Η εστίαση της οικονομικής διακυβέρνησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετατοπίζεται στη δημοσιονομική πειθαρχία, ιδίως με την επαναφορά των δημοσιονομικών κανόνων, καθώς το μακροοικονομικό περιβάλλον ομαλοποιείται μετά την πανδημία και τα σοκ στις τιμές της ενέργειας, αναφέρει η S&P Global Ratings σε έκθεση που δημοσιεύθηκε σήμερα.

Η έρευνα σημειώνει ότι η μείωση του δημόσιου χρέους τα επόμενα έτη θα διαφέρει σημαντικά μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, λόγω των μεγάλων διαφορών στα επίπεδα χρέους πριν από την πανδημία, των διαφορών στις επακόλουθες αυξήσεις του χρέους και των διαφορετικών φιλοδοξιών πολιτικής.

“Τα δημόσια οικονομικά της Ευρωζώνης αντιμετωπίζουν ένα κομβικό έτος το 2024. Υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των χωρών, τουλάχιστον όσον αφορά το βάρος του χρέους και την πολιτική βούληση για την επίτευξη δημοσιονομικής εξυγίανσης”, δήλωσε η αναλύτρια της S&P Global Ratings, Adrienne Benassy.

Αναφορικά με την Ελλάδα, η S&P εξήγησε ότι πληρωμές τόκων της Ελλάδας και της Πορτογαλίας, οι οποίες ήταν παρόμοιες με αυτές της Ισπανίας το 2022 (2,4% του ΑΕΠ), θα παραμείνουν συγκρατημένες έως το 2026. Αυτό θα υποστηριχθεί από τα σημαντικά ποσοστά του χρέους που ακόμα ανήκουν σε δημόσιους φορείς (official sector) περίπου 20% για την Πορτογαλία και 75% για την Ελλάδα και την αναμενόμενη μείωση του δημόσιου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ.

Ειδικά για η χώρα μας, εκτιμά ότι θα ωφεληθεί επίσης από την πολύ μεγάλη μέση λήξη που έχει το δημόσιο χρέος περίπου 20 ετών, η οποία παρατείνει το χρονικό διάστημα πριν οι υψηλότερες αποδόσεις μετακυλιστούν στις πληρωμές τόκων. Η πορεία προς τη μείωση του δημόσιου χρέους θα περιλαμβάνει, ωστόσο, εμπόδια, συμπεριλαμβανομένων των αυξανόμενων λογαριασμών τόκων, των επίμονων μακροοικονομικών προκλήσεων και των πιέσεων στις δαπάνες.

Τα υψηλά επίπεδα χρέους και απότομη μείωση του χρέους σε Ελλάδα, Κύπρο και Πορτογαλία σε επίπεδα χαμηλότερα από προ της πανδημίας επίπεδα (162% για την Ελλάδα το 2023, 105% για την Πορτογαλία και 79% για την Κύπρο). Η επίδοση αυτή ήταν αποτέλεσμα της ισχυρής δημοσιονομικής εξυγίανσης. Η Ελλάδα επέστρεψε σε πλεόνασμα πρωτογενούς ισοζυγίου το 2022. Επιπλέον, τα αποτελέσματα υποστηρίχθηκαν από την συγκρατημένη αντίδραση στα πληθωριστικά σοκ, τις ανθεκτικές οικονομίες που στηρίζονται στον τουρισμό και τη σημαντική ενίσχυση των κρατικών εσόδων από πολύ υψηλότερο από τον προϋπολογισθέντα πληθωρισμό.

«Αναμένουμε ότι οι τρεις χώρες θα εμφανίσουν πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα άνω του 2% του ΑΕΠ το 2024. Ωστόσο, δεδομένων της ήδη σημαντική μεταπανδημικής δημοσιονομικής εξυγίανσης, οι πρόσθετες δημοσιονομικές βελτιώσεις είναι πιθανόν να είναι λιγότερο ουσιαστικές κατά την περίοδο 2025-2026. Οι βελτιώσεις και οι συνεχιζόμενες θετικές τάσεις οδήγησαν στην περσινή απόφαση αναβάθμισης της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα, την αναθεώρηση των προοπτικών της Πορτογαλίας και της Κύπρου σε θετικές. Η περαιτέρω βελτίωση των χωρών δημόσιων οικονομικών θα μπορούσε να προκαλέσει θετικές ενέργειες αξιολόγησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τρέχουσα η κατάσταση των χωρών αυτών έρχεται σε αντίθεση με τις επιδόσεις τους κατά την κρίση του δημόσιου χρέους το 2010. Τότε ήταν μεταξύ των κρατών της ζώνης του ευρώ που αναγκάστηκαν να εισέλθουν σε προγράμματα μεταρρυθμίσεων από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ) και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ΕΜΣ)», καταλήγει η S&P Global Ratings.

Διαβάστε ακόμη

NBG Securities: Η Ελλάδα ξανά στο προσκήνιο – Οι κορυφαίες επιλογές μετοχών για το 2024 (γραφήματα)

Randstad: Οι βασικές προτεραιότητες για τους εργαζόμενους σήμερα – Τι αναζητούν τα ταλέντα και ποια η άποψη για το work from home

«Εξοικονομώ – Αλλάζω συσκευή» για επιχειρήσεις: Έως 10.000 ευρώ η ενίσχυση – Οι δικαιούχοι

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