Εν αναμονή της παρέμβασης μέσα στις επόμενες 10 ημέρες, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη νομοθέτηση και εφαρμογή της Ενιαίας Πλατφόρμας Λιμενικής Κοινότητας, «National Integrated Port Community Systems» που θα βάλει μία τάξη στο λιμάνια, σε εξέλιξη βρίσκεται μπαράζ επιστολών μεταξύ της ΣΕΠ-Cosco-ΕΒΕΠ και ΝΕΕ.

Η πλατφόρμα θα οδηγήσει το λιμάνι στην εποχή της ψηφιοποίησης, μειώνοντας τον χρόνο διεκπεραίωσης των συναλλαγών των λιμενικών, των ναυτικών πρακτορείων και τελωνειακών διαδικασιών όπως ισχύει σε όλα τις μεγάλες λιμενικές εγκαταστάσεις του κόσμου.

Όπως έγραψε τη Δευτέρα το ΝΜ η Cosco, εκμεταλλεύτηκε την έλλειψη κρατικού πλαισίου και έθεσε σε λειτουργία από την 1η Οκτωβρίου τη ψηφιακή της πλατφόρμα

Τώρα μετά την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας από τους Κινέζους λόγω του νέου κύματος αντιδράσεων από τους χρήστες του λιμανιού, ο ΥΝΑ, σύμφωνα με πληροφορίες, υποσχέθηκε να καταθέσει μέσα στον Οκτώβριο το νομοσχέδιο στην Βουλή προς ψήφιση.

Η Διεθνής Ναυτική Ένωση (Δ.Ν.Ε) με επιστολή της προς την “Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά” – ΣΕΠ ΑΕ με ημερομηνία 29-9-2020 ζήτησε εν όψει της νομοθετικής ρύθμισης που θα καθορίζει το πλαίσιο εφαρμογής του και τον τρόπο υλοποίησής του, ζήτησε να μην ξεκινήσει η λειτουργία της “κινεζικής” πλατφόρμας: “ (…) κρίνεται απαραίτητα η ανάκληση της ημερομηνίας που έχετε ανακοινώσει ως ΣΕΠ (1η Οκτωβρίου) για την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας με την ονομασία ΗPCS”.

Δύο ημέρες αργότερα, την 1η Οκτωβρίου η ΣΕΠ απάντησε στη Δ.Ν.Ε με επιστολή.

“(…) θα θέλαμε να σας υπενθυμίσουμε ότι στην ανακοίνωση της Εταιρείας μας αναφέρεται ρητά ότι η ΣΕΠ αποφάσισε να θέσει σε πλήρη λειτουργία τη δική της ηλεκτρονική πλατφόρμα, από την 1η Οκτωβρίου 2020, η οποία όπως σας έχουμε εξηγήσει επανειλημμένα, παρέχει πολλαπλές ψηφιοποιημένες και ασφαλείς υπηρεσίες στους Πελάτες μας στους Συνεργάτες του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και στις Δημόσιες Αρχές.

Επιπροσθέτως με ικανοποίηση διαβάσαμε για την ανάπτυξη του “National Integrated Port Community System” στο μέλλον για το οποίο η ΣΕΠ θα χαρεί να αξιολογήσει τις υπηρεσίες του και να διασυνδέσει τις δύο πλατφόρμες όπου είναι απαραίτητο.

Από την 1η Οκτωβρίου 2020 η ΣΕΠ θα συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες της μέσω πολλαπλών διαδρομών όπως η παραδοσιακή διαδικασία που αφορά τη δια χειρός διακίνηση εγγράφων και θα παρέχει επίσης, πλήρως ηλεκτρονικές λύσεις μέσω της πλατφόρμας μας της ΣΕΠ-HPCS. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι, κατά τη διακρατική τους ευχέρεια, μπορούν να χρησιμοποιήσουν οποιαδήποτε μέθοδο προτιμούν.

Λόγω του μεγάλου αριθμού νέων εγγράφων, η ΣΕΠ σε μία προσπάθεια να βοηθήσει τη νέα ροή να είναι έτοιμη, αποφασίστηκε να καθυστερήσει η τιμολόγηση των νέων υπηρεσιών για λίγες ημέρες και σε κάθε περίπτωση το αργότερο 30 Οκτωβρίου 2020, την ημέρα που θα τεθεί σε ισχύ η απόφαση της “ΑΑΔΕ” (Ανεξάρτητα Αρχή Δημοσίων Εσόδων) σχετικά με την υποχρεωτική υποβολή της ηλεκτρονικής ΒΤΧ (Βεβαίωση Τελωνειακού Χαρακτήρα).”

Την ίδια ημέρα, 1η Οκτωβρίου, ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Δρ Γιώργος Πατέρας με επιστολή του προς τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλη Κορκίδη τον ενημερώνει ότι “ θα υπάρξει υιοθέτηση ρητής νομοθετικής διάταξης αναφορικά με το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα υπό την ονομασία “National Integrated Port Community System”, με την οποία θα διασφαλίζεται ο αμιγώς δημόσιος χαρακτήρας της πλατφόρμας και η δυνατότητα υλοποίησης από ιδιότητες υπό κρατική εποπτεία. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής και υλοποίησης θα προβλέπονται από οικεία Κοινή Υπουργική Απόφαση.”

Σειρά πήρε ο Βασίλης Κορκίδης ο οποίος έστειλε επιστολή την 2η Οκτωβρίου προς τον ΥΝΑΝΠ Γιάννη Πλακιωτάκη στον οποίο κοινοποιεί όλη την αλληλογραφία.

“(…) Από τις συνημμένες επιστολές θα διαπιστώσετε, ότι η απάντηση τις ΣΕΠ Α.Ε. προς την ΔΝΕ δεν συνάδει με το πνεύμα της απόφασης των αρμόδιων Υπουργείων για τη νομοθέτηση και εφαρμογή της Ενιαίας Πλατφόρμας Λιμενικής Κοινότητας, «National Integrated Port Community Systems».

Επιπρόσθετα, στην επιστολή της ΣΕΠ Α.Ε. ανακοινώνεται, ότι θα τεθεί σε ισχύ με απόφαση της ΑΑΔΕ, πριν ακόμα αυτή εκδοθεί, όταν μάλιστα υπάρχει η απόφαση της Κυβέρνησης για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, με μια νέα πλατφόρμα υπό την εποπτεία του κράτους” και προσέθεσε:

“Είμαι βέβαιος, ότι θα λάβετε σοβαρά υπόψη, τα όσα εγκαίρως μας πληροφόρησαν, ώστε να τα προβλέψετε στις νομοθετικές λεπτομέρειες της εφαρμογής και υλοποίησης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, για την αποφυγή επικαλύψεων.

Σας ενημερώνω τέλος, ότι την 1/10/20 συναντηθήκαμε στο Επιμελητήριο και συζητήσαμε το θέμα με τις οργανώσεις των Τελωνειακών Αντιπροσώπων Πειραιά και Αθήνας, που είναι επίσης αντίθετοι με τις μονομερείς αποφάσεις της ΟΛΠ Α.Ε. σε τελωνειακά θέματα, όπως η ΠΟΛ 1184, αλλά και σε λιμενικές διαδικασίες, όπως η ηλεκτρονική πλατφόρμα HPCS.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων και αναμένουμε τις άμεσες ενέργειές σας”.