Το πρώτο από μία σειρά τριών πλοίων Aframax/LR2 που ναυπηγεί η ENESEL S.A. το Μ/Τ KAVAFIS  καθελκύστηκε   στο ναυπηγείο Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co Ltd (SWS) No.2 Dry-Dock. Το πλοίο παρακολουθείται από  το αγγλικό νηογνώμονα   Lloyd’s  Register. «Θα κατασκευαστεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις  της ελληνικής σημαίας»  σχολιάζει η εταιρεία.

Η παράδοσή του έχει προγραμματιστεί για τον Απρίλιο του 2023.  O στόλος της ENESEL έχει στο νερό  επτά δεξαμενόπλοια, πέντε φορτηγά και ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

H Enesel S.A. ιδρύθηκε το 2003 από τον καπετάν Νικόλα Σ. Λαιμό, απόγονο παραδοσιακής οικογένειας από τις Οινούσσες με πορεία στη ναυτιλία που πλησιάζει τους δύο αιώνες. Τα ηνία έχουν οι γιοί του Αντώνης και Φίλιππος.

Από το 1983, όταν ο Νικόλας Σ. Λαιμός χάραξε τη δική του επιχειρηματική ρότα ιδρύοντας την ENSEL -που προέρχεται από τα αρχικά του ονοματεπώνυμου και το αρχικό γράμμα του πατρώνυμου, Σπύρος- έχουν ναυπηγηθεί για λογαριασμό του Ομίλου κοντά στα 50 πλοία, μεταξύ των οποίων υπερ-δεξαμενόπλοια, τα γνωστά στη ναυτιλία VLCC, καθώς και τα μεγάλα container vessels.

Το επώνυμο Λαιμός είναι ένα από τα ισχυρότερα brand names της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, με ιστορία 172 ετών.

Η αρχή του νήματος βρίσκεται δύο αιώνες πριν, στο 1848. Γενάρχης της οικογένειας είναι ο παπα-Λαιμός, ο κατά κόσμον Γεώργιος Kωνσταντή Λαιμός, ο οποίος γεννήθηκε το 1812 στις Οινούσσες ή Εγνούσα, όπως αποκαλούν το νησί οι ντόπιοι.  Πέρα από την ενασχόλησή του ως ναυτικός και καραβοκύρης, ασπάστηκε την ιεροσύνη προσφέροντας πολλά στην οικογένειά του, αλλά και στους συντοπίτες του.

Ο πιο επιτυχημένος απόγονος της οικογένειας Λαιμού θεωρείται ο 88χρονος σήμερα καπετάν Νικόλας Σπ. Λαιμός, ο «άγνωστος Κροίσος της Βασιλίσσης Σοφίας», όπως τον έχουν χαρακτηρίσει, αφού εκεί έχει την έδρα του ο ναυτιλιακός  Όμιλος Enesel.

Στη «γέφυρα» του ομίλου τα τελευταία 12 χρόνια βρίσκονται οι δύο γιοί του, ο Αντώνης και ο Φίλιππος, οι οποίοι συνεχίζουν την οικογενειακή παράδοση τόσο στη ναυτιλία, όσο και στην κοινωνική και φιλανθρωπική προσφορά της.

Η ιδιαιτερότητα σε αυτή τη διαδοχή είναι ότι ο Νικόλας Λαιμός έκανε τους γιους του να αγαπήσουν τη θάλασσα και τη ναυτιλία και δεν τους «ανάγκασε» να ακολουθήσουν την οικογενειακή επιχειρηματική παράδοση.

Όπως εκμυστηρεύτηκε στο newmoney.gr ένας πολύ καλός και στενός φίλος του, «ο Νικόλας λάτρευε και λατρεύει με πάθος τόσο τη θάλασσα, όσο και τη δουλειά του. Έκανε τα παιδιά του να αγαπήσουν τη ναυτιλία. Τους το έδειχνε με τον τρόπο του χωρίς να τα πιέζει. Γιατί πάντα είχε τη φιλοσοφία ότι αν δεν σου αρέσει κάτι, μην το κάνεις. Μάλιστα, σε συζητήσεις με φίλους του έχει δηλώσει ότι χαίρεται γιατί ενέπνευσε τα παιδιά του να είναι στη Ναυτιλία και όχι γιατί έπρεπε να συνεχίσουν την οικογενειακή επιχειρηματική παράδοση», επεσήμανε ο στενός φίλος του καπετάν Νικόλα στο newmoney και συνέχισε:

«Εδώ και 12 χρόνια, πρώτα ο  Αντώνης που είναι ο πρωτότοκος  και λίγο αργότερα ο Φίλιππος, ανέλαβαν το τιμόνι του Ομίλου ENSEL. Ο καπετάνιος αποσύρθηκε από την πρώτη γραμμή, αλλά είναι πάντα εκεί, δίπλα στους γιους του, για να τους συμβουλέψει εφόσον εκείνοι το ζητήσουν. Είναι μια πολύ πετυχημένη διαδοχή, από τις λίγες που βλέπουμε στη ναυτιλία».

Πριν από σχεδόν δέκα χρόνια, η Enesel έκανε δυναμική είσοδο στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Παρήγγειλε τη ναυπήγηση δέκα πλοίων συνολικού κόστος 1,5 δισ. δολαρίων, τα οποία ήταν χωρητικότητας που άγγιζε τα 14.000 «κουτιά» -τα μεγαλύτερα εκείνης της εποχής. Η συμφωνία έγινε μεταξύ της Enesel, των κορεατικών ναυπηγείων της Hyundai και της μεγάλης liner εταιρείας της Evergreen, η οποία και τα ναύλωσε. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε μέσα σε 18 μήνες.

Η συμφωνία εκείνη ήταν πρώτη είδηση στα διεθνή ΜΜΕ και πίσω από τη σύλληψη και υλοποίηση της ιδέας ήταν ο Αντώνης και ο Φίλιππος. Το πρώτο συνθετικό του ονόματος των πλοίων αυτών είναι  «Thalassa», ενδεικτικό της βαθιάς αγάπης πατέρα και γιων για το απέραντο γαλάζιο. Οι Αντώνης και ο Φίλιππος είναι από τους βασικούς χρηματοδότες του Οργανισμού, με έδρα το Λονδίνο, Common Seas – Υγιείς θάλασσες για όλους. Η  αγάπη τους για τις θάλασσες τους οδήγησαν να στρέψουν το κοινωνικό έργο της οικογένειας Lemos στην εξάλειψη του πλαστικού από τους Ωκεανούς.

«Ωραίος ως Έλληνας»

Ο Νικόλας Σ. Λαιμός είναι παντρεμένος με την Ειρήνη Θ. Δοξιάδη. Είναι λάτρης της ιστιοπλοΐας. Τη δεκαετία του ’80 και πιο συγκεκριμένα το 1988 κατασκεύασε στα διάσημα ιταλικά ναυπηγεία Perini Navy το γιοτ «Xasteria». Ήταν ο πρώτος Έλληνας που έβαλε εκεί παραγγελία, για να ακολουθήσουν αργότερα και άλλα μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως οι Μαρτίνοι, ο Οικονόμου κ.ά.. Το 1995 έριξε στη θάλασσα το 52μετρο yacht. Έδωσε και σε αυτό το όνομα «Xasteria». Ήταν εποχές που λίγοι διέθεταν σκάφη μήκους άνω των 50 μέτρων, πόσο μάλλον δικάταρτων ιστιοπλοϊκών.

Ο καπετάνιος είναι κοσμοπολίτης, αφού έζησε στο Λονδίνο λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων, στο Μόντε Κάρλο  και φυσικά στην Ελλάδα.

