Έντονο ελληνικό ενδιαφέρον είχε το ευρωπαϊκό συνέδριο που διοργάνωσε ο όμιλος Γκριμάλντι για 25η χρονιά, τη φορά αυτή στο Σορέντο. Με θέα τον κόλπο της Νάπολης, γιόρτασε τα 75 χρόνια από την ίδρυσή του με την παρουσία περισσότερων από 600 συνέδρων απ’ όλο τον κόσμο από κάθε χώρα όπου δραστηριοποιείται με έναν στόλο που αποτελείται από συνολικά 130 πλοία, καλύπτοντας τις θάλασσες από τη Δύση έως την Ανατολή, αφού πλέον έχει συνεργασία και με την Κίνα. Η Νάπολη έχει βγάλει τα μεγαλύτερα ιταλικά εφοπλιστικά τζάκια, ονόματα όπως ο Ακίλε Λάουρο, ο Τζιανλουίτζι Απόντε της μεγαλύτερης εταιρείας παγκοσμίως με στόλο από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και τους Γκριμάλντι. Το ελληνικό χρώμα είχε να κάνει τόσο με τα λιμάνια όσο και με την εξαγορά της ΑΝΕΚ από το Attica Group.

Η έναρξη του συνεδρίου XXV Euromed Convention «From Land to Sea» έγινε με βιντεοσκοπημένο μήνυμα του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, κάτι που συνέβη για πρώτη φορά.

Επίσης, δεν πέρασε απαρατήρητη η παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Μηνά Παπαδάκη, ο οποίος βρέθηκε στη Νάπολη για την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης της αδελφοποίησης με το cruise terminal του ιταλικού λιμανιού.

Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι

Στο περιθώριο του συνεδρίου και στα πηγαδάκια που σχηματίστηκαν έγιναν ενδιαφέρουσες συζητήσεις τόσο για την επόμενη μέρα στην ελληνική ακτοπλοΐα όσο και για το πώς θα κινηθεί ο όμιλος Γκριμάλντι όταν θα ολοκληρωθεί η εξαγορά της ΑΝΕΚ από την Αttica αλλά και για το ιταλικό ενδιαφέρον για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, και του Ηρακλείου. Λίγες μέρες αργότερα, ο ιταλικός όμιλος κέρδισε τον διαγωνισμό για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ελέγχοντας πλέον το 67% του μετοχικού κεφαλαίου. Ας αρχίσουμε να ξετυλίγουμε το κουβάρι του συνεδρίου:
Οταν πήρε τον λόγο ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, μετά το μήνυμα του κ. Πλακιωτάκη, αναφέρθηκε στη δύναμη της Ελλάδας στη ναυτιλία:

«Δεν θα μπορούσε να αρχίσει με καλύτερο τρόπο το συνέδριο από το μήνυμα του Ελληνα υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη. Η Ελλάδα ελέγχει τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο και είμαστε ευγνώμονες που ο κ. Πλακιωτάκης είχε τον χρόνο να απευθύνει μήνυμα».

Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Μηνάς Παπαδάκης με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Minoan Lines Λουκά Σιγάλα

Στη συνέχεια έκανε ευρεία ανασκόπηση του περιβαλλοντικά βιώσιμου παρόντος και του «πράσινου» μέλλοντος και τις κινήσεις που κάνει όμιλος. Τόνισε, δε, ότι τους τελευταίους 12 μήνες το Grimaldi Group έχει καταγράψει τις καλύτερες επιδόσεις του στην 75χρονη ιστορία του.

«Ο όμιλος δεν έκλεισε ποτέ μια οικονομική χρονιά με ζημίες, αλλά τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητικά φέτος παρά την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία, το ακριβό κόστος καυσίμων. Σε αυτό συνέβαλαν και οι θυγατρικές εταιρείες: Grimaldi Euromed, Grimaldi DeepSea, ACL, Finnlines. Φέτος και η Finnlines έκλεισε τα 75 της χρόνια, έτσι είναι άλλος ένας καλός λόγος για να γιορτάσουμε».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου:

■ Το 2022 θα ενταχθούν στον στόλο επτά νέα πλοία ro-ro. Είναι όλα της κλάσης GG5G (Grimaldi Green 5th Generation), δηλαδή τα μεγαλύτερα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία ro-ro μικρών αποστάσεων στον κόσμο, με χωρητικότητα για περισσότερα από 500 τρέιλερ ανά ταξίδι.

