Η αγορά των supermarket αυξήθηκε την εβδομάδα των Χριστουγέννων σημαντικά και αυτό οφείλεται γιατί τα καταστήματα ήταν κλειστά την επόμενη Δευτέρα 25/12 και Τρίτη 26/12. Οι καταναλωτές έκαναν τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους το προηγούμενο Σαββατοκύριακο.

Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι η αγορά αυξήθηκε κατά 14% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή εβδομάδα, αλλά θα συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα μια και την αντίστοιχη περυσινή εβδομάδα υπήρχε μια εργάσιμη ημέρα λιγότερη, σας θυμίζω ότι τα Χριστούγεννα πέρσι ήταν Κυριακή. Άρα λοιπόν το 14% αφορά πωλήσεις προ Χριστουγέννων με εβδομάδα 7 εργάσιμων ημερών, με μια 6 ημερών το 2022.

Στα τεμάχια παρατηρούμε ότι υπάρχει ανάπτυξη 12,8% συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή εβδομάδα. Τα καλά νέα είναι ότι οι ανατίμηση την τελευταία εβδομάδα ανέρχεται μόλις στο 1,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή εβδομάδα. Ο καθοδικός ρυθμός αυξήσεων των τιμών συνεχίζεται και μπορούμε να υποθέσουμε ότι είναι και μία από τις βασικές αιτίες ανάπτυξης της αγοράς σε τεμάχια τα οποία οδηγούν και την αξία.

Στην περίοδο από 2 Ιανουαρίου μέχρι και τις 24 Δεκεμβρίου παρατηρούμε ανάπτυξη κατά 9% σε αξία, η οποία πρέπει να τονιστεί ότι προέρχεται από αύξηση τεμαχίων κατά 2,1%, ενώ οι ανατιμήσεις σχεδόν στο σύνολο του έτους είναι στο 6,8%. Αναλύοντας περισσότερο παρατηρούμε ότι η αύξηση προέρχεται από τα επώνυμα αλλά κυρίως από τα PL (προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας) τα επώνυμα προϊόντα αυξάνονται κατά 8,8% σε αξία ενώ τα PL κατά 9,6%, αναφορικά με τα τεμάχια τα επώνυμα κατά 2,3% ενώ τα PL κατά 1,6% και αναφορικά με τις ανατιμήσεις παρατηρούμε ότι τα επώνυμα αυξάνουν τις τιμές τους κατά 6,4% και τα PL κατά 7,9% υψηλότερα από τα επώνυμα προϊόντα.

Αναφορικά με τα PL θα λέγαμε ότι αποτελούν περίπου το 1/3 της αγοράς σε τεμάχια και το μερίδιό τους παραμένει σταθερό σε σχέση με πέρσι ενώ σε αξία το μερίδιο τους ανέρχεται στο 26% της αγοράς. Είναι σημαντικό εδώ να τονίσουμε ότι παρόλο που αυξάνουν τις τιμές τους περισσότερο από τα επώνυμα προϊόντα κατορθώνουν και διατηρούν τα μερίδιά τους σε σταθερά υψηλά επίπεδα.

Αναφορικά με τις 60 μεγαλύτερες κατηγορίες προϊόντων στο χώρο των supermarket παρατηρούμε ότι έχουν τις ίδιες τάσεις με το σύνολο της αγοράς. Στο καλάθι αγορών, βλέπουμε ότι το καλάθι των επώνυμων προϊόντων σε αυτές τις 60 κατηγορίες δηλαδή αν μπορούσαν να πάρουμε ένα τεμάχιο από κάθε κατηγορία επώνυμο προϊόν η τιμή τους το 2022 ήταν στα 198€και το 2023 ανέρχονται στα 211€ ενώ αν είχαμε ένα καλάθι μόνο με PL η τιμή πέρσι ήταν στα 134€ και φέτος είναι στα 145€. Δηλαδή τα PL είναι φθηνότερα κατά 31% περίπου σε σχέση με τα επώνυμα, ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες η διαφορά τιμής είναι περίπου στο 18-20% σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα. Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι μπορούμε να δούμε περαιτέρω ανάπτυξη στα PL, γιατί και το μερίδιό τους είναι σχετικά χαμηλότερο από το μέσο μερίδιο αγοράς της Ευρωπαϊκών Αγορών αλλά υπάρχει ακόμα περιθώριο αύξησης των τιμών τους έτσι ώστε να κλείσει η ψαλίδα των επώνυμων προϊόντων.

Μένει να δούμε το αποτύπωμα των προωθητικών ενεργειών των επώνυμων προϊόντων και των κυβερνητικών μέτρων σχετικά και τη μόνιμη μείωση τιμής πόσο θα επηρεάσουν τις τιμές και την αγορά από δω και πέρα.

*Ο Παναγιώτης Μπορέτος είναι Managing Director της Circana