Του Μηνά Τσαμόπουλου

Κυρίαρχοι στα δεξαμενόπλοια οι Έλληνες εφοπλιστές. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) το 2018  αύξησαν το ποσοστό τους από το 25,2% στο 26,4%.

Ενδεικτικό της δύναμης που έχουν οι Έλληνες  στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων είναι και το γεγονός ότι στη χρυσή λίστα της Lloyd’s με τις 100 μεγαλύτερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας, υπάρχουν 13 Έλληνες εκ των οποίων οι περισσότεροι, εννέα στον αριθμό,  έχουν μεγάλους στόλους με δεξαμενόπλοια. Στην πρώτη 20άδα είναι οι Γιάννης Αγγελικούσης (7η θέση),  Γιώργος Προκοπίου (12η θέση), Αγγελική Φράγκου (19η) και Γιώργος Οικονόμου (20η).

Πάντως υπάρχει έντονος προβληματισμός αφού τα ναύλα είναι πολύ χαμηλά.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Ν. Κοτζιά,  πρόεδρο της Ελληνικής  Ένωσης Ναυλομεσιτών-Hellenic Shipbrokers Association και Project Broker  στην  Xclusiv Shipbrokers Inc. η χρόνια υπερπροσφορά χωρητικότητας δηλαδή περισσότερα πλοία από όσα χρειάζονται για να  εξυπηρετήσουν το μεταφορικό έργο,  η χαμηλή εμπορική ζήτηση (trading demand) και οι αποφάσεις του ΟΠΕΚ για μείωση της παραγωγής έχουν φέρει και διατηρήσει εδώ και τουλάχιστον 15 μήνες, την αγορά των πετρελαιοφόρων πλοίων σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Κοτζιά «φέτος έχουν πάει για διάλυση 38 δεξαμενόπλοια από τα οποία 8 VLCC’s, ενώ έχουν παραδοθεί 54 νεότευκτα πλοία από τα  οποία τα έξι είναι VLCC’s. Επίσης,  έχουν δοθεί αρκετές παραγγελίες για νέα πλοία, περίπου 26  τον αριθμό.«Γενικά το ισοζύγιο παραδόσεων και διαλύσεων δεν λειτουργεί ακόμα θετικά για να ισορροπήσει την προσφορά  χωρητικότητας με τη ζήτηση» καταλήγει.

Από την πλευρά του,  ο ναυτιλιακός αναλυτής της «Golden Destiny», Νικόλας Μ.Ζαννίκος, τόνισε:

«Τα μοναδικά φωτεινά σημεία στον ορίζοντα, τα οποία αναμένεται να αυξήσουν τις προς μεταφορά ποσότητες πετρελαίου  είναι:  1.   Η ολοένα  αυξανόμενη ζήτηση για πετρέλαιο από την Κίνα καθώς και η ολοένα αυξανόμενη παραγωγή από τις ΗΠΑ. Η Κίνα αύξησε τις εισαγωγές πετρελαίου κατά 10% μέσα στο 2018, με τα περισσότερα φορτία να είναι από τις ΗΠΑ.

2. Οι ΗΠΑ τέλος προχώρησαν σε αναβάθμιση ενός από τους βασικότερους λιμένες στην περιοχή της Λουιζιάνα, του Loop, όπου πλέον έχει καταστεί δυνατή η φόρτωση πλοίων VLCC χωρίς να απαιτείται η μεταφόρτωση τους, μειώνοντας σημαντικά το κόστος μεταφοράς. Αυτό το γεγονός καταδεικνύει την δυναμική των ΗΠΑ να αποτελέσουν την ανερχόμενη ενεργειακή δύναμη στον πετρέλαιο. Όμως αυτή η δυναμική δεν έχει καταστεί ικανή  για να τονώσει την αγορά» και προσέθεσε:

Η μοναδική περίπτωση όπου τα επίπεδα της αγοράς θα έφταναν τα επίπεδα του 2014-2015 θα ήταν να αυξηθούν τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου. Όμως κάτι τέτοιο δεν μοιάζει πλέον εφικτό καθώς η παγκόσμια κατανάλωση αυξήθηκε από τα 93,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως  το 2014 μόλις  στα 99,3 εκατομμύρια   τον Δεκέμβριο το 2017.

Σύμφωνα με στοιχεία της EIΑ -Energy Information Administration- οι υπολογιζόμενες μεταβολές για τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου, υπήρξαν αρνητικές για πέμπτο συνεχόμενο τρίμηνο, ενώ για το 2018 και 2019 προβλέπεται μέτρια αύξηση των αποθεμάτων».