Έτοιμα έχει τα σχέδια για τη δυναμική επανέναρξη της λειτουργίας των Ναυπηγείων της Ελευσίνας η ΟΝΕΧ. Στόχος είναι η εξυπηρέτηση 200 πλοίων της εμπορικής ναυτιλίας το χρόνο ενώ το ενδιαφέρον είναι στραμμένο και στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό το οποίο θα αποφασίσει για τη ναυπήγηση τριών κορβετών. Όπως είπε ο Πάνος Ξενοκώστας σε συνάντηση που είχε με δημιοσιογράφους, χθες το μεσημέρι, «θα είναι τιμή μας να μας επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό αλλά δεν εξαρτάται το ναυπηγείο από το Π.Ν. Θα μεγαλώσει το αμυντικό του κομμάτι το Ναυπηγείο σε κάθε περίπτωση. Γιατί υπάρχουν στην περιοχή και Νατοϊκοί στόλοι και αμυντικοί στόλοι άλλων χωρών, εμείς είμαστε σε συζητήσεις να κάνουμε ναυπηγήσεις μικρότερων από τις κορβέτες πλοίων για άλλες χώρες. Προχωράμε τον δικό μας δρόμο» για να προσθέσει:

«Όμως δεν εξαρτάται η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και το επιχειρηματικό πλάνο της ΟΝΕΧ από τα αμυντικά συμβόλαια του Π.Ν. και δεν θα μπορούσε να είναι έτσι γιατί κανείς δεν μπορεί να πει ότι θα τα πάρεις. Το ναυπηγείο της Ελευσίνας και χωρίς αμυντικό πρόγραμμα θα είναι βιώσιμο». Τόνισε δε ότι τα ναυπηγεία θα είναι έτοιμα για να επαναλειτουργήσουν Ιούνιο με Αύγουστο του 2023. «Το σχέδιο λέει ότι γύρω στην άνοιξη θα βγει η δικαστική απόφαση που αφορά την επικύρωση του σχεδίου εξυγίανσης των ναυπηγείων και μεταξύ Ιουνίου και Αυγούστου του 2023 θα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε δουλειά, να λειτουργήσουμε το ναυπηγείο. Έχουν συμφωνήσει όλοι οι πιστωτές, Δημόσιο, Εφορία, ΕΦΚΑ, οι τράπεζες, και όλοι οι εργαζόμενοι».

Ο ρόλος του Νεώριου

Στην αρχή της συζήτησης  ο Πάνος Ξενοκώστας επεσήμανε ότι η ONEX μπαίνει δυναμικά στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, καθώς έχει δώσει ήδη τα εχέγγυα από το ναυπηγείο του Νεωρίου. Και ανέφερε στοιχεία από την έως σήμερα δραστηριότητα του ναυπηγείου στη Σύρο:

– έως το 2022 είχαν ολοκληρωθεί 350 επισκευές πλοίων, ενώ είχαν καταβληθεί 10 εκατ. ευρώ σε αποπληρωμές και οφειλές εργαζομένων και άλλα 5 εκατ. ευρώ σε οφειλές εφορίας ΙΚΑ και τράπεζες.

– περισσότερα από 100 εκατομμύρια προήρθαν από δεξαμενισμούς πλοίων για επισκευές στο Νεώριο

-έχουν γίνει συνολικά επενδύσεις περίπου 20 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών του.

– τον Δεκέμβριο τη Σύρο σε συνεργασία με τη Cisco και την περιφέρεια σε ένα άλλο κτίριο θα δημιουργηθεί Κέντρο Θαλάσσιας Καινοτομίας ενώ τον Φεβρουάριο θα προχωρήσει σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας η ίδρυση σχολής νέων εργατοτεχνιτών, προαναγγέλλοντας ότι κάτι ανάλογο θα γίνει και στο ναυπηγείο της Ελευσίνας.

Ναυπηγεία Ελευσίνας

Στη συνέχεια ξεδίπλωσε σκέψεις και επιχειρηματικά σχέδια που αφορούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας: «Αυτό που πάμε να κάνουμε βασίζεται σε μία άλλη ιστορική συμφωνία αυτή με το DFC. Είναι ο κρατικός αμερικάνικος χρηματοδοτικός φορέας. Αυτός μας στηρίζει, μαζί με δικά μας κεφάλαια, με πρώτη φάση χρηματοδότησης 102 εκατομμύρια ευρώ. Έγινε αλλαγή στον αμερικανικό νόμο ο οποίος ψηφίστηκε και από τους Ρεπουμπλικάνους και από τους Δημοκρατικούς για να μπορούν να χρηματοδοτούνται συγκεκριμένες επενδύσεις στην Ελλάδα και συμβαίνει για πρώτη φορά. Αυτό σημαίνει ότι το αμερικανικό κράτος έχει πειστεί ότι εμείς τη δουλειά μας την ξέρουμε και παίρνει ένα ρίσκο με λεφτά των Αμερικάνων φορολογούμενων. Τα 102 εκατομμύρια είναι με τη μορφή δανείου, μετατρέψιμου για ένα κομμάτι. Το DFC μπορεί να πάρει ένα μικρό ποσοστό μετοχών αν το θελήσει γιατί το αμερικανικό κράτος δεν μπαίνει με πλειοψηφίες. Πάμε να λειτουργήσουμε ένα ναυπηγείο στο οποίο να μπορούμε να κάνουμε επισκευές σε τουλάχιστον 200 πλοία της εμπορικής ναυτιλίας, τον χρόνο, όλων των τύπων και με στόχευση στα ενεργειακά πλοία».

Στο σημείο αυτό έκανε αναφορά στο κλείσιμο των ναυπηγείων στην Ελλάδα, ποιοι ωφελήθηκαν και στα εμπόδια για την αναβίωση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας:

«Δεν θα είναι εύκολη η προσπάθειά μας γιατί τα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε στη Σύρο , θα είναι επί 10 στην Ελευσίνα. Προβλήματα που έχουν να κάνουν με το θεσμικό περιβάλλον. Γιατί τα ναυπηγεία στην Ελλάδα κλείσανε για λόγους και δεν ανοίξανε για…λόγους. Το ερώτημα είναι ποιός δεν θέλει να ανοίξουν τα ναυπηγεία; Η απάντηση είναι “ακολούθα το χρήμα-follow the money». Καταρχήν τα τούρκικα. Η δουλειά που φέρνουμε στην Ελλάδα είναι κατά 95% από τα τούρκικα ναυπηγεία. Παίρνουμε τα πλοία από εκεί. Κλείσανε εδώ τα ναυπηγεία και μάθανε οι Έλληνες τεχνίτες την δουλειά στους Τούρκους και πήγανε εκεί και ελληνικά πλοία. Αυτή τη δουλειά φέρνουμε πίσω στα ναυπηγεία της Ελλάδας».

Αμυντικά συμβόλαια

Η συζήτηση στράφηκε και στο αμυντικό κομμάτι των Ναυπηγείων Ελευσίνας κάνοντας αναφορά και στον ρόλο της Fincantieri. «Στα ναυπηγεία Ελευσίνας βρήκαμε και ένα αμυντικό κομμάτι. Αφού υπάρχει και γνωρίζοντας ότι το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θέλει εδώ ναυπηγείο, έχει ενταχθεί στα σχέδιά μας. Έχει ενταχθεί γιατί υπάρχει η τεχνογνωσία και υπάρχει και αγορά. Εμείς θα θέλαμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας εφόσον μας ζητηθεί από το Πολεμικό Ναυτικό. Θα το θέλαμε. Και έχουμε ενώσει τις δυνάμεις μας με την Fincantieri γιατί μας αρέσει να συνεργαζόμαστε με τους καλύτερους. Είναι το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Ευρώπης και ένα από τα τέσσερα μεγαλύτερα στον κόσμο, έχει πολλές καλές δικές της σχεδιάσεις και είναι αυτή η οποία συμφώνησε να μπορούμε να κτίσουμε τις τρεις κορβέτες στην Ελλάδα εφόσον τις πάρουμε. Θέλουμε να κτίσουμε τις κορβέτες στην Ελλάδα όχι να πούμε απλώς ότι κτίσαμε τις κορβέτες. Γιατί για εμάς δεν θα έχει νόημα απλώς να ασχοληθούμε εμπλακούμε με κρατικά αμυντικά συμβόλαια απλά για να εμπλεκόμαστε κάνοντας δύο δουλειές , δεν ενδιαφερόμαστε» είπε και συνέχισε ξεκαθαρίζοντας γιατί δεν εξαρτάται η εξυγίανση των ναυπηγείων από τα αμυντικά προγράμματα:

«Θα περιμένουμε κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα, κάποιους μήνες, να δούμε τι σχέδια έχει το ΠΝ για εμάς. Εάν δεν υπάρχει κάποιο πρόγραμμα έτσι και αλλιώς υπάρχει ενδιαφέρον και από αμυντικά προγράμματα άλλων χωρών, θα κοιτάξουμε να γεμίσουμε τα ναυπηγεία μας όπως κάνουμε στη Σύρο Και θα γεμίσουν τα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Θα είναι τιμή μας να μας επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό αλλά δεν εξαρτάται το ναυπηγείο από Π.Ν. Θα μεγαλώσει το αμυντικό του κομμάτι το Ναυπηγείο σε κάθε περίπτωση. Γιατί υπάρχουν στην περιοχή και Νατοϊκοί στόλοι και αμυντικοί στόλοι άλλων χωρών, εμείς είμαστε σε συζητήσεις να κάνουμε ναυπηγήσεις μικρότερων από τις κορβέτες πλοίων για άλλες χώρες. Προχωράμε τον δικό μας δρόμο. Όμως δεν εξαρτάται η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και το επιχειρηματικό πλάνο της ΟΝΕΧ από τα αμυντικά συμβόλαια του Π.Ν. και δεν θα μπορούσε να είναι έτσι γιατί κανείς δεν μπορεί να πει ότι θα τα πάρεις. Το ναυπηγείο της Ελευσίνας και χωρίς αμυντικό πρόγραμμα θα είναι βιώσιμο. Δεν θα μπορούσε να αρχίσει ένα επιχειρηματικό πλάνο στο οποίο να προβλέπεται ότι μετά από 2-3 χρόνια θα πάρω και 200 εκατομμύρια από το ΠΝ. Ενώ ότι θα φέρουμε εμπορικά πλοία το ξέρουμε γιατί αυτή είναι η δουλειά μας».

Διαβάστε ακόμη

Ολα όσα συμβαίνουν στην κουζίνα της θρυλικής Σπονδής

Η «πίεση» Μητσοτάκη στη Μαρτίνου, το ντέρμπι Αλαφούζου – Κυριακού για το Μουντιάλ, τα «καπέλα» στην κινητή τηλεφωνία και τα σενάρια για τις τράπεζες 

Κάρολαϊν Έλισον: Η μυστηριώδης γυναίκα πίσω από την κατάρρευση του FTX