«Λατρεύει τη Ναυτιλία. Πονάει που δεν υπάρχουν πολλοί Έλληνες ναυτικοί. Ως χαρακτήρας είναι τελειομανής. Για τον λόγο αυτόν εκτιμά και στηρίζει όσους βλέπει να κάνουν σοβαρή προσπάθεια. Περήφανος που είναι καπετάνιος», λέει στο newmoney.gr στέλεχος της ναυτιλίας, το οποίο τον γνωρίζει πολλές δεκαετίες: «Κάνει όσα μπορεί για την πατρίδα. Ωραίος ως Έλληνας».

Αντώνης και Φίλιππος Λαιμός

Ο Αντώνης και ο Φίλιππος έχουν χαράξει δυναμική πορεία στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ μέσα από τη φιλανθρωπική τους οργάνωση, το Ίδρυμα Avra, υποστηρίζουν πολλές μη κερδοσκοπικές πρωτοβουλίες.

Ο Αντώνης είναι δικηγόρος με πτυχίο Νομικής από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, είναι πτυχιούχος δικηγόρος και μέλος του Middle Temple. Τα τελευταία επτά χρόνια είναι γενικός γραμματέας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Ο Φίλιππος είναι κάτοχος πτυχίου Φιλοσοφίας, Πολιτικής και Οικονομικών από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, με εμπειρία στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και της διαχείρισης επενδύσεων. Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Παγκόσμιου Ταμείου Άγριας Ζωής στην Ελλάδα.

Τα δυο αδέλφια μοιράζουν τη ζωή τους μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου, ενώ συνεχίζουν το έντονο κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο της οικογένειας.  Γράφουν το νέο κεφάλαιο του Ομίλου, εστιάζοντας σε μακροχρόνιες συνεργασίες και στρατηγικές, εξασφαλίζοντας ότι οι παραδοσιακές αρχές και το ήθος που έκαναν μεγάλο τον Όμιλο των Λαιμών θα συνεχισθούν και θα προστατευτούν.

Τον Φεβρουάριο του 2017, σε ένα θρησκευτικό μυστήριο που χαρακτηρίστηκε ως «ο γάμος της χρονιάς» από τον ελληνικό, αλλά κυρίως τον ξένο Τύπο, ο Φίλιππος Λαιμός παντρεύτηκε τη Μαριάννα Γουλανδρή, γόνο της οικογένειας Βαρδινογιάννη, εγγονή του Βαρδή και της Μαριάννας Βαρδινογιάννη.

Η ρότα της οικογένειας

Η πορεία της οικογένειας Λαιμού πέρασε από διάφορα στάδια. Πότε ήταν ανοδική και πότε ισορροπούσε στο χείλος του γκρεμού. Έπεφταν και ξανασηκωνόντουσαν. Από τις Οινούσσες έφθασαν έως τις ΗΠΑ, ζώντας το κραχ του 1929.

Το αρχείο του ιστορικού της Ναυτιλίας Γιώργου Φουστάνου, ο οποίος ίδρυσε το πρώτο παγκοσμίως διαδικτυακό  Μουσείο για τη Ναυτιλία, το Greek Shipping Miracle, αποτέλεσε πολύτιμη πηγή για την καταγραφή της ιστορίας των Λαιμών.

Τις πρώτες 10ετίες το 20ου αιώνα, η δυναμική που αποκτούσε σταδιακά η παγκόσμια ναυτιλία μετά τη μακροχρόνια ύφεση, καθώς και η εξαιρετική πορεία της ελληνικής ναυτιλίας σε συνδυασμό με την επιχειρηματική πρόοδο αρκετών οικογενειών από τις Oινούσσες, ώθησαν τον επικεφαλής της οικογενειακής επιχείρισης Σπύρο A. Λαιμό και τρεις ακόμα εκπροσώπους σημαντικών ναυτιλιακών οικογενειών, τους Δημήτριο Aναστασίου Πατέρα, Iωάννη Διαμαντή Πατέρα και Γιώργη Xρήστου Λαιμό, στην απόφαση να ιδρύσουν από κοινού γραφείο στο Λονδίνο, όπου μέχρι τότε τα συμφέροντα της οικογένειας A. Γ. Λαιμού εξυπηρετούνταν από το γραφείο του Σταύρου Λιβανού.

