Ο κλάδος της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζει να κινείται μέσα σε κλίμα διαταραχής της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας που έχει διατήρησε τους ναύλους σε επίπεδα ρεκόρ ή κοντά σε υψηλά επίπεδα από την έναρξη του καλοκαιριού.

Για τις Liners εταιρείες οι οποίες μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια τα κέρδη είναι τεράστια.

Δύο από αυτές , η Maersk και η CMA CGM, ανέφεραν καθαρά κέρδη άνω των 5 δισ. δολαρίων έκαστη μόνο στη διάρκεια του γ’ τριμήνου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυτιλιακών αναλυτών τα κέρδη για το 2021 μπορεί να φτάσουν και τα 150 δισεκατομμύρια δολάρια.

Την ίδια ώρα, σχεδόν σε όλες τις αγορές κοντά στις ΗΠΑ, οι όγκοι φορτίων κυμαίνονται σε επίπεδα ίδια ή μόλις πάνω από τα επίπεδα του 2019.

Παγκοσμίως, δεν υπήρξε ξαφνική αύξηση της ζήτησης μεταφοράς μέσω εμπορευματοκιβωτίων σε σύγκριση είτε με την προπανδημική περίοδο είτε με την περσινή περίοδο αιχμής, όταν και σημειώθηκε ανάκαμψη μετά από περιόδους lockdown.

Στις ΗΠΑ, ωστόσο, ένας συνδυασμός υψηλής ζήτησης, τριγμών στις υποδομές υποδομές και χρόνια συμφόρηση έξω από τα λιμάνια προκαλούν έλλειψη άδειων εμπορευματοκιβωτίων ανεβάζοντας τις τιμές των ναύλων αφού υπάρχει ζήτηση αλλά όχι προσφορά χωρητικότητας.

Παρά τις κάποιες μικρές βελτιώσεις έξω από τις θαλάσσιες πύλες του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς, μεγάλες ουρές πλοίων ακόμα περιμένουν στο San Pedro για διάστημα έως και δύο εβδομάδων και σε κάποιες περιπτώσεις μεγαλύτερο. Αυτά πλοία και τα “κουτιά” που μεταφέρουν μένουν εκτός αγοράς όσο είναι εγκλωβισμένα επιδεινώνοντας την έλλειψη προσφοράς χωρητικότητας.

Εγκλωβισμένα εμπορευματοκιβώτια στις ΗΠΑ δεν μπορούν να επιστραφούν άδεια στην Ασία επηρεάζοντας τις εξαγωγές σε άλλες περιοχές. Πλοία δεμένα στα λιμάνια οπουδήποτε στον κόσμο αφαιρούν χωρητικότητα, επηρεάζοντας την παγκόσμια αγορά.

Αν προστεθούν και οι χρόνιες ελλείψεις εργατικού δυναμικού όπως η αποθήκευση, η μεταφορά με φορτηγά και η διανομή που έχουν προκύψει μετά την πανδημία, η κατάσταση χειροτερεύει, οι τιμές ανεβαίνουν ενώ το αυξημένο κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων μετακυλίεται στον καταναλωτή.

Οι εταιρείες Liners διαλαλούν ότι κάνουν ό,τι μπορούν ώστε να αποκατασταθεί η ομαλότητα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Επισημαίνουν ότι έχουν όλα τα διαθέσιμα πλοία τους δρομολογημένα, έβαλαν μέσα στο 2021 παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων που θα έχουν συνολική μεταφορική ικανότητα πέντε εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς δεν έχει νόημα η προσθήκη νέων πλοίων και η αύξηση της χωρητικότητας εάν τα πλοία πρόκειται απλώς να μείνουν στην ανοικτή θάλασσα
για εβδομάδες.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η ίδια κατάσταση θα επικρατήσει και το 2022.

Διαβάστε ακόμη:

Emirates: Τα 25 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα και οι «χρυσές» business στη διακίνηση εμπορευμάτων

Τα δυο Μ που «τρέλαναν» το Μαξίμου, το αφεντικό της ΦΑΜΑΡ, το Hilton γίνεται Conrad και τα νέα ξενοδοχεία της Grivalia 

e-απάτες: Απώλειες πάνω από 33.500 ευρώ/ημέρα το α’ εξάμηνο του 2021 – Πώς οχυρώνονται οι τράπεζες