■ Εχει επί του παρόντος 10 ακόμη πλοία υπό ναυπήγηση. Αυτά τα νεότευκτα, τα οποία πρόκειται να παραδοθούν εντός της επόμενης διετίας, είναι τα εξής: έξι πλοία πολλαπλών χρήσεων ro-ro κατηγορίας G5 για διηπειρωτικά δρομολόγια, δύο πλοία κατηγορίας Superstar για τη μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών για τη θυγατρική Finnlines και δύο επιπλέον ro-ro που ανήκουν στην κλάση GG5G.

■ Μια άλλη παραγγελία πρόκειται να υπογραφεί για 10 Pure Track Carriers (PCTC) με χωρητικότητα φόρτωσης 9.000 CEU (Car Equivalent Units) το καθένα.
Με τα νεότευκτα ο όμιλος θα πετύχει αξιοσημείωτη μείωση των εκπομπών ρύπων, που κυμαίνεται από 50% έως 70% σε σύγκριση με έναν στόλο συμβατικών φορτηγών πλοίων.
Επιπλέον, ο όμιλος Γκριμάλντι έχει επιβεβαιώσει τις συνεργασίες του με βασικούς παράγοντες στην καινοτομία της θαλάσσιας τεχνολογίας, με στόχο την εξερεύνηση και την εφαρμογή ολοένα αυξανόμενου αριθμού φιλικών προς το περιβάλλον λύσεων αιχμής τόνισε ο Ιταλός πλοιοκτήτης.

Εξαγορές

Εκτός από αυτό το σημαντικό επενδυτικό σχέδιο για την επέκταση και την καινοτομία του στόλου, οι Γκριμάλντι έχουν επίσης αναλάβει ένα σημαντικό πρόγραμμα εξαγορών που αφορά τερματικούς σταθμούς λιμένων και logistics.

■ Το 2022 εξαγοράστηκε το 33% της Antwerp Euroterminal, εξέλιξη που σημαίνει ότι τώρα ανήκει εξ ολοκλήρου στο Grimaldi Group: αυτός ο τερματικός σταθμός διαθέτει τον μεγαλύτερο πολυώροφο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων στο Βέλγιο, με συνολική επιφάνεια 172.000 τ.μ. σε επτά επίπεδα και χώρο για 9.700 οχήματα.

■ Απέκτησε επίσης μερίδιο 90% στην Brucato DeTA, μια κορυφαία εταιρεία μεταφορών της Σικελίας που δραστηριοποιείται διεθνώς.

Περαιτέρω επενδύσεις σε τερματικούς σταθμούς και logistics βρίσκονται ήδη στα σκαριά στη Βόρεια Ευρώπη, στην Ελλάδα, στην Ιταλία και την Ισπανία.

«Τους τελευταίους 12 μήνες οι εταιρείες που ανήκουν στον όμιλό μας κατέγραψαν τις καλύτερες επιδόσεις τους», δήλωσε ο κ. Γκριμάλντι και συνέχισε: «Αυτό επετεύχθη χάρη στην έξυπνη επενδυτική μας πολιτική, στη μείωση των καυσίμων κατά 500.000 τόνους σε όλο τον στόλο, στην έρευνα για νέες ναυτιλιακές τεχνολογίες και στη σημαντική ώθηση που δώσαμε σε τερματικές και υλικοτεχνικές δραστηριότητες. Μετά την πρόσφατη έναρξη των τακτικών γραμμών μεταφοράς οχημάτων μεταξύ Ευρώπης και Απω Ανατολής μπορούμε να γιορτάσουμε την 75η επέτειό μας κυματίζοντας περήφανα τη σημαία του ομίλου Grimaldi σε όλες τις θάλασσες του κόσμου και στις πέντε ηπείρους».

Attica – ANEK

Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι παρέθεσε και συνέντευξη Τύπου, όπου το «business stories» τού ζήτησε αφενός να σχολιάσει την εξαγορά της ΑΝΕΚ από την Αttica και αφετέρου να μοιραστεί σκέψεις για τις κινήσεις που σκέφτεται να κάνει μετά τις εξελίξεις που δρομολογούνται.

