Σημαντικές μεταβολές στην παγκόσμια σύνθεση του στόλου δεξαμενόπλοιων καταγράφει η Allied Shipbroking, μέσα από την πρόσφατη ανάλυση της Allied QuantumSea Research για τους πρώτους εννέα μήνες του 2025. Η μελέτη εστιάζει στη δυναμική των επιμέρους κατηγοριών πλοίων και στη γήρανση του στόλου, δύο παράγοντες που επηρεάζουν άμεσα την αποδοτικότητα και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις του κλάδου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων αριθμεί πλέον 6.103 πλοία με συνολική μεταφορική ικανότητα 673,3 εκατ. DWT, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με την αρχή του έτους (5.982 πλοία και 661,1 εκατ. DWT). Παράλληλα, το βιβλίο παραγγελιών (orderbook) περιλαμβάνει 944 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 15,4% του ενεργού στόλου, έναντι 967 μονάδων (15,9%) τον Ιανουάριο.

Οι παραδόσεις νέων πλοίων επικεντρώνονται στα μεσαίου μεγέθους (MR) και στα Aframax/LR2 δεξαμενόπλοια, γεγονός που δείχνει τη στρατηγική στροφή της αγοράς προς μονάδες μεγαλύτερης ευελιξίας και χαμηλότερου περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Τα MR tankers εξακολουθούν να αποτελούν το κυρίαρχο τμήμα του στόλου, με 2.879 πλοία και συνολική χωρητικότητα 127 εκατ. DWT.
Η Allied επισημαίνει ότι η ανανέωση του στόλου, σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις (EEXI, CII, ETS), ωθεί τις ναυτιλιακές εταιρείες να επενδύουν σε τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμου, υβριδικά συστήματα πρόωσης και πράσινα καύσιμα. Η μετατόπιση προς μικρότερα και πιο αποδοτικά δεξαμενόπλοια εκτιμάται ότι θα βελτιώσει τη συνολική αποδοτικότητα του στόλου, αλλά και θα αλλάξει τη γεωγραφία των θαλάσσιων ροών ενέργειας.
Παρά τις καθυστερήσεις σε ορισμένα ναυπηγεία και την περιορισμένη διαθεσιμότητα για νέες παραγγελίες, η ανάλυση της Allied δείχνει ότι η αγορά κινείται προς μια περίοδο εξισορρόπησης, όπου η ανανέωση του στόλου και οι κανονιστικές πιέσεις θα διαμορφώσουν τη νέα πραγματικότητα της δεκαετίας.
Όπως τονίζει χαρακτηριστικά η εταιρεία, «η αποδοτικότητα, η συμμόρφωση και η ευελιξία θα αποτελέσουν τα βασικά κριτήρια επιβίωσης στη νέα εποχή των δεξαμενόπλοιων».

Ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε στα 12,7 έτη το γ’ τρίμηνο του 2025, συνεχίζοντας μια σταδιακή ανοδική πορεία. Περίπου 65 εκατομμύρια DWT, δηλαδή σχεδόν 10% της συνολικής χωρητικότητας, είναι πλέον άνω των 20 ετών.
Το τμήμα MR παρουσιάζει ένα από τα πιο γηρασμένα προφίλ, με σχεδόν 44% της χωρητικότητας να ξεπερνά τα 15 έτη. Ο στόλος Aframax/LR2 επίσης έχει υψηλή συγκέντρωση παλαιότερων μονάδων, με πάνω από 45% στην ηλικιακή κατηγορία 15–24 ετών. Μαζί, αυτές οι δύο κατηγορίες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ όλων των δεξαμενόπλοιων άνω των 20 ετών, γεγονός που αντανακλά τον περιορισμένο ρυθμό αντικατάστασης στις μεσαίες κατηγορίες μεγέθους.
Αντίθετα, οι στόλοι VLCC και Suezmax παραμένουν σχετικά νεότεροι μετά από σημαντικές παραδόσεις νέων πλοίων. Περίπου 35% της χωρητικότητας VLCC είναι κάτω των 10 ετών, ενώ οι Suezmax παρουσιάζουν πιο ισορροπημένη κατανομή, με περίπου 44 εκατ. DWT (40%) κάτω των 10 ετών και μόλις 16 εκατ. DWT (15%) άνω των 20 ετών. Ο στόλος Panamax/LR1 παραμένει επίσης σχετικά νεανικός, με τα περισσότερα πλοία κάτω των 15 ετών.
Η ανάπτυξη του στόλου κατά το 2025 καθοδηγήθηκε κυρίως από τα δεξαμενόπλοια προϊόντων, αντανακλώντας τη συνεχιζόμενη επέκταση της χωρητικότητας μεταφοράς διυλισμένων προϊόντων.

Μετά τις αποσύρσεις, η καθαρή αύξηση του στόλου ανήλθε σε 11 εκατ. DWT, ή περίπου 1,6% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων. Αν και η συνολική αύξηση της χωρητικότητας παραμένει μετριοπαθής, ο αριθμός των πλοίων σε ενεργό υπηρεσία συνεχίζει να αυξάνεται — αν και με βραδύτερο ρυθμό — διατηρώντας ανοδική πίεση στην προσφορά.
Τα τμήματα MR και Aframax/LR2 παρέμειναν οι κύριοι κινητήριοι μοχλοί της ανάπτυξης του στόλου το 2025, προσθέτοντας 80 και 47 πλοία αντίστοιχα. Αντίθετα, οι παραδόσεις VLCC και Suezmax ήταν περιορισμένες, με μόλις 4 και 22 πλοία να προστίθενται αντίστοιχα.
Οι αποσύρσεις πλοίων παρέμειναν εξαιρετικά χαμηλές κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025, με μόλις 34 δεξαμενόπλοια, συνολικής χωρητικότητας περίπου 2,0 εκατ. DWT, να διαλύονται — ποσό που αντιστοιχεί σε λιγότερο από 0,3% του παγκόσμιου στόλου.
Η ανακύκλωση επικεντρώθηκε κυρίως στο τμήμα MR. Η μέση ηλικία των πλοίων που διαλύθηκαν ξεπέρασε τα 24 έτη, υπογραμμίζοντας την προτίμηση των πλοιοκτητών να διατηρούν παλαιότερα πλοία εν μέσω ισχυρών ευκαιριών απασχόλησης στα τμήματα της αγοράς αργού (dirty freight market).
Διαβάστε ακόμη
ODEON: Βγαίνει στο «προσκήνιο» των πλειστηριασμών (pics)
IEA: Άνοδος 13% στη ζήτηση πετρελαίου έως το 2050 – Καθυστερεί η ηλεκτροκίνηση
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.