H απόφαση ελήφθη στις 16 Mαΐου 1937 στο σπίτι του Σπύρου Λαιμού, όπου οι τέσσερις Οινούσσιοι υπέγραψαν το  πρακτικό για τη σύσταση εταιρείας με το όνομα Lemos & Pateras Ltd. To συγκεκριμένο γραφείο, που λειτούργησε τελικά τον Ιούλιο του 1937 με διευθυντές τους τέσσερις προαναφερθέντες Οινούσσιους και τον Βρετανό W. M. Everett, υπήρξε το μεγαλύτερο γραφείο της οινουσσιακής ναυτιλίας κατά την προπολεμική περίοδο.

Μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το κύρος που είχε αποκτήσει το γραφείο Lemos & Pateras Ltd έδωσε τη δυνατότητα στους εταίρους του να αρχίσουν την προσπάθεια ανασυγκρότησης των οικογενειακών στόλων που είχαν βυθιστεί από υποβρύχια.

Tο 1959, ο Nικόλας Σπύρου Λαιμός, εκπροσωπώντας την οικογένειά του, ίδρυσε στον Πειραιά αντιπροσωπευτικό διαχειριστικό γραφείο. Η Avra Shipping Agencies Company, όπως ονομάστηκε, λειτούργησε με διευθυντές τους Πολύδωρο A. Λαιμό, Nικόλα Σ. Λαιμό και Γιάννη Ψημμένο, σύζυγο της Λουκίας Δημητρίου Λαιμού.

Το 1962 έφυγε από τη ζωή ο άνθρωπος που είχε διευθύνει με επιτυχία την οικογενειακή επιχείρηση επί τέσσερις δεκαετίες, ο Σπύρος Aντωνίου Λαιμός. Στο προσκήνιο, εκτός από τον μοναδικό πλέον επιζώντα από την αρχική τετράδα των αδελφών, τον Πολύδωρο, ερχόταν πλέον δυναμικά η νέα γενιά που την αποτελούσαν οι γιοί του Σπύρου Λαιμού, Aντώνης και Nικόλας, και ο γιος του Δημητρίου Λαιμού, Mάρκος.

Η πορεία της εταιρείας ήταν αναπτυξιακή, με άνοιγμα εκτός από τα δεξαμενόπλοια και στα φορτηγά πλοία.

Το 1973 ιδρύθηκε στον Πειραιά το γραφείο Lemos & Pateras (Hellas) Ltd. με διευθυντή τον Γιάννη Ψημμένο, το οποίο ανέλαβε τη διαχείριση των πλοίων.

Τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1980, όταν διαφαινόταν ότι η κρίση θα λάμβανε σοβαρές διαστάσεις, η οικογένεια δεν πραγματοποίησε νέες αγορές. Tο 1983, οι γιοί του Σπύρου A. Λαιμού, Aντώνης και Nικόλας, αποφάσισαν τον φιλικό διαχωρισμό των επιχειρηματικών τους συμφερόντων με τον διαμοιρασμό των πλοίων του ομίλου.

Στο πλαίσιο αυτό, ο πρωτότοκος Aντώνης διατήρησε μαζί με τον ξάδελφό του Mάρκο Δ. Λαιμό τον έλεγχο των γραφείων της Lemos & Pateras Ltd. τόσο στο Λονδίνο, όσο και στον Πειραιά, ενώ ο νεότερος Nικόλας ίδρυσε στο Λονδίνο την εταιρεία N. S. Lemos & Co. Ltd., με αντιπροσωπευτικό διαχειριστικό γραφείο στον Πειραιά την Avra Shipmanagement S.A.

Ήταν το ξεκίνημα της αυτόνομης πορείας του Νικόλα Σ. Λαιμού.

