Ναυτιλία

Τραμπ ή Μπάιντεν: Ποιον επιλέγει η ναυτιλιακή βιομηχανία

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Τα δεξαμενόπλοια στηρίζουν Τράμπ -Φορτηγά και container ships Μπάιντεν

Το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ θα έχει αναμφίβολα σημαντικό αντίκτυπο στις παγκόσμιες ναυτιλιακές αγορές, με τη θαλάσσια βιομηχανία να βρίσκεται στο επίκεντρο των γεωπολιτικών εμπορικών πολέμων  διακινώντας   το 90% των εμπορευμάτων.  Ωστόσο, διαφορετικοί  κλάδοι  θα έχουν  διαφορετικές επιπτώσεις  ανάλογα με το εκλογικό αποτέλεσμα.

Όπως επισημαίνεται σε ανάλυση της Vessels Value η αγορά δεξαμενόπλοιων αναμένεται να επωφεληθεί από την επανεκλογή στην  προεδρία του Τραμπ, κάτι που  συνέβη  τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Η εύνοιά του για την παραγωγή αργού στις ΗΠΑ και η «μαύρη λίστα«» που έφτιαξε και έβαλε σε αυτή ορισμένους στόλους δεξαμενόπλοιων αλλά και ολόκληρες χώρες όπως το Ιραν είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν- εκτοξευθούν  τα κέρδη για τα δεξαμενόπλοια τόσο μακροπρόθεσμα όσο και βραχυπρόθεσμα.

Ο Μπάιντεν αναμένεται να επικεντρωθεί στις επενδύσεις σε καθαρές ενέργειες, μειώνοντας έτσι τον εφοδιασμό χωρών σε αργό πετρέλαιο από  τις  ΗΠΑ, εξέλιξη που θα μπορούσε να αλλάξει τα πρότυπα συναλλαγών  παγκοσμίως και να μειώσει τα επιτόκια.

Ο Μπάιντεν είναι πιθανό να στηριχθεί   από τις αγορές των φορτηγό πλοίων- Bulker και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων  οι οποίες υπέφεραν εξαιτίας  των προστατευτικών πολιτικών του Trump και του συνεχιζόμενου εμπορικού πολέμου μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας.

Ωστόσο, αυτό είναι λιγότερο σαφές, καθώς εξακολουθεί να υπάρχει κάποια αβεβαιότητα σχετικά με το πώς θα μοιάζει η σχέση μεταξύ Μπάιντεν και Κίνας.

Δεξαμενόπλοια  υπέρ Τραμπ

Η υποστήριξη του Trump  στην παραγωγή αργού στις ΗΠΑ, η επιβολή κυρώσεων στο Ιράν και η προσωρινή μαύρη λίστα  για ορισμένους στόλους μεγάλων δεξαμενόπλοιων, όπως της Cosco με τα VLCC  ήταν επωφελής για τις ναυλαγορές. δεξαμενόπλοιων τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα αφού μειώθηκε η προσφερόμενη χωρητικότητα- ο αριθμός πλοίων- με αποτέλεσμα να ανέβουν σε υψηλότατα επίπεδα τα ναύλα.

Η παραγωγή και η εξαγωγή αργού πετρελαίου από τις  ΗΠΑ ευνοήθηκαν και ευνοούνται αναμφισβήτητα από τον Τεαμπ. Ήταν επωφελές για την αγορά δεξαμενόπλοιων επειδή οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς αργού πετρελαίου των ΗΠΑ είναι στην Ασία.

Η Ασία είναι μακρύτερα από τις ΗΠΑ σε σχέση με  τη Μέση Ανατολή, οπότε καθώς οι περισσότερες ασιατικές εισαγωγές πετρελαίου προέρχονται από τις ΗΠΑ, τα φορτία πρέπει να ταξιδεύουν περαιτέρω, προσθέτοντας μίλια στο ταξίδι, εξαντλώντας την προσφορά  δεξαμενόπλοιων  και ανεβάζοντας τη ναυλαγορά αγορές.

