Τροπολογία με την οποία τινάζει στον αέρα την πώληση του ΔΕΣΦΑ και η οποία ενεργοποίησε σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του newmoney.gr άμεσα τη νομική υπηρεσία της αζέρικης Socar η οποία μελετά τρόπους αντίδρασης φέρνει ο υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης. Πληροφορίες μας αναφέρουν πως θεωρώντας την κατάθεση τροπολογίας εκ μέρους του υπουργού για τη μείωση της «ανακτήσιμης διαφοράς» των 829 εκατ. ευρώ που έχει λαμβάνειν ο ΔΕΣΦΑ ως casus belli, η Socar και η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν μελετούν αντιδράσεις ανάλογες με αυτές των Κινέζων της Cosco για τις πρωτοβουλίες Δρίτσα προ δύο εβδομάδων.

Βάσει της ρύθμισης Σκουρλέτη, αφενός αφαιρούνται επιχορηγήσεις 200 εκατ. ευρώ από τον υπολογισμό της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του ΔΕΣΦΑ για τα έτη 2012-2015, αφετέρου περιορίζεται σε 213 εκατ. ευρώ από 319 εκατ. ευρώ η “ανακτήσιμη διαφορά” των ετών 2006-2010.

Μειώνεται έτσι με τις κινήσεις αυτές η μεγάλη αύξηση στα τέλη χρήσης δικτύου (που πληρώνει ο καταναλωτής και εισπράττει ο ΔΕΣΦΑ), και η οποία επρόκειτο να επιβληθεί, εφόσον τα πράγματα έμεναν όπως ήταν. Η Socar βάσει έγκυρων πηγών μας θεωρεί την κίνηση αυτή ως μονομερή κι εχθρική καθώς με την υπογραφή του κ. Σκουρλέτη μειώνεται η αξία (κεφαλαιοποίηση αλλά και τις μελλοντικές αποδόσεις) του προς ιδιωτικοποίηση ΔΕΣΦΑ.

Τα παραπάνω έχουν γίνει – πάντα σύμφωνα με πηγές μας- εν αγνοία του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιου Πιτσιόρλα ο οποίος εκτός των κ.κ. Δρίτσα και Σπίρτζη βρίσκεται σε μέτωπο και με τον Πάνο Σκουρλέτη.

Θα πρέπει να υπογραμμίσουμε πως όλα αυτά συμβαίνουν ενώ ήταν σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και SOCAR για την τελική διαμόρφωση των τιμών και δεν έχει γίνει χωρίς καμία συνεννόηση. Κι αυτά ενώ η αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ αποτελεί υποχρέωση της αξιολόγησης ώστε να εισπραχθούν άλλα 400 εκατ. ευρώ και να μην ενεργοποιηθεί ο κόφτης.

Μάλιστα η οργή των Αζέρων είναι ακόμα μεγαλύτερη καθώς πρόσφατα είχαν έρθει σε συμφωνία με την ιταλική snam για την ολοκλήρωση της συμφωνίας.

Τι απαντά το ΥΠΕΝ

Υψίστης σημασίας μέτρο προστασίας της εγχώριας παραγωγικής βάσης, αλλά και των οικιακών καταναλωτών που έχουν στραφεί στο φυσικό αέριο σε μια περίοδο πτώσης των τιμών του, αποτελεί η παρέμβαση του ΥΠΕΝ – την Πέμπτη 14 Ιουλίου 2016 με υπουργική τροπολογία – για τον εξορθολογισμό της ανακτήσιμης διαφοράς του ΔΕΣΦΑ και τον επανακαθορισμό της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης του, προκειμένου να αποφευχθεί η υπέρογκη αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου.

Ο επανακαθορισμός κρίνεται επιβεβλημένος, καταρχήν λόγω της υποχρέωσης να διορθωθούν μεθοδολογικά σφάλματα και λανθασμένες πρακτικές, που δεν επιτρέπεται να διατηρούνται σε ισχύ.

Εξάλλου, η διαμόρφωση της συνολικής ανακτήσιμης διαφοράς σε 829 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με τον υφιστάμενο κανονισμό τιμολόγησης της χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, θα οδηγήσει σε εξωπραγματικές αυξήσεις στα τέλη χρήσης, κατά 68%. Εύλογες είναι οι σοβαρές αρνητικές συνέπειες για την οικονομία της χώρας, ευρύτερα για το δημόσιο συμφέρον, από την επαπειλούμενη αύξηση.

Η προστασία των χρηστών φυσικού αερίου έχει πολλαπλά οφέλη, καθώς εμποδίζει τη περαιτέρω αύξηση των τιμών προϊόντων και υπηρεσιών που επηρεάζονται από το ενεργειακό κόστος. Ταυτόχρονα ενισχύει την προσπάθεια παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, σε μια χρονική στιγμή που είναι ζωτικής σημασίας η ανάπτυξη και η αύξηση της απασχόλησης.

Παράλληλα, βρισκόμαστε στην αρχή της περαιτέρω ανάπτυξης του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου, με τη ΔΕΠΑ να αναπτύσσει και να υλοποιεί το σχεδιασμό της για τη δυνατότητα μεταφοράς αερίου ακόμη κι εκεί που δεν υπάρχουν αγωγοί.

Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν πρέπει να απειληθεί, ιδιαίτερα σε μια κρίσιμη στιγμή για την οικονομία της χώρας, με τις προκλήσεις να έχουν πολλαπλασιαστεί και το αποτέλεσμα να επηρεάζει τη ζωή όλων των πολιτών.

Με αφορμή δημοσιεύματα για την στάση των εταιριών SOCAR και SNAM, διευκρινίζεται ότι η προτεινόμενη ρύθμιση δεν εμπίπτει στους όρους του διαγωνισμού και δεν επηρεάζει τη μελλοντική σύμβαση και την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.

Επιπρόσθετα, το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων της SOCAR με τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τοποθέτησε της αζέρικη εταιρία, που νωρίτερα είχε επικρατήσει στον διεξαχθέντα διεθνή διαγωνισμό, στη θέση του «παθητικού μετόχου», που δεν μπορεί να έχει πάνω από το 49% του ΔΕΣΦΑ, με ό, τι αυτό συνεπάγεται.

Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα της αποτροπής των υπέρογκων αυξήσεων στα τέλη χρήσης υπέρ του ΔΕΣΦΑ δεν είναι καινούργιο ζήτημα, απασχολεί όλους τους εμπλεκόμενους, ανεξάρτητα από το βαθμό εμπλοκής τους, εδώ και αρκετούς μήνες.

Η θέση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ήταν γνωστή και δεδομένη, μέσα από δημόσιες δηλώσεις, συζητήσεις, αρθρογραφία, ανακοινώσεις. Γίνεται γνωστό ότι το ζήτημα είχε τεθεί επανειλημμένα σε κυβερνητικές συσκέψεις και οι προθέσεις ήταν σε γνώση των ΤΑΙΠΕΔ, SOCAR και SNAM.

Είναι αναμφισβήτητο ότι κάθε μέτρο που πλήττει την υφιστάμενη κατανάλωση φυσικού αερίου και εμποδίζει τη διάδοση της χρήσης του, πλήττει κάθε προσδοκώμενο όφελος, προγραμματισμένο ή μη. Πρόκειται για μια άποψη που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη από όλους.

Υπό αυτή την έννοια, μια συζήτηση που εστιάζεται στην πιθανή ανατροπή σχεδίων προσδοκώμενων κερδών, δεν μπορεί να αγνοεί το σύνολο των παραμέτρων που επηρεάζουν τέτοιους υπολογισμούς και σχέδια.