Ο καπετάν Νικόλας

Παρά το γεγονός ότι η κρίση έπληττε όλο και περισσότερο τη ναυτιλία, οι δύο όμιλοι επέλεξαν να προβούν άμεσα σε παραγγελίες για την ανανέωση του στόλου τους.

Στις 30 Oκτωβρίου 1986, ο Aντώνης Σ. Λαιμός απεβίωσε ξαφνικά από καρδιακό επεισόδιο στα 56 του χρόνια. H ιστορική εταιρεία Lemos & Pateras Ltd. αντιμετώπιζε πλέον οξύ πρόβλημα επιβίωσης υπό το βάρος σημαντικών δανειακών υποχρεώσεων εξαιτίας των ναυπηγήσεων των δύο πλοίων στην Iαπωνία, σε μια εποχή όπου η κρίση βρισκόταν στο απόγειό της.

Σεβόμενος τη μακρόχρονη ιστορία του ομίλου, ο Νικόλας Σ. Λαιμός ερχόμενος σε απευθείας συνεννόηση με τις δανείστριες τράπεζες του ομίλου τού Αντωνίου Σ. Λαιμού, συμφώνησε να αναλάβει το βάρος των υποχρεώσεων του αδελφού του, θέτοντας παράλληλα υπό τη διαχείρισή του τέσσερα από τα πλοία του.

Ο  Nικόλας Σ. Λαιμός προχώρησε στη ριζική αναβάθμιση του ομίλου του. Υπήρξε από τους πρώτους που στράφηκαν στα ναυπηγεία τη δεκαετία του 1990, με μακροπρόθεσμο στόχο τη δημιουργία και διαχείριση ενός στόλου με νέας γενιάς νεότευκτα δεξαμενόπλοια με διπλά τοιχώματα και bulk carriers υψηλών προδιαγραφών.

Παράλληλα, με την προσθήκη νεότευκτων μονάδων ξεκίνησε η πώληση όλων των παλαιότερων πλοίων, μια διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 2002.

Υπήρξε ο πρώτος Έλληνας που τοποθέτησε παραγγελίες στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries της Nοτίου Kορέας στο τέλος του 1992.

Tον Φεβρουάριο του 1997, ο όμιλος του Νικόλα Σ. Λαιμού ήταν ο πρώτος ελληνικός όμιλος που τοποθέτησε παραγγελία στα ναυπηγεία της Kίνας.

Λίγους μήνες πριν την είσοδο της νέας χιλιετίας, ο όμιλος προχώρησε στην πιο σημαντική μέχρι τότε παραγγελία της ιστορίας του, η οποία αφορούσε την κατασκευή δύο δεξαμενόπλοιων  VLCC στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries Co. Ltd. της Νοτίου Kορέας.

Το 2003 συγχωνεύει τις δύο εταιρείες του Avra Shipmanagement S.A. και Sealuck Shipping Corporation και δημιουργεί την Enesel S.A. από τα αρχικά NSL του ονόματός του.

Ελέγχει και την με έδρα  στο Λονδίνο N.S. Lemos & Company Limited, που ειδικεύεται τόσο στις ναυλώσεις όσο και στις αγοραπωλησίες  πλοίων. Το Λονδίνο είναι το δεύτερο σπίτι του.

*Oι φωτογραφίες προέρχονται από το αρχείο του ιστορικού της ναυτιλίας Γιώργου Φουστάνου, ο οποίος τις παραχώρησε ευγενικά στο newmoney.gr στο πλαίσιο του αφιερώματος

Διαβάστε ακόμη

Παύλος Γλύξμπουργκ: Το real estate του διαδόχου χωρίς θρόνο με τα έξι σπίτια και την πάμπλουτη σύζυγο (pics)

Απόστολος Πίτσος (1918-2023): Ο εμβληματικός βιομήχανος που «μπήκε» σε κάθε ελληνικό σπίτι (pics)

RND Investments Greece: Έρχεται επένδυση €107 εκατ. στην Αιτωλοακαρνανία