Αντίθετα, ο Μπάιντεν πρότεινε ενεργειακές πολιτικές ως μέρος της εκστρατείας του, οι οποίες θα μπορούσαν να αποτρέψουν τις εξαγωγές αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ. Οι πολιτικές του, που υποστηρίζουν εναλλακτικές λύσεις χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, θα επιβραδύνουν την ανοδική πορεία των εξαγωγών αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ, αν και δεν θα τις απαγορεύσει εντελώς.

Παράλληλα με τις επενδύσεις σε καθαρότερες μορφές ενέργειες, αναμένεται  να περιορίσει την παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ, περιορίζοντας τις εξαγωγές.

Αυτές οι πολιτικές θα μπορούσαν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις τιμές των ναύλων , ιδίως για τις μακροχρόνιες συναλλαγές μεταξύ των ΗΠΑ και της Ασίας.

Εάν οι εξαγωγές των ΗΠΑ μειωθούν  στο μέλλον, η Ασία θα πρέπει να βασιστεί  περισσότερο στις εισαγωγές από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής. Η απόσταση είναι μικρότερη άρα θα μειωθεί το κόστος ταξιδιού και το κόστος των  ναύλων.

Από την ημέρα  άρσης της απαγόρευσης των εξαγωγών αργού πετρελαίου των ΗΠΑ τον Δεκέμβριο του 2015 επί προεδρίας  Ομπάμα, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου αυξήθηκαν. Εκτοξεύτηκαν δε όταν άρχισε  η προεδρία του Τραμπ το 2017 και μάλιστα κατά  159% κατά το πρώτο έτος της προεδρίας του Τραμπ. Έκτοτε, τα μίλια-φορτίου έχουν σχεδόν διπλασιαστεί φθάνοντας  123,7 δισ. τον Ιούλιο του 2020.

Με εξαίρεση το εγχώριο εμπόριο, το μεγαλύτερο μερίδιο αργού πετρελαίου πηγαίνει στην Ασία. Κατά το τελευταίο έτος, η Νότια Κορέα έχει γίνει ο κορυφαίος εισαγωγέας αργού πετρελαίου των ΗΠΑ, εισάγοντας 6,2% των συνολικών αμερικανικών εξαγωγών και ακολουθεί από κοντά η  Κίνα.

Κυρώσεις στο Ιράν

Ο Τραμπ έχει υποστηρίξει την επιβολή μεγάλων κυρώσεων  προκαλώντας τόσο θετικές όσο και αρνητικές επιπτώσεις στις αγορές των δεξαμενόπλοιων.  Οι κυρώσεις που επέβαλε στη Βενεζουέλα και στο Ιράν, μεταξύ άλλων, ωφέλησαν τις εξαγωγές αργού πετρελαίου από τις  ΗΠΑ αφού υπήρξε μια απότομη μείωση του εκτιμώμενου όγκου φορτίου-πετρελαίου  που εξήχθη  από το Ιράν, όταν ο Τραμπ επέβαλε αυστηρές κυρώσεις στη χώρα.

Το 2018, ο Τραμπ αποφάσισε  πρόσθετες κυρώσεις κάνοντας τις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου να πέσουν  πολύ.Οι  ΗΠΑ κατέκτησαν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς για την αναπτυσσόμενη εξαγωγική τους επιχείρηση.

Εάν ψηφιστεί ο Μπάιντεν, αναμένεται ότι θα επανεκτιμήσει και θα  χαλαρώσει τις κυρώσεις. Το Ιράν είναι πολύ πιο κοντά στην Ασία από τις ΗΠΑ, οπότε αν αρχίσει να εξάγει πετρέλαιο θα μειώσει το κομμάτι της πίτας που έχουν οι ΗΠΑ.

Μαύρη λίστα

Το 2019, ο Τραμπ έφτιαξε μαύρη λίστα για διάφορα πλοία και εταιρείες που κατηγορούνται ότι είχαν εμπορικές συναλλαγές με χώρες στις οποίες οι ΗΠΑ είχαν επιβάλλει κυρώσεις.  Το αποτέλεσμα ήταν να μειωθούν τα διαθέσιμα πλοία στην αγορά και να αυξηθούν βραχυπρόθεσμα τα ναύλα και τα κέρδη   για τα δεξαμενόπλοια που είχαν παραμείνει  ενεργά.

