Της Μαριάννας Τζάννε

Από τις εξελίξεις στον όμιλο Ελλάκτωρ θα καθοριστούν οι συνθέσεις και τα ποσοστά συμμετοχής των κοινοπραξιών που θα “χτυπήσουν” το μεγάλο οδικό έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ.

Το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να παρατείνει κατά 1,5 μήνα το χρόνο της υποβολής προσφορών που προγραμματίζεται για τις 24 Σεπτεμβρίου από τις 6 Αυγούστου, επιλογή που δίνει όλο τον απαιτούμενο χρόνο για την προετοιμασία των υποψηφίων. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα δύο μεγάλα έργα που θα βγουν στην αγορά ύστερα από μία υποτονική περίοδο στον τομέα των κατασκευών με μεγάλη συρρίκνωση του τεχνικού αντικειμένου. Το άλλο είναι η γραμμή 4 του μετρό αξίας 1,5 δισ. ευρώ, η οποία όμως βρίσκεται πιο μπροστά καθώς έχουν υποβληθεί προσφορές από τέσσερα ισχυρά σχήματα (Τέρνα – Vinci -Siemens, J&P Άβαξ – Ghella – Alstom Transport, Άκτωρ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy και FCC – Archirodon – Μυτιληναίος) και ο διαγωνισμός έχει περάσει στην β΄ φάση. Για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης υπήρξαν συζητήσεις όλο το προηγούμενο διάστημα μεταξύ των εργολάβων και εν μέρει είχαν καθοριστεί τα σχήματα.

Η απομάκρυνση, όπως όλα δείχνουν από τον όμιλο Ελλάκτωρ του κ. Δημήτρη Κούτρα, δημιουργεί νέα δεδομένα. Για παράδειγμα, πριν το ξέσπασμα της μετοχικής κρίσης, υπήρξαν πληροφορίες για κοινή κάθοδο στο διαγωνισμό του Ελλάκτωρα με την ΓΕΚ ΤΈΡΝΑ με ποσοστά 55%-45%. Η συνεργασία και τα ποσοστά αυτά δεν έχουν αποτυπωθεί σε κάποια επίσημη συμφωνία καθώς στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, περίμεναν πως θα εξελιχθεί η διαμάχη για να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα. Ο ΒΟΑΚ θα είναι το πρώτο έργο που θα “χτυπήσει” η νέα διοίκηση Καλλιτσάντση με Πρόεδρο τον κ. Γιώργο Προβόπουλο και το πρώτο που θα διεκδικήσει ο Άκτωρας χωρίς τον κ. Κούτρα. Αυτός είναι ένας σοβαρός λόγος, πέρα από την σπουδαιότητά του έργου που αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον η εξέλιξή του.

Το υπουργείο Υποδομών έχει αποφασίσει να προκηρύξει το έργο αξιοποιώντας τρία διαφορετικά εργαλεία χρηματοδότησης. Το πρώτο τμήμα αφορά το Χανιά – Χερσόνησος και θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης 25ετούς διάρκειας. Το δεύτερο είναι το Χερσόνησος – Νεάπολη, το οποίο θα υλοποιηθεί με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Το τμήμα αυτό είναι μήκους 30 χιλιομέτρων με κόστος 250 εκατ. Ευρώ. Το τρίτο τμήμα θα είναι από τη Νεάπολη έως τον Άγιο Νικόλαο, το οποίο θα κατασκευαστεί ως κλασικό δημόσιο έργο με προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ. Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί άμεσα ενώ έχει ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα δύο πρώτα τμήματα.