Πρόβλεψη-στόχο να μην ξεπεράσει ο πληθωρισμός το 10% βάζει για φέτος το υπουργείο Οικονομικών. Στο τελικό Σχέδιο Προϋπολογισμού που θα καταθέσει σε δύο εβδομάδες στη Βουλή θα αναθεωρεί τις εκτιμήσεις του σε σχεδόν 10% για φέτος (αντί 9,1% που προέβλεπε προ μηνός στο Προσχέδιο) και πάνω από 3% το 2023.

Προεξοφλεί όμως ουσιαστικά έτσι ότι από το τελευταίο δίμηνο φέτος ο πληθωρισμός θα πέσει στα επίπεδα που κινείτο πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, δηλαδή 40%-50% χαμηλότερα από το εφιαλτικό 12% όπου σκαρφάλωσε εδώ και σχεδόν μισό χρόνο.

Αρχές του 2022, ο Τιμάριθμος είχε «ποδαρικό» με 6,2% και 7,2% τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο αντίστοιχα. Ήταν τα «προεόρτια» της εισβολής (24/2) ενώ από Μάιο και μετά δεν έπεσε ποτέ ξανά σε μονοψήφιο ποσοστό στη χώρα μας. Πριν το τέλος της χρονιάς όμως, στο οικονομικό επιτελείο «ποντάρουν» πως θα πέσει ξανά προς τα επίπεδα του α΄ διμήνου. Και αφού ο Οκτώβριο φαίνεται ότι θα κινηθεί πάλι κοντά στο 10%, τότε -για να κλείσει χρονιά με μέσο όρο κάτω από 10% όπως προϋπολογίζει το υπουργείο Οικονομικών- πρέπει ως τον Δεκέμβριο ο πληθωρισμός να πέσει κάτω από το 8% ή ενδεχομένως και το 7%.

Οι πρώτες ενδείξεις αποκλιμάκωσης του ρυθμού αύξησης των τιμών, θα πρέπει να αποτυπωθούν στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή από τον μήνα Οκτώβριο, μετά τη σημαντική πτώση σε 9,8% από 12,1% τον Σεπτέμβριο (η μεγαλύτερη στην ευρωζώνη) που δείχνει πως κατέγραψε στη χώρα μας τον συγκεκριμένο μήνα ο εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία τον ανακοίνωσε προχθές η Eurostat.

Αν επιβεβαιωθούν σε περίπου 10 ημέρες που θα οριστικοποιηθούν, αυτό θα οφείλεται πρωτίστως στην πτώση των διεθνών τιμών φυσικού αερίου (κατά 50% εν σχέσει με τον Σεπτέμβριο και σχεδόν 70% από τον Αύγουστο) καθώς η Ελλάδα θεωρείται από τις χώρες με την μεγαλύτερη ενεργειακή εξάρτηση από το εξωτερικό. Η συγκυριακή πτώση των τιμών των καυσίμων όμως, αν και με πιο αργούς ρυθμούς από όσο ανέμενε το οικονομικό επιτελείο, απομακρύνουν και τις αποφάσεις για νέα επιδότηση καυσίμων τον Νοέμβριο.

Τα πάντα εύθραυστα…

Στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπουν ότι και το 2023 ο πληθωρισμός θα πάρει τον κατήφορο, πέφτοντας επιπλέον 50%-60% στο α΄εξάμηνο εν σχέσει με τα τέλη του 2022, σε επίπεδα του 4% -5%. Ενώ στο β΄εξάμηνο θα πέσει και κάτω από 3%-3,5%, που θα είναι η νέα «εκτίμηση-στόχος» για τον μέσο όρο ολόκληρης της χρονιάς.

Στην πραγματικότητα όμως, τίποτα δεν εγγυάται πως «τα χειρότερα είναι πίσω» και ότι η πτώση αυτή μπορεί να συνεχιστεί στους επόμενους μήνες. Αυτό το απέδειξε και η αιφνιδιαστική απόφαση του ΟΠΕΚ να συγκρατήσει την παραγωγή πετρελαίου, ακυρώνοντας τις προβλέψεις για μεγαλύτερη και ταχύτερη πτώση τιμών που προέβλεπαν για τον Οκτώβριο στο υπουργείο Οικονομικών.

Αντιθέτως –και ασχέτως μάλιστα από τις εξελίξεις στην Ενέργεια- ένα νέο μέτωπο ακρίβειας διανοίγεται ήδη, στον κρίσιμο κλάδο της διατροφής. Και ενώ το «ράλι αυξήσεων» στις τιμές των τροφίμων συνεχίζεται σε όλη την Ευρώπη, η απειλή της Ρωσίας να σπάσει τη συμφωνία για ελεύθερη διακίνησης των φορτίων σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα, μπορεί να ακυρώσει εν τη γενέσει τους το «καλάθι του νοικοκυριού» και τις προσδοκίες για συγκράτηση της ακρίβειας γενικότερα.

Με βάση τα παραπάνω και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας εκτιμά πως «θα έχουμε έναν υψηλό πληθωρισμό φέτος, όχι 10%, αλλά αρκετά υψηλότερος από τις προηγούμενες εκτιμήσεις», θέτοντας και το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούν οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης στο τελευταίο δίμηνο της χρονιάς.

Διαβάστε ακόμη:

Οι ευχές για το Dark, η Amazon στο Κορωπί, ο Ρόκας και η Lamda, ο όμιλος Μήτση πιάνει λιμάνι και η ΤΕΡΝΑ… βγάζει μάτια

Παπαστράτος: Ανοίγει νέος κύκλος επενδύσεων για την επέκταση του εργοστασίου

Απασφαλίζει ο Κιλιτσντάρογλου: «Η Τουρκία του Ερντογάν κάνει μπίζνες με ναρκωτικά»