Bulkers- Μπάιντεν

Στο μεταξύ, o  εμπορικός πόλεμος του Τραμπ είχε βλάψει τις εξαγωγές των ΗΠΑ άρα και το μεταφορικό έργο για τα φορτηγά πλοία.

Το εμπόριο ξηρού χύδην από τις ΗΠΑ προς την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των βασικών εξαγωγών σιτηρών όπως η σόγια και το καλαμπόκι, δείχνει σαφείς εποχιακές τάσεις τα τελευταία 5 χρόνια. Κορύφωση του όγκου φορτίου παρατηρείται μεταξύ Αυγούστου και Νοεμβρίου και συσχετίζεται με την έναρξη της περιόδου εμπορίας που είναι ο Σεπτέμβριος.

Ωστόσο, δεδομένου ότι οι εμπορικές διαφορές κλιμακώθηκαν το 2018, υπήρξε σαφής μείωση και αστάθεια του όγκου φορτίων που εισάγεται στην Κίνα πλήττοντας κυρίως φορτηγά πλοία της κατηγορίας τα Panamax, Supramax και Ultramax Bulkers.

Το 2020  η κορύφωση του μεταφορικού φορτίου δεν έχει φθάσει στα υψηλότερα επίπεδα των προηγούμενων ετών, αν και πριν από την Covid-19 , οι εισαγωγές στην Κίνα είχαν αρχίσει να αυξάνονται ξανά σταδιακά.

Οι εισαγωγές μειώθηκαν τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο ως αποτέλεσμα της πανδημίας, αλλά από τον Ιούλιο, καθώς η ζήτηση άρχισε να ανακάμπτει, ακολούθησαν ανοδική πορεία, αυξημένες  κατά 140%.

Αυτό υποδηλώνει ότι η πρώτη φάση της εμπορικής συμφωνίας που υπογράφηκε και από τις δύο χώρες τον Ιανουάριο του 2020,  με την οποία η Κίνα συμφώνησε να αυξήσει τις εισαγωγές των ΗΠΑ κατά τα επόμενα δύο χρόνια, θα μπορούσε να αναστρέψει την εικόνα  καθώς οι εισαγωγές αρχίζουν να αυξάνονται σύμφωνα με τις προ-εμπορικές περίοδο πολέμου. Ωστόσο, υπάρχει πραγματικός κίνδυνος περισσότερων ενεργειών στο πλαίσιο  εμπορικού πολέμου εάν επανεκλεγεί ο Τραμπ, οπότε αναμένεται οι   ιδιοκτήτες των φορτηγών   να είναι πιο αισιόδοξοι με την προεδρία του Μπάιντεν παρά τη στάση του απέναντι στο εμπόριο με την Κίνα που δεν είναι ακόμη σαφής).

Οι προστατευτικές πολιτικές του Τραμπ είχαν αρνητικό αντίκτυπο στις συναλλαγές εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Κίνας και  ΗΠΑ. Επιπλέον, η υπόσχεση του Μπάιντεν  για υψηλότερα επίπεδα τόνωσης της οικονομίας  θα αυξήσει τις καταναλωτικές δαπάνες και τους σχετικούς όγκους συναλλαγών μέσω container ships.

Οι προστατευτικές πολιτικές του Trump, ειδικά εναντίον της Κίνας, θα μπορούσαν να είναι κακές για την αγορά των κοντέινερ, καθώς οι εξαγωγές κινεζικών εμπορευματοκιβωτίων προς τις ΗΠΑ αποτελούν σημαντικό παράγοντα της ζήτησης κοντέινερ.

Σε αυτό το στάδιο δεν είναι σαφές εάν ο Μπάιντεν θα είναι πιο επιεικής στην Κίνα, αλλά οι δηλώσεις του δείχνουν ότι αποδέχεται περισσότερο τα οφέλη του διεθνούς εμπορίου.