Πυρετώδεις είναι οι προσπάθειες στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την συντάξει νομοθετικού πλαισίου με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου.  Με εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη οι υπηρεσίες  του ΥΝΑ εργάζονται πάνω στο θέμα αυτό ώστε γρήγορα να υπάρξουν αποτελέσματα.

Προς την κατεύθυνση αυτή θεσμοθετείται, με το νομοσχέδιο που κατέθεσε ο ΥΝΑΝΠ Γιάννης Πλακιωτάκης και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση,  το ηλεκτρονικό νηολόγιο γεγονός που θα ενδυναμώσει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής  σημαίας αλλά και της προσέλκυσης πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο. Απλοποιούνται οι διαδικασίες εγγραφής ενός πλοίου στο νηολόγιο.

Όπως έχει επισημάνει  ο ΥΝΑΝΠ, Γιάννης Πλακιωτάκης, «έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο ως κυβέρνηση. Με σεβασμό στα θέματα ναυτιλίας  θέλουμε να ενισχύσουμε  το ελληνικό νηολόγιο δίνοντας κίνητρα ώστε να προσελκύσουμε περισσότερα πλοία. Τόσο εγώ, όσο και ο πρωθυπουργός  Κυριάκος Μητσοτάκης έχουμε ως  πρώτης μας προτεραιότητα  να διαμορφώσουμε ένα φιλικότερο προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο, ώστε να προσελκυστούν νέες επενδύσεις και να διευκολυνθεί η εγκατάσταση ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Υπό αυτή την οπτική, θα προχωρήσουμε και στην παροχή κινήτρων για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία.»

Στόχος του ΥΝΑ είναι η δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών ώστε το ελληνικό νηολόγιο να προσελκύσει περισσότερα πλοία κυρίως ελληνικών συμφερόντων τα οποία ανέρχονται σε 4.936 συνολικής χωρητικότητας 389,69 εκατομμυρίων τόνων. Από αυτά μόλις τα 720  είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο  των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 39,61 εκατομμύρια τόνους.

Την περασμένη εβδομάδα, ο πρόεδρος της  Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης στην ομιλία του στη διάρκεια της Γ.Σ. τη ΕΕΕ  τόνισε ότι «εκ μέρους της Πολιτείας επείγει η λήψη μέτρων για την αναχαίτιση της διαρροής πλοίων από το ελληνικό νηολόγιο πριν η κατάσταση καταστεί μη αναστρέψιμη. Είναι θετικό ότι υπάρχει δεδηλωμένη ως προτεραιότητα της Ελληνικής Πολιτείας να καταστεί το ελληνικό νηολόγιο πάλι ανταγωνιστικό».

Παλαιότερα δε είχε τονίσει:

«Το θέμα της σημαίας είναι κάτι το οποίο  βρήκα  όταν μπήκα στον συνδικαλισμό, μικρός σε ηλικία,  το 1987.  Η ελληνική σημαία είναι μία άρρωστη κατάσταση.  Και αρρωσταίνει βαθιά. Και η σημαία για να φτιάξει  δεν  γίνεται ούτε με το παράλληλο νηολόγιο του Αγίου Όρους που είπε ο Κουρουμπλής ούτε με τέτοιες μεθόδους.

Πρέπει να κάνεις τη σημαία σου ανταγωνιστική. Πρέπει η ελληνική σημαία   να είναι εξίσου ανταγωνιστική με τις ευρωπαϊκές.  Είτε λέγεται  Μάλτα είτε λέγεται Κύπρος είτε λέγεται Ολλανδία είτε Γερμανία.  Να γίνουμε μία από αυτές. Για να συμβεί αυτό πρέπει  εφόσον δεν  έρχονται  Έλληνες για  κατώτερα πληρώματα,  πρέπει να φέρουμε το κόστος στο ίδιο επίπεδο που είναι στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για Κίνα  και Άπω Ανατολή. Λέμε για την Ευρώπη» για να προσθέσει:

« Αυτό είναι μία απλή συνταγή. Αν μπορέσουμε και φέρουμε  τα μισθολόγια των κατωτέρων πληρωμάτων, από ανθυποπλοίαρχο και κάτω,  από τρίτο μηχανικό και κάτω  στα μισθολόγιο του ITF, στη διεθνή ναυτεργατική  σύμβαση που επικρατεί  τότε θα βρεθεί ο δρόμος για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας. Κάποτε ανέσυρα από το αρχείο της ΕΕΕ ένα γράμμα του 1936  που απευθυνόταν προς την κυβέρνηση και ζητούσε ένα πράγμα. Να παραμείνει η ελληνική  ναυτιλία ανταγωνιστική. Χάσαμε τη σημαία γιατί  πάψαμε να είμαστε ανταγωνιστικοί.»

Για το θέμα του ελληνικού νηολογίου έχει τοποθετηθεί  ο πλοιοκτήτης,  Χάρης Βαφειάς που είναι και πρόεδρος του Προξενικού Σώματος στην Ελλάδα:

«Ήμουν και είμαι μεγάλος υποστηρικτής της θέσης  ότι η σημαία  για να είναι ανταγωνιστική θα πρέπει να φύγουν όλα αυτά τα βάρη που έχει πάνω της.  Δεν μπορεί να έχεις τόσες χιλιάδες πλοία ελληνικά και να ένα πολύ μικρό ποσοστό να είναι εγγεγραμμένο στο ελληνικό νηολόγιο.

Έχει πολλά βάρη η ελληνική σημαία. Καταρχήν είναι η σύνθεση πληρώματος. Είναι πεπαλαιωμένο σύστημα αυτό.  Πολλοί θέλουν να  βάλουν ελληνική σημαία αλλά  δεν βρίσκουν  Έλληνες αξιωματικούς, όπως απαιτεί η ελληνική νομοθεσία που προβλέπει συγκεκριμένο αριθμό.  Είναι κρίμα».

Το ελληνικό νηολόγιο είναι το 8ο μεγαλύτερο στον κόσμο.  Πρώτη δύναμη  στην παγκόσμια κατάταξη είναι ο Παναμάς και ακολουθούν τα Νησιά Μάρσαλ, η Λιβερία, το Χονγκ Κόνγκ  και η  Σιγκαπούρη.

Ο στόλος με ελληνική σημαία  είναι  δεύτερος στην Ε.Ε.  σε όρους χωρητικότητας  τόνων dw  με πρώτη τη Μάλτα και τρίτη την Κύπρο.

Τα ελληνόκτητα πλοία είναι μοιρασμένα σε 41 νηολόγια. Τα περισσότερα είναι εγγεγραμμένα στο νηολόγιο της Λιβερίας και των Νησιών Μάρσαλ σε ποσοστό 19%.

Το ελληνικό νηολόγιο είναι στην τρίτη θέση προτίμησης των Ελλήνων πλοιοκτητών με 17% μαζί με τη Μάλτα που έχει επίσης το 17%. Παρ’ όλα αυτά το ελληνικό νηολόγιο παραμένει πρώτο με βάση τη χωρητικότητα με ποσοστό 21,8% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου.

Ακολουθούν ο Παναμάς με  9%, η Κύπρος με 7% και οι Μπαχάμες με 6%.