Σε μία και μόνο απάντησή του στην ερώτηση αυτή έβαλε στο τραπέζι τρεις φορές την Επιτροπή Ανταγωνισμού καθιστώντας σαφές ότι θα τον απασχολήσει η πορεία της υπόθεσης αυτής. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Απομένει να δούμε αν είναι δυνατόν η Attica να αγοράσει την ΑΝΕΚ. Γιατί αντίκειται στον νόμο για τα τραστ».

Σε ερώτηση του «b.s.» για το κατά πόσο θα ενδιαφερόταν να εξαγοράσει την Attica, σε επόμενη φάση, απάντησε πως για να γίνει μία συμφωνία χρειάζεται να υπάρχουν ένας υποψήφιος αγοραστής και ένας υποψήφιος πωλητής και συμπλήρωσε:  «Μιλάτε για ένα υποθετικό σενάριο. Ομως δεν έχουμε ακούσει ότι πωλείται η Attica».

Ο Γκουίντο Γκριμάλντι με τον δημοσιογράφο του «b.s» Μηνά Τσαμόπουλο

Στο περιθώριο του συνεδρίου ακούσαμε αναλύσεις από στελέχη της αγοράς που βρέθηκαν στο Σορέντο για το πώς ίσως να κινηθεί ο όμιλος Γκριμάλντι μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας εξαγοράς της ΑΝΕΚ. Ηταν ανεπίσημες συζητήσεις που δείχνουν όμως ένα κλίμα. Σταχυολογήσαμε κάποιες από αυτές:

■ Ο κ. Γκριμάλντι πάντα μιλούσε με την Attica και αναφερόταν σε αυτή με καλά λόγια. Είχε και έχει δίαυλο επικοινωνίας.

■ Θα βρεθεί πιο κοντά στο να συνεννοηθεί με την Attica για την κάλυψη γραμμών και στο Αιγαίο και στην Αδριατική. Απώτερος σκοπός θα είναι να κερδίζουν και οι δύο πλευρές.

■  Μπορεί, όμως, και να χωρίσουν τις γραμμές. Για παράδειγμα, να βγει από τα Χανιά ο όμιλος Γκριμάλντι και η Αttica-ANEK στη λογική «σταματάω τα Χανιά αλλά φεύγετε από την Ανκόνα ή σταματάτε εντελώς από τη Βενετία». Η γραμμή των Χανίων χρειάζεται εξορθολογισμό.

■ Εκτιμάται ότι η Attica θα πουλήσει πλοία και ένας αγοραστής πιθανόν να είναι ο Εμανουέλε Γκριμάλντι. Οι τράπεζες έχουν επιβάλει και την πώληση κάποιων πλοίων. Ωστόσο θα πουληθούν πλοία που θα αποφέρουν σημαντικά έσοδα. Καλά πλοία είναι το «Super Fast XII» και δύο πλοία της ΑΝΕΚ, το «Olympic Champion» και το «Hellenic Spirit». Τα «Blue Star» είναι για το Αιγαίο. Δεν θεωρείται πιθανό ο Γκριμάλντι να πάει στο Αιγαίο.

■ Ο όμιλος Γκριμάλντι είναι κοντά να πάρει το «Super Fast 12», αν δεν το έχει κλείσει ήδη.

■ Βάζει τώρα και τέταρτο ro-ro (οχηματαγωγό) στη Βενετία. Εχει στην Αδριατική τα εξής πλοία: τέσσερα στη γραμμή Πάτρα – Μπάρι – Βενετία. Το «Europa Palace», πρώην «Super Fast XI», που κάνει απευθείας το Πάτρα –  Ανκόνα.  Δύο πλοία από την Ηγουμενίτσα, τα ro-ro/επιβατηγά «Venezia» και «Florencia», που κάνουν τη γραμμή Ηγουμενίτσα – Βενετία απευθείας, και ένα ακόμα στη γραμμή Ηγουμενίτσα – Μπρίντεζι.

■ Από δω και πέρα το θέμα που θα συζητείται θα είναι ποιος πιθανόν θα εξαγοράσει την Attica. Αλλά μέχρι να γίνει αυτό θα πρέπει να προηγηθεί ένας εξορθολογισμός της όλης κατάστασης στην ακτοπλοΐα.

