Η ετήσια έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Αερίου για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αποτυπώνει την ταχεία εξέλιξη και διεύρυνση του τομέα. Σε έναν κόσμο που επανακαθορίζει τις ενεργειακές του προτεραιότητες, το LNG αναδεικνύεται ως στρατηγικό καύσιμο, προσφέροντας ευελιξία, καθαρότερη ενέργεια και νέα επενδυτικά πεδία. Η φετινή 16η έκθεση της IGU σκιαγραφεί ένα μέλλον με αυξημένη ζήτηση, τεχνολογικές καινοτομίες και γεωπολιτική στήριξη, επιβεβαιώνοντας τον καθοριστικό ρόλο του LNG στην παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια και μετάβαση.

Η αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) βρίσκεται σε τροχιά διαρκούς ανάπτυξης, με τις προοπτικές της να ενισχύονται τόσο σε παραδοσιακές όσο και σε νέες αγορές, όπως αναδείχθηκε στην 16η ετήσια έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Αερίου (IGU).

Η έκθεση εντοπίζει σημαντικές εξελίξεις όπως:

  • Νέο κύμα παραγωγικής δυναμικότητας υγροποίησης
  • Επέκταση των πλωτών λύσεων (FLNG)
  • Αύξηση της ζήτησης σε data centers και νέες αγορές
  • Ενίσχυση των υποδομών αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU)
  • Διεθνή πολιτική υποστήριξη, κυρίως από τις ΗΠΑ

Η πρόεδρος της IGU, Li Yalan, χαρακτήρισε το 2024 «άλλη μια δυναμική χρονιά» για τον κλάδο, με την παγκόσμια δυναμικότητα LNG να ενισχύεται κατά 6,5 εκατ. τόνους ετησίως. Το Μεξικό και το Κονγκό εισήλθαν δυναμικά ως νέοι παραγωγοί, ενώ καταγράφηκαν επενδυτικές αποφάσεις για επιπλέον 14,8 εκατ. τόνους δυναμικότητας, παρότι μειωμένες σε σύγκριση με τους 58,8 εκατ. τόνους του 2023.

Συνολικά, στο τέλος του 2024 βρίσκονταν υπό κατασκευή ή σε φάση έγκρισης έργα συνολικής παραγωγικής δυναμικότητας 210,3 εκατ. τόνων LNG ετησίως. Επιπλέον, έργα συνολικής δυναμικότητας 1.121,9 mtpa βρισκόταν σε προ-τελική φάση απόφασης, με το 58% εξ αυτών να αφορά στη Βόρεια Αμερική.

Παράλληλα, σημειώθηκε πρόοδος στον τομέα των πλωτών μονάδων υγροποίησης και αποθήκευσης. Σήμερα, η παγκόσμια παραγωγική δυναμικότητα σε πλωτές μονάδες ανέρχεται σε 14,35 εκατ. τόνους. Νέα έργα FLNG προτείνονται σε 15 αγορές, με τις μονάδες δεύτερης γενιάς να πλεονεκτούν σε χρόνο παράδοσης και κεφαλαιακή απαίτηση.

Το 2024 ενισχύθηκε και η εφοδιαστική αλυσίδα, με 64 νέα LNG Carriers να προστίθενται στον παγκόσμιο στόλο, ο οποίος πλέον αριθμεί 742 πλοία. Οι εμπορικές μεταφορές έφτασαν τις 7.065, ενώ για το 2025 προβλέπεται η παράδοση 97 νέων πλοίων.

Σημαντικές προσθήκες σημειώθηκαν και στους τερματικούς σταθμούς LNG, με 10 νέες εγκαταστάσεις, έξι επεκτάσεις και την ενεργοποίηση ενός ακόμα σταθμού, συνολικής δυναμικότητας 66,6 εκατ. τόνων. Παράλληλα, έξι νέες πλωτές μονάδες FSRU ενισχύουν την ευελιξία του παγκόσμιου εφοδιασμού.

Σε επίπεδο εμπορικών ροών, οι ΗΠΑ διατηρούν την πρωτοκαθεδρία στις εξαγωγές με 88,4 εκατ. τόνους, ακολουθούμενες από την Αυστραλία και το Κατάρ. Από την πλευρά των εισαγωγών, η Κίνα, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα οδηγούν τη ζήτηση.

Το LNG αναδεικνύεται πλέον όχι μόνο ως στρατηγικό καύσιμο για την ενεργειακή μετάβαση αλλά και ως εργαλείο σταθερότητας για αγορές με αυξανόμενη μεταβλητότητα, όπως εκείνες που επενδύουν σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Με τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις να αναζητούν λύσεις με χαμηλότερο ανθρακικό αποτύπωμα, το LNG φαίνεται να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του ενεργειακού μέλλοντος.

Διαβάστε ακόμη

Πώς θα λειτουργήσει η ψηφιακή πλατφόρμα για αναζήτηση στέγης

Γιατί η ελληνική ναυτιλία είναι η Ελβετία των θαλασσών

Φυσικό αέριο: Ανοδική πορεία για τις ευρωπαϊκές τιμές εν μέσω αυξημένης γεωπολιτικής έντασης και περιορισμένης προσφοράς

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα