Μεικτά προγράμματα απασχόλησης που θα συνδυάζουν επιδότηση αλλά και επαγγελματική κατάρτιση σχεδιάζονται ήδη από το υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ, έχοντας ως στόχο αυτά να τρέξουν στην αγορά προκειμένου να γίνει ανάσχεση της ανεργίας, μόλις βέβαια υποχωρήσουν τα επιδημιολογικά φαινόμενα και αρχίσει σταδιακά να αποσωληνώνεται η οικονομία από τον κρατικό αναπνευστήρα.

Παρότι η προώθησή τους έχει αρχικά σχεδιαστεί για το πρώτο 6μηνο του 2021, ο χρόνος εφαρμογής τους θα εξαρτηθεί από την πορεία της πανδημίας. Τα εν λόγω προγράμματα βασίζονται στο τρίπτυχο επιδότηση μισθού – επιδότηση εισφορών – αναβάθμιση δεξιοτήτων (κυρίως ψηφιακών) μέσω επαγγελματικής κατάρτισης.

Το νέο στοιχείο που θα αλλάξει άρδην όλα όσα ίσχυαν μέχρι τώρα στην κατάρτιση είναι η βαθμολόγηση των αποτελεσμάτων της εκπαίδευσης εργαζομένων και ανέργων ως προς τον στόχο, που δεν είναι άλλος από την εξεύρεση θέσης εργασίας, αλλά και την αναβάθμιση της ήδη υπάρχουσας. Στο σκέλος της κατάρτισης των εν λόγω προγραμμάτων θα γίνει, πιθανότατα, το πρώτο πείραμα εφαρμογής των προτάσεων της επιτροπής Πισσαρίδη, στις οποίες μάλιστα έχει αποτυπωθεί και η εμπειρία άλλων χωρών.

Στην ομάδα εργασίας που συστάθηκε πρόσφατα στο υπουργείο Εργασίας από υπηρεσιακούς παράγοντες για τη μελέτη του νέου μοντέλου κατάρτισης, έχει συζητηθεί η θέσπιση κινήτρων, όπως άλλωστε προτείνει και η επιτροπή Πισσαρίδη, τόσο για τους εργαζομένους όσο και για τους παρόχους κατάρτισης, μέσα από ένα σύστημα αμοιβών τεσσάρων ταχυτήτων.

Πιο συγκεκριμένα, θα καταβάλλεται από τον ΟΑΕΔ ένα ποσό στο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης ( ΚΕΚ) μετά την επιβεβαιωμένη ολοκλήρωση και πιστοποίηση της εκπαίδευσης του εργαζομένου ή ανέργου. Στη συνέχεια για να πάρει το ΚΕΚ το δεύτερο μέρος της αποζημίωσης, θα πρέπει να βρει στον  εκπαιδευόμενο θέση πρακτικής άσκησης σε επιχείρηση. Το τρίτο μέρος της αποζημίωσης θα καταβληθεί όταν ο άνεργος βρει δουλειά, κάτι που θα αποδεικνύει ότι η εκπαίδευση ήταν αποτελεσματική. Επιπλέον, η επιτροπή Πισσαρίδη προτείνει και τη χορήγηση μπόνους σε περίπτωση διατήρησης από τον καταρτισθέντα της θέσης εργασίας για 6 μήνες.

Για παράδειγμα, ο εκπαιδευτής μπορεί να λάβει το 80% της αποζημίωσης κατά την κατάρτιση και το 20% μετά την εύρεση εργασίας, ώστε να λειτουργήσει ως κίνητρο εκπαίδευσης υψηλών προδιαγραφών.

Εύλογο είναι βέβαια εφόσον η πληρωμή των κέντρων κατάρτισης θα γίνεται με βάση τα μετρήσιμα αποτελέσματα που επιτυγχάνουν, τα κέντρα να επιλέγουν αυτούς που πιστεύουν ότι μπορούν να επιτύχουν. Ομως έτσι κι αλλιώς, όπως τονίζουν ειδικοί στην απασχόληση, μια μερίδα ανέργων με χαμηλές δεξιότητες, ο λεγόμενος σκληρός πυρήνας της ανεργίας, δύσκολα βρίσκει δουλειά. Αυτοί οι άνεργοι μπορούν να παρακολουθήσουν ένα ενισχυτικό πρόγραμμα για να βελτιώσουν τις ικανότητές τους για απασχόληση (κοινωνικές δεξιότητες, τεχνική συνέντευξης) ή να ενταχθούν σε προγράμματα κοινωφελούς εργασίας.

Οικονομικά κίνητρα θα θεσπιστούν και για τους εκπαιδευόμενους ανέργους. Η έκθεση Πισσαρίδη προτείνει να λαμβάνουν ένα ποσό έναντι του κόστους διαβίωσής τους κατά τη διάρκεια της περιόδου κατάρτισης. Ο όρος «κόστος διαβίωσης» δεν έχει επισήμως ποσοτικοποιηθεί. Ωστόσο σε ομιλία του στη Βουλή κατά τη διάρκεια της συζήτησης του πτωχευτικού νόμου ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε ότι το ποσό θα μπορούσε να ανέρχεται στα 537 ευρώ.

Κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης, προτείνεται οι άνεργοι να αμείβονται από την κυβέρνηση με τον κατώτατο μισθό. Η επιχείρηση στην οποία κάνουν την πρακτική άσκηση δεν θα πληρώνει κάτι για τις υπηρεσίες του εργαζομένου, θα δεσμεύεται όμως να ενσωματώσει τον καταρτιζόμενο στο πρόγραμμα εργασιών της επιχείρησης βάσει των προσόντων του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα υποχρεώνεται από τον νόμο να τον προσλάβει.

Εκτός όμως από τα προγράμματα με άξονα το μείγμα επιδότησης κατάρτισης, στο υπουργείο Εργασίας και στον ΟΑΕΔ σχεδιάζονται και άλλα στοχευμένα προγράμματα για την επόμενη μέρα της πανδημίας, καθώς η πίεση στον Προϋπολογισμό αυξάνεται από το υπέρογκο κονδύλι που έχει μέχρι τώρα διατεθεί για την κάλυψη των αποζημιώσεων ειδικού σκοπού και την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι κάποια προγράμματα για τις ανοιχτές αλλά πληττόμενες επιχειρήσεις θα πατήσουν πάνω στο μοντέλο του «Συν-Εργασία», καθώς αυτό ενσωματώνει συγκεκριμένα κριτήρια πτώσης τζίρου ως προϋποθέσεις ένταξης.

Οι αναστολές συμβάσεως εργασίας έχουν κοστίσει τουλάχιστον 2,3 δισ. ευρώ από τον περασμένο Μάρτιο, εκ των οποίων το 1 δισ. αφορά το δεύτερο lockdown, δηλαδή την περίοδο Νοεμβρίου – Ιανουαρίου. Μόνο τον περασμένο Ιανουάριο καταβλήθηκαν 306 εκατ. ευρώ σε 623.557 δικαιούχους. Εκτός από τη δαπάνη για την αποζημίωση ειδικού σκοπού των 534 ευρώ, κατά 900 εκατ. ευρώ έχει επιβαρυνθεί ο Προϋπολογισμός για την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων που βρίσκονται σε αναστολή εργασίας.

Διαβάστε ακόμη:

Επανέρχεται ο σχεδιασμός για το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο της Εφορίας

Τουρκική λίρα: Τρενάκι του τρόμου για τους επενδυτές – Έχασε όλα τα κέρδη του 2021

«Game of Thrones» στην ελληνική κρουαζιέρα με σύγκρουση αρμοδιοτήτων υπουργείων Τουρισμού και Ναυτιλίας