Παίζουμε άμυνα…

Στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, όταν η συζήτηση ήρθε στα λιμάνι της Ηγουμενίτσας και σε δεύτερη φάση σε αυτό του Ηρακλείου, για τα οποία ενδιαφέρεται ο όμιλος Γκριμάλντι, ο Ιταλός πλοιοκτήτης τόνισε χαρακτηριστικά:

«Πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι παίζουμε επιθετικά. Ωστόσο η πραγματικότητα είναι ότι παίζουμε άμυνα. Γιατί τόσο στην Ηγουμενίτσα όσο και στο Ηράκλειο ο όμιλος είναι ο μεγάλος πελάτης. Το 60% των εσόδων της Ηγουμενίτσας προέρχεται από εμάς. Θέλουμε στην ουσία να προστατεύσουμε τις επενδύσεις μας γι’ αυτό και συμμετέχουμε στον διαγωνισμό της Ηγουμενίτσας και θα συμμετάσχουμε και στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου. Σε αντίθεση με άλλους χρηματοοικονομικούς επενδυτές, δεν επιδιώκει ο όμιλος Γκριμάλντι το κέρδος, ούτε σκοπεύει να αυξήσει τα τέλη. Είμαι ο μεγαλύτερος χρήστης των λιμανιών και θέλω να τα δω να αναπτύσσονται και να βελτιώνουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες τους». Ανέφερε, δε, χαρακτηριστικά ότι ειδικά στην Ηγουμενίτσα τα σχέδιά του περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των δρόμων του εμπορίου γύρω από τον άξονα της Εγνατίας. «Και γιατί όχι και του Πειραιά», προσέθεσε εξηγώντας πως θα μπορούσε να αποτελέσει μια νέα μία νέα πύλη εμπορίου για την Ελλάδα. Λίγες μέρες αργότερα, και πιο συγκεκριμένα την περασμένη Πέμπτη, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την κατακύρωση της απόφασης της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας αντί συνολικού τιμήματος 84.170.000 ευρώ στην κοινοπραξία Grimaldi Euromed-Μινωϊκές Γραμμές και Επενδυτική Κατασκευαστική Εμπορική και Βιομηχανική Α.Ε. Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, τα δε κείμενα της συναλλαγής θα υπογραφούν μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Ο Πωλ Κυπριανού, υπεύθυνος Εξωτερικών Υποθέσεων του ομίλου Γκριμάλντι, με τον Αντώνη Κουνάβη, κεντρικό πράκτορα του ομίλου Γκριμάλντι στην Πάτρα

Το «b.s.» ρώτησε τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Μηνά Παπαδάκη για τον διαγωνισμό που αφορά το κρητικό λιμάνι. Ανέφερε: «Για τον διαγωνισμό περιμένουμε προς το τέλος Φεβρουαρίου να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές. Νομίζω ότι οι εταιρείες που έδωσαν οικονομικές προσφορές για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας θα δώσουν προσφορές και για το λιμάνι του Ηρακλείου, δηλαδή ο όμιλος Γκριμάλντι, η Attica και ο ΟΛΘ. Πιστεύω ότι για το Ηράκλειο θα έχουμε περισσότερες από τρεις δεσμευτικές προσφορές, θα φθάσουμε τις πέντε».

Σε νέα πηγαδάκια στο περιθώριο του συνεδρίου ακούσαμε για τα λιμάνια: «Είναι σημαντικό ο όμιλος Γκριμάλντι να πάρει ένα λιμάνι -είτε είναι της Ηγουμενίτσας είτε του Ηρακλείου- και να εδραιωθεί στην Ελλάδα. Ο Γκριμάλντι έχει πληρώσει έως τώρα 500 εκατ. ευρώ την επένδυσή του στην Ελλάδα, με τις Μινωικές Γραμμές να μη χρωστάνε, να μην έχουν δάνεια».

Διαβάστε ακόμη:

Ο γιος του Ρούπερτ Μέρντοχ «χτίζει» τον νέο Γολιάθ των media

DeepCure: Η startup με το ελληνικό DNA που γράφει το μέλλον των φαρμακευτικών

Dialectica: Από την αγωνία του Grexit το 2015 στο όνειρο του Nasdaq