% αντίστοιχα. Ακολουθεί μείωση κατά 33% του BCI, ενώ ο BPI μειώθηκε κατά 27%.
Η διόρθωση της αγοράς επηρέασε και τις μέσες τιμές μεταχειρισμένων, καθώς τα Capesize & Kamsarmax 10 ετών μειώθηκαν κατά περίπου 15%, ενώ τα 10χρονα Supramax και Handysizes μειώθηκαν κατά περίπου 10% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου”.

 

Διαβάστε ακόμα:

«Ξηλώνεται» το τέλος επιτηδεύματος – Ποιοι, πώς και από πότε θα απαλλαχθούν

Η 800άρα και… τα φάσκελα, οι φήμες για την Τράπεζα Πειραιώς, ο συλλέκτης ακινήτων Χόλτερμαν και η μάχη της Prada

«Γκουρού» της Morgan Stanley προειδοποιεί: Οι μετοχές θα συνεχίζουν να πέφτουν ακόμα κι αν αλλάξει πολιτική η Fed